Пикът при търсенето на петрол може да се забави, тъй като САЩ и Китай намаляват подкрепата за горивната ефективност и електрическите превозни средства.
Насочени към следващите няколко десетилетия, прогнозите за достигане на връх при търсенето на петрол постоянно се приближават до настоящето през последните няколко години, пише Ник Кънингам за Oilprice.
Международната агенция за енергия (МАЕ) е заела по-консервативна позиция, заявявайки, че пред търсенето има още 20 години на растеж преди да достигне своя пик. Други виждат този връх да бъде достигнат още преди 2025 г.
Дебатът до голяма степен зависи от степента и темповете, с които електрическите превозни средства и ефективността при горивата навлизат в транспортния сектор. Делът на електрическите превозни средства расте бързо макар и от малка база. Освен това, автомобилните концерни планират да пуснат на пазара няколко стотин модела през следващите години, което наистина би могло да доведат до овърдрайв.
Въпреки това, ръстът при търсенето на петрол може да се окаже по-дълготраен, отколкото някои смятат, особено ако САЩ и Китай отрежат подкрепа за електромобилите и по-строгите стандарти за икономия на гориво.
Според Rapidan Energy промените в политиките в тези две ключови страни „могат да предизвикат преразглеждане на прогнозите за търсенето на петрол от МАЕ и ОВОС (оценката за въздействие върху околната среда)“.
Консултантската компания използва своята база данни, която проследява 71 политики в 37 държави, които колективно отчитат 62,4 млн. барела на ден от търсенето на петрол.
В САЩ администрацията на президента Доналд Тръмп е в процес на промяна на националните стандарти за икономия на гориво за автомобили и лекотоварни камиони. Предложението би замразило стандартите за средна икономия на гориво (CAFE) на 39 мили на галон до 2020 г., вместо да им позволи да се изкачат до 55 мили, както се изисква от правилата, наложени от Барак Обама.
Междувременно в Китай субсидиите за електромобили ще бъдат намалени с 50% по-късно тази година, като същевременно ще се облекчат ограниченията за покупки на превозни средства, използващи двигателя с вътрешно горене, комбинация, която вероятно ще забави или преобърне темповете на продажби на електрически превозни средства в страната, посочват от Rapidan Energy.
„Китай е инвестирала над 60 млрд. долара в субсидии за електрически превозни средства от 2009 г. насам, но страната постепенно намалява субсидиите заради разходите и широко разпространените измами“.
Азиатската страна също агресивно налага електрически автобуси, които могат да привлекат по-малко внимание, но са много ефективни при изтласкването на петрола. Един електрически автобус премахва толкова много петрол от транспортния сектор, колкото 33 лекотоварни превозни средства, според Rapidan. Всъщност електрическите автобуси в Китай изтриват повече от търсенето на петрол от световния парк отколкото електрическите леки коли. До 2021 г. Китай се надява да замени всичките си автобуси в градските райони с електрически версии. Rapidan обаче смята, че до края на следващата година субсидиите за чисти автобуси ще бъдат премахнати, което може да забави внедряването им.
„Поради промените, настъпили в американските и китайските пазари, Rapidan Energy Group вижда следващите 6-12 месеца като период, през който прогнозите за върхово търсене на петрол могат да бъдат коригирани от основните агенции за прогнозиране”, заключи Rapidan в своя анализ.
И все пак това не е лоша новина за електромобилите. От една страна, усилията на администрацията на Тръмп за понижаване на стандартите за икономия на гориво със сигурност ще бъдат изправени пред съдебни спорове. През юни 17 автомобилопроизводители настояха федералното правителство да постигне компромис по стандартите с Калифорния.
Концерните се страхуват от евентуален правен проблем, който може да продължи години. Автомобилните компании предупредиха, че стратегията на администрацията на Тръмп може да доведе до „продължителен период на съдебни процеси и нестабилност“.
В Китай през тази година делът на електромобилите непрекъснато се покачва. През юни в Китай бяха продадени почти 147 000 електрически плъгин автомобила, което е със 72% повече спрямо година по-рано. В същото време общите продажби на автомобили в Китай са паднали с 8%. Повишаването на продажбите на електромобили при свиване на пазара подчертава разширяването на техния пазарен дял.
Но, както отбелязва Rapidan, електромобилите ще се сблъскат с труден тест, когато субсидиите бъдат намалени.
преди 5 години Впрочем екобезумието на тълпата ме кефи - заради него мога да си купувам на сгода акции на могъщи енергийни компании - което и правя. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Както говоря от ного време насам !!!! САЩ са управлявани от един велик и мъдър лидер, Главният китайски човек също е мъдър - те знаят, че просто петролът няма как да бъде изместен от някакви смехотворни "възобновяеми енергии" - които просто нямат нужният потенциал - и няма да го имат никога. Само европейските политици все още демонстрарат обичайното за тях безумие - което проявиха и в кризата с мигрите, която всъщност ТЕ предизвикаха. В един момент Европа ще се напълни с електромобили, които ще седят по гаражите, защото няма да има с какво да бъдат заредени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар