Дъщерната на американския концерн Alphabet компания Waymo засега оперира в САЩ само в два града - във Финикс и Сан Франциско. Сега става ясна и обратната връзка на пътниците, използвали автономните коли: по-голямата част от тях оценяват положително роботакситата, но има и оплаквания.
Обратната връзка е част от анкета след 10 500 пътувания през юли и август. Коментарите са били изпратени анонимно от мобилното приложение на Waymo.
70 процента от пътуванията са получили най-високата оценка от пет звезди, докато 30 процента са получили най-много четири звезди. По-малко от пет звезди са класифицирани от Waymo като отрицателна обратна връзка. За всеки отрицателен рейтинг пътниците посочват редица проблеми, които са изпитали - предимно с поведението на автомобила.
В оплакванията си пътниците се оплакват от странни спирки при слизането от колите, ненужни отклонения и неадекватно шофиране. Един пътник се е оплакал, че Waymo го е закарал на работа твърде късно. Друг обаче е похвалил автономното си такси за „възхитителното справяне" с „идиотските шофьори" от човешки вид, предава The Information.
В продължение на над две години Waymo превозва пътници в самоуправляващите се превозни средства по обществени улици, докато усъвършенства технологията с надеждата за по-широко разпространение. Оценките и отзивите на пътниците са дадени след пътувания, които са се случили през юли и част от август - най-вече в района на Финикс - и показват подобрение в сравнение с представянето на Waymo по време на 2500 пътувания през първото тримесечие на годината въз основа на по-ранен анализ.
Тестовете в Силициевата долина са ограничени до служители на Waymo. В района на Финикс много пътници в момента се возят в превозни средства на Waymo безплатно, въпреки че част от тях плащат.
Колективно данните сочат, че на Alphabet ще е необходимо известно време, преди автомобилите ѝ да са готови за истинския пазар. Мениджърите на Waymo са заявили, че искат да се конкурират срещу Uber и Lyft, но данните показват колко път трябва да изминат колите, преди да постигнат високи нива на надеждност, безопасност и комфорт.
Данните предоставят най-подробния преглед на потребителското преживяване на пътниците в самите превозни средства на Waymo, от където не разкриват повече информация, въпреки че компанията използва обществени пътища като своя тестова площадка. Данните са доказателство и за бавното подобрение, което разработчиците на самоуправляващите се автомобили предприемат, докато се стремят да комерсиализират технологията след години пропуснати крайни срокове за по-обширни тестове.
„Колата продължаваше да се тресе, сякаш щеше да премине в различна лента. Много страшно бе за мен, съпругата ми и децата”, пише един скорошен пътник във Финикс.
Понякога превозните средства на Waymo поемат по далечни маршрути до своите крайни дестинации, което е довело до оплаквания от пътници, които закъсняват за работа и срещи.
„Моля, направете нещо за маршрута“, пише един от пътниците на Waymo.
В Силициевата долина един от пътниците служители е заявил, че автомобилът на Waymo е минал през мястото на крайната дестинация, но е „продължил да пътува много бавно и неловко“, докато е пуснал пътника близо до препълнена автобусна спирка. „Беше някак неудобно. Чувствах се сякаш от колата ме сваля баща ми”, пише той. Поведението на автомобила вероятно отразява допълнителната предпазливост на колите на Waymo, когато се движат в близост до пешеходци.
Отзивите от друг пътник от Силициевата долина са особено остри. „Това пътуване беше тъпотия. Неудобно и направо тревожно“, пише той.
От отзивите на пътниците при приблизително 10 500 пътувания с Waymo, анализирани от The Information, около 6100 са били превозени в южните предградия на Финикс, където Waymo работи. Пътниците там са предоставили отрицателна обратна връзка за 30% от техните пътувнаия през последния двумесечен период. Това е спад спрямо дела на оплаквания от 40% на пазара във Финикс през първото тримесечие на годината.
Повечето пътници на Waymo в района на Финикс през периода са дали положителни оценки на пътуванията, определени като пет от пет звезди. Сред тези, които възхваляват Waymo, беше пътник, който заявява, .че превозното средство „е извършило изключителни маневри при някои несигурни пътни ситуации.“
Друг пътник във Финикс забеляза подобрение при скорошните си пътувания в сравнение с месеци по-рано. „Браво!“, казва той. Други поясняват, че техните пътувания са „перфектни“, а един е помолил Waymo да пусне пътниците да играят видеоигри на екраните на облегалката на седалката, които в момента дават информация за това какво точно правят превозните средства.
Някои пътници са простили за грешки или колебания в превозните средства на Waymo. „Разбирам, че все още е в тестов период“, пише един пътник във Финикс, който се оплаква от маршрута, по който превозното средство е поело, но все пак дава перфектна оценка. Друг пътник прави същото въпреки честите „странни“ движения на автомобила.
„Колко е трудно да се напише код, за да се вземат предвид всички напълно глупави неща, които шофьорите правят. Момчета, вие сте невероятни“, пише друг пътник, който оправдава необичайните движения на колата на Waymo с „идиотските шофьори, влизащи или излизащи от пътния поток с пълно пренебрегване на правилата за движение и поддържане на безопасно разстояние от други превозни средства“.
Превозните средства на Waymo, включени в анкетата, не са точно „без шофьор“, тъй като все още имат задължението в тях да присъстват хора като резервни шофоьори, които да поемат управлението, ако превозните средства се сблъскат с проблеми. Служители на Waymo също така ги следят от разстояние, за да помогнат в случай на нужда. Въпреки че Waymo е считан за лидер в своята област след повече от десетилетие усърдна разработка на софтуер и хардуер, вероятно ще минат години, преди автономните коли да навлязат сред масите в крайградска Америка, и дори още повече преди да се пуснат такива пътувания в гъсто населени райони.
Waymo е част от усилията на Alphabet за навлизане на нови пазари извън основния бизнес за търсене с Google, които един ден биха могли да растат. Ръководителите на Waymo на няколко пъти неофициално са пояснявали пред потенциалните инвеститори, че компанията струва десетки милиарди долари въз основа на бъдещия потенциал за приходите. Анализаторите на акциите на Alphabet също така приписват високото ниво на оценката на акциите ѝ през последните години и на поделението за автономни коли.
Говорителят на Waymo не коментира темата пред The Information. Докато работи над проблемите със своята технология, вероятно Alphabet има ограничения към търпението си към Waymo. За да се превърне в истински бизнес, Waymo ще трябва да реши техническите проблеми със своите превозни средства и да ги пусне в истински режим „без шофьор“, като премахва човешките резервни шофьори, които в момента седят зад волана на превозните средства като предпазна мярка.
Тестовете на Waymo за истински пътувания без шофьори са още по-ограничени от по-широките изпитания, като обикновено се ограничават до коли в частната му собственост в Касъл, Калифорния, и в ограничен участък от крайградския район на Финикс, твърдят източници, запознати със ситуацията. Понякога превозните средства без шофьор на Waymo могат да изминат повече от 10 или 15 мили, без да се сблъскат с проблем, казва един от запознатите.
Waymo също така ще трябва да разшири услугата си за возене до по-натоварените райони като Сан Франциско, където в момента не тества превозни средства. Бивши служители оценяват, че Waymo „изгаря" поне 500 милиона долара годишно, за да оперира колите си.