За старта в електрическата ера Volkswagen наистина бе помислил за почти всичко. Убедително трябва да бъде представянето на новия електромобил ID.3 на автомобилното изложение във Франкфурт. Толкова убедително, че публиката по цял свят да приеме, че очукания от Дизелгейт автомобилен производител започва нещо съвсем ново.
Истински старт в новия свят на мобилността. Без празни обещания, които ще са забравени след само няколко месеца. Volkswagen иска да покаже, че компанията наистина взима на сериозно мисията за опазването на околната среда четири години след началото на Дизелгейт - с ангажимента си за цялостно навлизане в електрическата мобилност.
Е, какво може да подейства по-убедително, ако една компания иска да се представи като достоверна, от децата? Децата са символ на бъдещето. На бъдеще, в което се продават само чисти автомобили, които изобщо не натоварват околната среда или го правят само в ограничена степен. Автомобили, които също могат да дадат сигурно бъдеще на децата.
Така че Volkswagen изпраща деца на сцената на зала 3 на изложбения център във Франкфурт, за да представи своя ID.3, първия си истински електромобил. Зилке Багшик, която отговаря за продажбите и маркетинга на новата електрическа серия, води сина си на сцената. Хенри попада на снимките, когато в края на представянето на ID Volkswagen показва семейните снимки с мениджърите на компанията.
Главният дизайнер Клаус Бишоф си позволява да пита на сцената Ина как трябва да изглежда колата ѝ на бъдещето. „Електрическите коли трябва да са симпатични и да не замърсяват въздуха“, желае си младото момиче. Когато Клаус Бишоф прави скица на дизайн, съвсем не изненадващо, показва на нея ID.
И за да съчетае влизането в новия свят на електромобилността със силен символ, Volkswagen представя и ново корпоративно лого заедно с автомобила. Имиджът на марката трябва да бъде по-тънък, по-модерен, за да символизира зората на нова ера.
С ID.3 Фолксваген възнамерява да пусне третия формационен модел в своята 80-годишна корпоративна история. Beetle и Golf направиха производителя на автомобили от Волфсбург голяма и глобална корпорация. Тези два автомобила трябва да станат решаващия модел за подражание на новия електрически модел. Volkswagen иска да измери успеха или провала на новата електрическа серия именно чрез Beetle и Golf.
За изпълнителния директор Херберт Дийс няма съмнение, че ID.3 ще се утвърди. „Това е колата, която сега се очаква от нас", казва той на сцената на зала 3 на Франкфуртския панаир. Volkswagen трябва да гарантира, че електромобилността може да се наложи. И групата е готова за това. Цялата индустрия сега е изправена пред „промяна в системата“, каза Дийс.
Опазването на околната среда и загрижеността за бъдещето трябва да станат централни водещи принципи на Volkswagen. Ето защо Херберт Дийс е убеден, че „колата има голямо бъдеще“. Отрицателни характеристики като тежестта за околната среда и твърде многото пътни инциденти няма да съществуват в бъдеще, убеден е той.
Дийс вижда във всичко това пътя към устойчива индивидуална мобилност. Никой не би трябвало да се отказва от собствената си кола. Електрическото задвижване създавало условия за това много милиони автомобили в бъдеще да продължат да пътуват по света, без да натоварват околната среда както досега. Volkswagen искал да докаже, че подобна промяна в системата в автомобилната индустрия е също така икономически жизнеспособна и осъществима.
Експертите в индустрията считат, че налице са всички шансове Volkswagen да успее със своя план. „Това е рискован залог“, казва пред Handelsblatt Щефан Братцел, професор от Центъра за управление на автомобили (CAM) към Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах.
Volkswagen се фокусира основно върху автомобили с напълно електрическо задвижване. Двамата производители от Южна Германия Daimler и BMW пък разчитат повече на plug-in хибриди - тоест на автомобили с горивни и електрически двигатели.
За Братцел Volkswagen поема по по-последователния маршрут с чисто електрическите автомобили. Хибридите често могат да бъдат наистина чисти само на хартия, тъй като в ежедневието и в действителност твърде често се задвижват от двигатели с вътрешно горене, а не с електрически. Поради тази причина Холандия например е спряла държавната подкрепа за хибридите.
ID.3 е изграден на специално разработената за електромобили платформа MEB, която е оптимизирана не само от гледна точка на задвижващите агрегати, но и за постигане на максимално пространство в салона, както и за увеличаване на пробега с едно зареждане на батериите. Електромоторът с постоянни магнити, силовата електроника и едностепенният редуктор са разположени в задната част, а блокът акумулатори е интегриран в пода, докато спомагателните устройства са изнесени в предната част. Така е постигнат нисък център на тежестта, който в комбинация със задното задвижване и идеалното разпределение на теглото между двете оси трябва да направи ID.3 не само екологично чист, но и приятен за каране автомобил.
В компанията смятат, че интериорът на електромобила може да повтори успеха на превърналите се в легенди Beetle и Golf. Той представлява ново прочитане на класически фирмени решения, комбинирани със светодиодни елементи и оригинални 20-цолови джанти. Хечът е получил и изцяло адаптивна оптика.
Като габарити ID.3 е сравним с VW Golf - дължина от 4261 мм, широчина от 1809 и височина 1552. Междуосието е 2765 мм, което е рекордьор този клас. Хечбекът е сравнително тежък - 1719 кг., но пък има впечатляващ коефициент на въздушно съпротивление - 0,267. На борда могат да се поберат 5 пасажера, а багажникът е с обем 385 литра.
Пред водача в салона са поставени два дисплея, като единият играе ролята на приборен панел, а вторият - 10-инчов, отговаря за всички останали функции. Интерфейсът, използван при ID.3, може да разпознава гласови команди и да се свързва със смартфон. Трябва да се отбележи, че управлението на допълнителни функции става със сензори, като бутони и клавиши остават само на прозорците и на аварийните светлини. Както и се очакваше, VW ID.3 получава само един електромотор, който развива 204 к.с. (150 кВт) и 310 Нм. Максималната скорост на всички версии е 160 км/ч, като те ще се различават по капацитета на батериите и съответно ще предлагат различен пробег. Базовият вариант е с 45-киловатови акумулатори и изминава до 330 см. Средният разчита на батерия с 58 кВт/ч и има пробег до 420 км, а най-мощният и най-скъп вариант има 77-киловатов акумулатор. При него пробегът е 550 км, което е повече от този Porsche Taycan.
Във VW считат, че този подход към силовия агрегат ще привлече възможно най-много потенциални клиенти (до момента те са над 30 000). Базовата модификация ще се зарежда от устройство с променлив ток на 7,2 кВт и с постоянен ток на 50 кВт. За топ-версията е предвиден и терминал до 125 кВт.
Производството на електромобила стартира с версията VW ID.3 1st, оборудвана със средната по мощност батерия. Този вариант ще се предлага в 3 различни нива на оборудване, в които влизат матрична оптика, до 20-цолови джанти, специални седалки в салона, система за безключов достъп, камера за заден ход, адаптивен круиз-контрол, панорамен покрив, акустика Beats, проекционен дисплей и др.
Точните цени засега не се съобщават, но от VW потвърдиха, че базовата версия няма да е по-скъпа от 30 000 евро. Първите автомобили ще бъдат на разположение на клиентите в средата на 2020 г.
И дори и в момента все още да звучи утопично: След 15 години по-голямата част от автомобилите, продавани от VW Group, трябва да бъдат електрически задвижвани. И не само в основната марка Volkswagen, но и при Audi, Porsche и Skoda.
Изпълнителният директор Дийс гледа на това като на ключов принос на Volkswagen Group към Парижкото споразумение за климата, с което глобалното затопляне трябва да бъде ограничено до максимум два градуса. Към 2050 г. няма да има автомобили с двигатели с вътрешно горене по пътищата, смятат от концерна от Волфсбург.