fallback

Акциите на Tesla поскъпнаха със 112% от началото на 2020 г.

Пазарната ѝ капитализация е по-голяма от тази на General Motors Co., Fiat Chrysler Automobiles NV и Volkswagen AG, взети заедно

08:12 | 05.02.20 г. 19
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Само за минути след отварянето на фондовата борса във вторник акциите на Tesla Inc. поскъпнаха със 17%. Което може да звучи изключително, ако не беше фактът, че предишния ден те добавиха 20% към стойността си, но също така поскъпнаха с 10% за един ден през миналата седмица и със 7% и 10% в седмицата преди това.

Към момента на затваряне на пазара във вторник книжата на концерна натрупаха 112% ръст за тази година, оставяйки Wall Street в страхопочитание и давайки на производителя на електрически превозни средства пазарна стойност, по-голяма от тази на General Motors Co., Fiat Chrysler Automobiles NV и Volkswagen AG, взети заедно. Не е изненадващо, че на Wall Street е налице много почуда и страхопочитание по отношение на ралито - нито една друга акция от Nasdaq 100 не е спечелила дори една четвърт от началото на 2020 г. Въпреки това има няколко конкретни обяснения за това, което се случва, анализира Bloomberg.

Теориите изобилстват, включително много от изпитаните и верни обяснения: Това е резултатът от факта, че изпълнителният директор Илон Мъск осигури рекордни приходи и печалба за четвъртото тримесечие – в рамките на шест периода; или това е т. нар. short squeeze, или се дължи на откриването на новата фабрика в Китай; или е изключителен случай на FOMO (Fear of missing out, един от най-странните, но същевременно с това – видими последици от влиянието на интернет – страх да не изпуснеш нещо), който обхваща инвеститорската общност. Или е комбинация от всичко по-горе.

Съществува още една школа, която вероятно също ще помогне да се обясни това изключително рали. Същността е, че дългогодишното предположение, че традиционните автомобилни производители ще настигнат Tesla на пазара на електромобили, е погрешно. Всъщност Мъск може би надгражда своята водеща роля, като гарантира, че компанията ще доминира на един от истинските пазари за растеж в света в продължение на дълги години напред. „Налице е признание, че Tesla е в превъзходно положение по отношение на EV технологиите“, казва Питър Роулинсън, главен изпълнителен директор на Lucid Motors Inc., в интервю в понеделник на конференцията BloombergNEF в Сан Франциско. „Те са още по-напред от това, за което знаем, и мисля, че разликата се разширява, а не се затваря“. Акциите на Tesla поскъпнаха с 24% до 968,99 долара във вторник, преди да се потопят внезапно в последните минути на търговия, което сви цената на акциите с над 100 долара и вкара ръста за деня в границата на 14%. В похвалата на Роулинсън отекват коментари, изказани наскоро от главния изпълнителен директор на Volkswagen, най-големият по продажби автомобилен производител в света. На 22 януари Tesla задмина германския производствен гигант по пазарна капитализация. А сега, две седмици по-късно, нейната стойност от 159,9 млрд. долара в края на понеделник вечерта надхвърли тази на VW с повече от 66 млрд долара.

Автомобилите „ще станат най-важното мобилно устройство“, каза Херберт Дийс от VW пред топ мениджърите на вътрешнофирмена среща през миналия месец. „Ако виждаме това, тогава разбираме и защо Tesla е толкова ценна от гледна точка на анализаторите“, е добавил той, оплаквайки се, че VW не се възприема като технологичен концерн.

Роулинсън, който беше главен инженер на Model S, преди да се присъедини към Lucid през 2013 г., не винаги е бил толкова позитивен, а дори стигаше дотам, че да говори негативно за продуктите на бившия си работодател.

