През новата година в Люксембург ще има подарък: Точно 61 дни след началото на годината местният обществен транспорт в цялото Велико Херцогство ще стане безплатен. От 1 март 2020 г. Люксембург ще бъде първата държава в света, в която вече няма да има нужда от билети за автобуси и влакове. Само 1-ва класа на влака остава платена.
Билетните каси ще бъдат затворени, а кондукторите ще получават нови сервизни задачи. „Просто изглежда добре за нас и допринася изключително много за имиджа и привлекателността на Люксембург“, казва премиерът либерал Ксавие Бетел по повод на безплатния местен транспорт.
Въпреки това безплатното пътуване във втората най-малка по територия държава от ЕС с около 600 000 жители е само най-видимата обществена част от едни доста по-големи усилия за обръщане на трафика. Защото Люксембург се пука по шевовете. Големият икономически растеж създава и проблеми - не само на напълно прегрелия пазар на недвижими имоти и жилища, който кара много граждани да търсят достъпно жилище в съседни страни.
За 20 години населението се е увеличило с една трета, половината от гражданите са чужденци. Освен това около 200 000 души от Франция, Белгия и Германия пътуват всеки ден, за да работят в Люксембург - увеличение със 140 процента в сравнение с 2000 г. Задръстванията са навсякъде сутрин и вечер. Наистина навсякъде.
Министърът на мобилността Франсоа Бауш от „Зелените“ неведнъж е казвал, че не очаква много шофьори да преминат към градския транспорт просто заради безплатните билети. Решението за безплатния транспорт било само „черешката на тортата на всеобхватна мултимодална транспортна стратегия” - която възнамерява да направи местния транспорт толкова привлекателен, че хората да могат да ползват надеждно услугата за обществен транспорт (ÖPNV), пише германският Handelsblatt.
Тъй като данъкоплатците на сравнително богатото Велико Херцогство вече са поели 90 процента от разходите за обществен транспорт в размер на 491 милиона евро, пълното минаване на безплатен транспорт означава „само“ допълнителни разходи от държавата в размер на 41 млн. евро.
Откакто трипартийната коалиция, ръководена от премиера Бетел, с участието на „Зелените“ и социалдемократите, гласува за нова, устойчива транспортна концепция, наречена „Modu 2.0“, тя харчи много пари за нея. Инвестициите в мобилност трябва да се увеличат от 501 милиона евро през 2018 г. на 806 млн. евро през 2021 г. Столицата, разположена до и под назъбени скали, все по-често пуска по релсите си най-модерните трамваи. В тесния център на града той работи без захранваща електрическа линия - на батерии.
Пътниците от Лотарингия, Валония, Заарланд и региона на Триер трябва да бъдат прихващани от нови паркинги и влакове, преди да стигнат до града и бързо да ги докарат до работните им места по релси. Броят на т. нар. Park-and-Ride паркоместа се предвижда да се удвои до 2025 г. Изградени са отделни пътни платна, за да могат автомобилите с най-малко трима пътници да се движат по-бързо. Бауш съжалява, че в момента има 250 000 незаети места в колите всеки ден в града.
В близките пет години се очаква планът „Modu 2.0“ да облекчи задръстванията с 20% въпреки увеличението на прииждащото население. 22% вместо досегашните 19% ще използват влакове и автобуси. Засега 61% от работещото население пътуват сами в коли - през 2025 г. този дял трява да е 46%. Има и предимство за пътуващите с автобуси, около една четвърт от които идват от Германия: билетите за влак и автобус до Люксембург са забележимо по-евтини.
В допълнение, мрежата за велоалеи е почти удвоена до 1100 километра. Между двата най-големи града Люксембург и Еш-сюр-Алзет се изгражда 28-километрова велосипедна магистрала, за която се твърди, че е най-дългият мост за колоездене в Европа (1,2 километра). Автобусната мрежа също трябва да бъде реорганизирана, а високоскоростен трамвай с максимална скорост от 100 км/ч ще бъде пуснат през 2035 г. като връзка между Люксембург и Еш.
Въпреки всички подобрения, новата стратегия за трафикa не е безспорна. Люксембург продължава да води „много ориентирана към автомобила транспортна политика“, казва експертът по трафик и градоустройство Хайнер Монхайм от Триер. Той е особено критичен към по-доброто предложение за Park-and-Ride. "Това всъщност не помага на обществения транспорт“, казва той.
По-добре е да има „минимален автомобилен трафик и максимален обществен трафик“, казва той. За да се случи това обаче, ще са необходими значително повече спирки. Той предполага 50 - 60 нови спирки: , за да може железопътната мрежа ще се превърне в нещо като S-Bahn". 70 до 80 велосипедни станции под наем в Люксембург също биха били полезни за стимулиране на велосипедния трафик. „Един експеримент с цените не променя света на транспорта като цяло", казва експертът.
преди 4 години Защото Бойчев тия са последни по вноски за НАТО и първи по усвояване ЕС фондове плюс последни по данъци ве преписвачи кои затуй може би ..... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Люксембург пък да не види нещо от град Стамболийски в България! Там от десет години градският и междуградският транспорт е безплатен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години щото е офшорна зона, дълга 5 метра и може да си го позволи ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар