Shell често и традиционно се свързва само с бензиностанции и рафинерии, но най-голямата по пазарна капитализация петролна компания в Европа не иска да се свързва само с петрол. Енергийната и транспортната трансформация кара концерна да търси все по-голяма диверсификация, а новата мобилност прави така, че някои големи вериги бензиностанции (в някои региони на света, напр. в Норвегия или Холандия), са принудени да премахват бензиноколонки от обектите си, за да освободят място за електрически такива.
Royal Dutch Shell Plc, който е най-големият партньор за производителя на станции за бързозарядно зареждане Ionity, счита, че 2020 и 2021 г. ще са решителните за пробива на електрическите коли на пазара, след като много производители ще пуснат модели през този период, и възнамерява предварително да е готов за голямото търсене. Компанията дава нов тласък на разширяването на бързозарядните мрежи към Централна и Източна Европа, като откри първите си станции от вида Shell-Ionity и Shell Recharge за региона – в Унгария.
Shell-Ionity бе открита на магистрала М7 в близост до езерото Балатон и ще улесни придвижването на дълги дистанции на шофьорите на електрически автомобили. Всяка от четирите колони предоставя потенциална енергия от 350 kW. Така пълно зареждане на електрически автомобил може да отнеме само до 15 минути, което прави новите зарядни станции до 3 пъти по-бързи от сега наличните конвенционални устройства.
Като цяло базираната в Мюнхен Ionity планира да изгради в сътрудничество с Shell 21 станции в Централна и Източна Европа до края на 2021 г., покривайки Унгария, Чехия, Полша, Словакия и Словения. Инвестицията във всяка една станция с по 4 колони възлиза средно на около 500 000 евро, разкри мениджмънтът на компанията.
В България Shell работи в партньорство с Eldrive, a първите им две съвместни зарядни бяха открити още през 2017 г. Досега двете компании имат 11 изградени станции.
Компанията работи у нас от 29 години, като към момента има около 120 обекта за търговия с петролни продукти. Отделно от това преди пет години международната компания получи разрешение за търсене и проучване на нефт и природен газ в блок „Хан Кубрат“ (преди „Силистар“) в Черно море.
„Избрахме Унгария за начало на нашето пътуване в ЦИЕ, защото тук делът на продажбите на електрически коли е най-висок спрямо регионалното ниво. Около 1% от новопродадените коли в страната са електрически, докато средното ниво за централна и източна Европа е под 0,5%“, заяви пред Investor.bg Ищван Капитани,изпълнителен вицепрезидент на Shell Retail.
„Всъщност не е изключено да навлезем скоро в България – било то чрез партньор като Shell или OMV, или дори самостоятелно“, призна пред Investor.bg главният технологичен директор на Ionity Маркус Грол. Компанията му е съвместно дружество на BMW, Ford, Mercedes и VW, но скоро към алианса се очаква да се присъедини и Hyundai.
В същото време Унгария стана първата страна в региона (пета в Европа и девета в света), в която бе открита станция от типа Shell Recharge. Тя предлага заряд със сила от 50 kW, с който типичен електрически автомобил може да бъде зареден от 0% до 80% за около 30 минути. Цената на Shell-Ionity за зареждане е 2560 форинта, което е около 8 евро, а зареждането на станцията на Shell Recharge струва 1925 форинта за сесия (около 5,8 евро). Цената не е случайна - това е годината, в която концернът навлиза в страната. До няколко месеца обаче тя ще бъде коригирана и ще зависи от количеството заредена енергия.
Снимка: Investor.bg
До края на 2021 г. Shell възнамерява да има по 200 станции във Великобритания и Холандия и засилва бизнеса си в Китай, където има собствено производство. Зарядните на Ionity пък са изградени от швейцарския концерн ABB и австралийския Tritium Pty.
През 2017 година Shell придоби и компанията New Motion, която е специализирана в изграждането на зарядни станции за употреба в домашни условия и офис сгради.
P { margin-bottom: 0.08in }Припомняме, че слабата световна икономика сви печалбите на петролната компания през четвъртото тримесечие. Поради макроикономическите перспективи ръководството очаква обезценяване от 1,7 до 2,3 милиарда долара след данъци, съобщи британско-холандската компания през декември.
Групата е по-малко склонна да инвестира спрямо предишните планове. За цялата година вложенията се очаква да бъдат в долния край на диапазона от 24-29 милиарда долара. Компанията ще обяви окончателните си резултати на 30 януари.
Shell: Не верига бензиностанции, а търговец
„Енергийната трансформация е огромна възможност, важна за света, но и отваря големи възможности за компаниите, въпреки че скоростта на промяната е огромна“, признава Капитани. Той открои три големи тенденции, които променят бизнеса на Shell - енергийната промяна, технологичната промяна, промяната в мобилността. „Разходите за километър падат постоянно, хората са все по-мобилни, а след 20 години може да не карат коли, а да са само пътници“, коментира той.
За да е подготвена за всичко това, компанията му се опитва да диверсифицира все повече бизнеса си. „Shell не е верига бензиностанции, а търговец – един от най-големите продавачи на кафе след Starbucks и Costа. Обичаме кафето, защото то е черно и мазно като нефта, но за разлика от него има много по-голям марж на печалба. Ако при петрола той е 17 долара за барел, при кафето би бил 1000 долара за барел. Ние продаваме по 250 млн. Чаши кафе на година“, каза още Капитани.
Снимка: Investor.bg
Това е свързано без съмнение с промяната на навиците на потребителите. Според мениджъра все повече клиенти спират на бензиностанции не за да зареждат коли, а за да си починат, пиейки кафе, чай или други напитки. „В момента шофьорите на електрически коли прекарват средно по 17 минути на наш обект и пазаруват за двойно повече пари, докато шофьорите на коли с бензинов или дизелов двигател прекарват по около 5 минути. Дори това да е свързано с все още по-бавната технология на зареждане, навиците на потребителите се променят ясно“, казва Капитани. Затова Shell също иска да се промени и да се превърне от верига бензиностанции в център за мобилни услуги, където може да се зареждат или сменят батерии, да се взема кола под наем или за споделено пазаруване и, разбира се, да се пазарува.
Без самият той да прави категорична прогноза, Капитани припомня анализ на Международната енергийна агенция. Според него в момента от 1 млрд. коли по света около 6 млн. са електрически или хибрид. До 2040 г. обаче ще има около 2 млрд. автомобили, от които 500 млн. ще са електрически...