„Аз твърдя, че Tesla не е наистина лукс“, каза той пред Bloomberg News през септември 2018 г., когато Lucid току-що си осигури инвестиция от 1 милиард долара, а Мъск беше наскоро отстранен от борда заради неуспеха си да направи Tesla частен концерн. Тогава Роулинсън каза, че Tesla са „премиум и високотехнологични, но не и луксозни коли“. В понеделник той повтори мнението си, че интериорът на автомобилите на Tesla не е луксозен. Но след това по-рано интервю Мъск изгради водеща лидерска позиция на все още развиващия се американски пазар на електрически превозни средства, а Model 3 се издигна, за да се превърне в един от най-продаваните автомобили в Европа - електрически или конвенционален. Tesla се нуждаеше само от година, за да построи първия си завод в Китай за сглобяване и миналия месец започна доставките на местни седани. До март компанията планира да започне да предава Model Y на клиенти, месеци предсрочно.

„Смятаме, че те са доста далеч напред в областта на батериите и EV технологиите", казва в интервю Адам Джонас, анализатор от Morgan Stanley. „Tesla се отдалечи от това да бъде разглеждана като автомобилна акция, за да бъде разглеждана като технологична“, която се „споменава в същия контекст, като Amazon, Apple и Google“.

Редица глобални производители на автомобили - от VW до General Motors Co., изливат милиарди долари в проекти за електрически превозни средства, опитвайки се да уловят част от борсовия устрем на Tesla, като същевременно отговарят на по-строги стандарти за вредни емисии по целия свят. Но най-ниският диапазон на батериите на последните участници на този пазар, включително кросоувърът Е-tron на Audi и спортният автомобил Taycan на Porschе, показват колко далеч остават традиционните автомобилни производители, казва Роулинсън.

„Не съм критичен към германците - прекрасно е, че създават тези коли и влизат (на пазара, б. ред)“, казва той. „Но това просто показва, колко голяма остава тази технологична пропаст".

Дебютният модел на Lucid, изцяло електрическият седан Air, ще започне да се произвежда през декември, а компанията се надява да достави 15 000 бройки през първата година. Предварителните производствени версии обещават над 400 мили с едно зареждане, каза Роулинсън.

Мъск заяви по време на конферентния разговор при тримесечния отчет през миналата седмица, че кросоувърът Model Y ще има обхват от 315 мили, с което удобно би победи Audi e-tron и Porsche Taycan с техните малко над 200 мили, обявени пред американската агенция за опазване на околната среда. Традиционните автомобилни производители са в неизгодно положение, когато става дума за изграждане на електрически превозни средства, тъй като трябва да продължат да харчат пари и ресурси за автомобили с двигатели с вътрешно горене, което влияе върху начина, по който мислят за дизайна на автомобилите и ефективността на акумулаторните батерии, казва Роулинсън.

Дори автопроизводителите като VW и GM, чиито джобове са достатъчно дълбоки, за да инвестират в специализирани EV платформи, изостават, защото не поставят достатъчно висок приоритет на разработването на EV технологията, казва той. Традиционните производители и дори някои EV стартъпи „казват, че електрическият агрегат вече е кодифициран, че не е диференциатор“.

Lucid скоро ще обяви договор с основен производител на батерии, но химията на батериите е само част от битката. Архитектурата на пакета, софтуера и управлението са само част от елементите, необходими за постигане на превъзходен пробег, каза Роулинсън. Компанията започва да търси финансиране за нов електрически всъдеход, базиран на същата платформа като Air. Междувременно Джийн Мънстър, надежден бик на Tesla, казва, че макар да е преждевременно производителят на електрически автомобили да се оценява като Apple Inc., това сравнение ще придобие достоверност, докато Мъск продължава да увеличава приходите. „Тезата за бизнес чудото на Tesla се корени в няколкото години, в които компанията работи ефективно без конкуренция“, пише в понеделник в бележка Мънстър, управляващ партньор на дружеството за рисков капитал Loup Ventures и дългогодишен анализатор на Apple. „Tesla има близо десетилетие преднина на този пазар, тъй като другите автомобилни производители са инвестирали недостатъчно в тази област“. Пред Bloomberg TV Bulgaria Мънстър заяви, че през тази година Tesla ще продаде 500 хил. автомобила. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:21 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още