IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Лице на деня

Фердинанд Пиех – легендата на двигателите

17:04 | 27.08.19 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс, архив</em></p>

Снимка: Ройтерс, архив

Историята на икономиката е история на династиите, поне в Германия. И е история на мъже в ролята на Зигфрид, убиеца на драконите -  по свой своеобразен начин.

Така се случи, че борещите се един срещу друг патриарси изградиха страната: Херберт Кванд (BMW), Конрад Хенкел (Henkel), семейство Албрехт (магазините Aldi), Бертолд Лайбингер (създател на TRUMPF) или Бертолд Байц (близък довереник на Алфред Круп - наследника на прочутата фамилия и дългогодишен шеф на петия по големина промишлен концерн в Германия).

В тази поредица, макар и по-късно активен, се вписва и Фердинанд Пиех – техническият гений на клана Порше. Под негово ръководство Audi задейства в рекламния си клип ски скока, а в крайна сметка той превърна целия концерн Volkswagen в най-големия автомобилен производител в света. В неделя Пиех (1937-2019) припадна в ресторант в Розенхайм и по-късно почина в болницата на града.

Пиех започва работа в Porsche веднага след като завършва университета през 1963 г. По-късно е начело на екипа, създал легендарния състезателен прототип Porsche 917, който носи на компанията първата победа в „24 часа на Льо Ман” през 1970 г. Възходът му във фирмата е ограничен от договорката, че членове на семействата Пиех и Порше нямат право да ръководят ежедневната дейност на Porsche и той напуска през 1975 г., за да отиде в Audi. Като ръководител на техническото подразделение на Audi Пиех е начело на развитието на моделите 80 и 100 и играе ключова роля в лансирането на рали автомобила Audi Quattro от група В, благодарение на който системата за задвижване 4х4 Quattro става световно известна. Също така има и много важна роля в превръщането на Audi в премиум марка, която се утвърждава като конкурент на BMW и Mercedes.

Пиех отпразнува стила си на ръководител като воин. В светогледа си той винаги е „самотният вълк“ - изключително важно за мениджъра с тринадесетте деца от четири връзки. „Винаги, когато става дума за война, в края имаме по-малко. И винаги има победители и губещи", казва той пред изданието Cosmos, на фона на едно от онези вечни предизвикателства, от които човек може да получи комплекси за малоценност: „И аз имам намерение, с нашите партньори VW, да бъда глобален победител".

Индустрията дължи на дипломирания инженер-механик Пиех част от технологичните иновации, както и (от икономическа гледна точка трудния) акцент върху луксозните марки, като Bugatti, Bentley или Lamborghini, но също така и някои скандали (Лопес, секс услуги, Дизелгейт). Той беше и господарят на безцеремонните гилотинни полуизречения, с които изпращаше самоуверените мениджъри по пътя към обезщетението. Само в битката за власта с Мартин Винтеркорн на моменти най-важният акционер във VW се провали. И за разлика от планираното, той не успя да вкара жена си Урсула в Борда на директорите. Това беше бурното сбогуване след много години като главен изпълнителен директор (1993-2002) и председател на борда (2002-2015). Което ни напомня на една мисъл на Сенека: „Няма велик ум без примес на безумие“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 3
michaelis12
преди 5 години
дам некои и от тия именца са дигнали Хитлер на власт ама кво ти дреме ... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още