Низходящият тренд в автомобилния бизнес остави дълбоки белези в отчетите на много производители. Десет от най-големите 16 автомобилни компании в света отчетоха спадове на печалбите си през второто тримесечие.
Като цяло, въпреки че браншът все още отчита по-високи приходи от продажби, на фона на огромните разходи работи с най-ниски печалби от почти десет години насам, става ясно от нов анализ на консултантската компания Ernst & Young (EY).
Взети заедно, оперативните печалби на производителите са намалели с 18 процента, а глобалните продажби на нови автомобили се свиват с пет процента. Само четири от 16-те производители, включително BMW, са продали повече автомобили през второто тримесечие, отколкото преди година.
„Глобалната автомобилна индустрия е в криза по отношение на продажбите и печалбата, която в момента все още се обуславя основно от икономическите условия“, казва експертът на EY Константин Гал. Свиващите се пазари означат по думите му по-голям натиск върху цените и падащи маржове – на фона на големите инвестиции в автономните автомобили и електромобилността. За да се овладеят идващите предизвикателства, включително чрез по-строгите ограничения на емисиите, ще се стигне до по-нататъшно задълбочено сътрудничество и партньорства между самите компании, казва Гал.
Но истинските предизвикателства все още са пред индустрията, пояснява Гал. „В следващите години картите ще бъдат размесвани. По-строгите ограничения на емисиите и повишаването на вложенията в електромобилността причиняват безпрецедентни катаклизми - не всички компании ще се справят с тази задача. Разработката и въвеждането на пазарите на двигателите с ниска консумация на гориво, на новите електрически автомобили и новите услуги за мобилност ще изискват огромни инвестиции през следващите години", пояснява той.
На фона на сегашния спад на продажбите сега има заплахи и от свръхкапацитет, се опасява експертът Петер Фус: „Сегашният спад на продажбите е сравнително неочакван – именно свиващият се китайски пазар е хванал някои доставчици неподготвени. Това не съответствало на оптимистичните планове на много компании, които били заложили на по-нататъшен растеж. Ето защо ситуацията в Китай става все по-неудобна. „Особено засегнати са френските и американските производители на автомобили, чиито продажби в азиатската страна спаднаха съответно с 14 и 55 процента през второто тримесечие“.
За германската автомобилна индустрия консултантите предвиждат въпреки по-слабите данни - Daimler реализира дори загуба през второто тримесечие - доста добри перспективи. Спадът на продажбите беше сравнително малък, а слабото развитие по отношение на печалбата се дължало главно на еднократни ефекти. „Германските корпорации наскоро изчистиха основните задължения от балансите си", пояснява Петер Фус. В оперативно отношение обаче ситуацията не изглеждала толкова зле.
Въпреки това несигурната политическа ситуация би могла да обърка сметките: твърдият Brexit става все по-сигурен, което вероятно ще доведе до значителни загуби на европейския пазар, подчертава Фус. Китай също е притеснителен: „В Китай германските автомобилни компании все още се представят добре въпреки настоящата слабост на пазара. Ако търговският спор със САЩ продължава да ескалира обаче, германската автомобилна индустрия също ще бъде все по-засегната", пояснява той.