Какво е 5G? 5G е супер бърз комуникационен протокол, който ще даде сериозни предимства за много технологии, свързани с автомобилите и по-специално критичните за безопасността системи за помощ на водача.
Една от най-силните страни на 5G е ниската латентност, което означава по-малко закъснение между дадена и получена команда. Това може да означава времето между виждането на препятствието и натискането на педала на спирачката. Когато говорим за данни, 20-те милисекунди за 4G намаляват до между една и пет милисекунди за 5G. На практика без забавяне. Закъснението в човешкото време за реакция е около 200 милисекунди, така че шансът да бъде избегнат сблъсъкът с 5G е по-голям, посочва в свой материал Automedia.
От години инженерите изследват и разработват комуникацията V2X (превозно средство към всичко друго, например превозни средства или инфраструктура). Тя позволява на превозните средства да комуникират с движещи се, неподвижни и временни предмети, предупреждавайки водача за нещо зад ъгъла, преди още той да може да го види. Това може да са ремонти, пешеходци, насрещно аварийно превозно средство или повредена кола.
Ранните изследвания разчитаха на стандартно безжично предаване на данни, използвайки същата технология като домашната wi-fi мрежа. Проблемът е, че надеждността му е същата като на домашната wi-fi мрежа.
Тук се намесва 5G, която е проектирана да работи надеждно с машини от всякакъв тип, освен с мобилни телефони. Технологията може да издържи повече в натоварена градска среда и ще може да се справя с обекти, движещи се с висока скорост. Очаква се да бъде основен фактор, позволяващ на автономните превозни средства да взаимодействат помежду си и с други неща.
През миналата година завърши проектът 5GCAR, ръководен от телекомуникационния гигант Ericsson. Той показа как 5G може да помогне за синхронизирането на скоростта на превозни средства, навлизащи в магистрали – нещо, с което шофьорите често не се справят добре.
Интелигентните и автономни 5G-базирани функции ще отнемат време, така че за идентифициране на превозни средства, които не са оборудвани с 5G, ще се използват камери. Тези камери ще предават подробности за скоростта, позицията и траекторията си на автомобилите с 5G чрез система за планиране на маневри.
Другите функции включват възможност за далечно виждане, при която автомобилът ще получава данни от насочените напред камери на предните автомобили, като дава на водача си безпрепятствено изображение на пътя пред него в реално време.
Пътните сензори също могат да засичат хора, излизащи от сляпо място, например зад кола, която чака да завие надясно на светофара. Системата може да направи разлика между потенциален сблъсък с човек и некритична ситуация, в която човек се е насочил, но още не е достигнал опасната зона.
Всичко това ще включва огромен обем на трансфер на данни, в което 5G отново блести, защото е 100 пъти по-бърза от 4G. Пътят пред системата е дълъг, но развоят на 5G започна миналата година вероятно ще навлезе в крак с развиващите се технологии на превозните средства.


Румен Радев приема още две партии утре
"ДПС-НН": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията
Хороскоп за 18 декември 2025
АГ-Варна получи дарение за отделението по неонатология
11 са камерите, поставени в тоалетните на 138 СУ
TotalEnergies не се интересува от активите на Лукойл
TotalEnergies: Диверсификацията е най-важната поука от руската история
TotalEnergies: Силно сме ангажирани със САЩ
TotalEnergies: Газ и ВЕИ ни трябва да центровете за данни
TotalEnergies: Търсенето на петрол продължава да расте
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Нов картел разтърси автомобилната индустрия в Европа
Окончателно: НС прие удължителния бюджет
Издадоха червена бюлетина на заподозрения за изчезването на 25 кг злато и 55 кг сребро от съд в Истанбул
Еднодневната винетка ще бъде въведена от 3 февруари 2026 г.