IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Краят на евтините коли

На настъплението на малките модели скоро ще бъде сложен край заради устрема на производителите към електромобили

14:22 | 05.04.19 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Повече място за нови икономии

Шефът на VW Херберт Дийс обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос. „Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.

И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 000 или 12 000 евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30 %.

Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един Opel Corsa при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на VW up е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.

Производството на Opel Adam спира

Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър.

Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите Mini не се купуват много, и се отказват от някои модели.
Да вземем за пример Opel. Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата Peugeot, спира производството на малкия Opel Adam, на когото навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият Opel Corsa, най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.

Smart вече ще се произвежда само в Китай

Във Волфсбург никой не се сбогува официално с VW up, но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която Volkswagen разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото Golf, ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото Passat.

Daimler от друга страна едва тази седмица призна, че Smart не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител Geely, чийто собственик е и голям акционер в Daimler. За разлика от Volkswagen концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При Daimler има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.

Toyota пък показа, че е необходимо моделите да са изцяло електрически. През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 5 rate down comment 1
Shadow1
преди 5 години
Не мисля че това което казва статията - за малка кола все се намирало някъде местенце. Обикновенно или има място за каквсто и дае кола или няма за никаква, редки са ситуациите в които може да влезе малка а не може нормалма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 3
zelka007
преди 5 години
и понеже си говорим за батерий , днес (събота) в топа на kaldata е новина за една швейцарска фирма за батерий :https://innolith.com/енергийна плътност от над 1000 Вт/кг , за момента Тесла Модел 3 е с 250 Вт/кг и се очаква догодина да е около 330 Вт/кг . и 50.000 цикъла на зареждане/разреждане без деградация на капацитета , в момента на Модел 3 гаранцията е 1000 цикъла зареждане/разреждане преди да започне да спада постепенно капацитета . и твърдят , че с техните батерии без проблем ще може да се измине разстояние над 1000км . мдааа ... строят си поточна линия и до 3-4 години започват масово производство .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 50 rate down comment 2
Sakamano
преди 5 години
Първите потребители на нови технологични продукти винаги са прецакани. Плащат прекалено много пари за стока с още неизчистени дефекти и по-ниски параметри от следващите поколения. Същото беше и с мобилните телефони и с плазмените телевизори. Но без тези потребители никоя технология няма шанс да се наложи на пазара. Затова макар и принципно да съм против държавното подпомагане, в този случай очевидно то е допустимо.Според мен би било добре да се приеме задължителен европейски стандарт за батерии. В смисъл, батериите на различните марки електромобили да бъдат взаимнозаменими.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 20 rate down comment 13
majnata
преди 5 години
трай коньо за зелена...зелка !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 26 rate down comment 10
zelka007
преди 5 години
за момента електрическите са скъпи , все още се изплащат разходи за развойна дейност , но при насищане на пазара с достатъчно коли , тези разходи рязко ще поемат надолу . другия параметър дето трябва да се следи е цената на енергийната плътност на батерията . по данни от миналата година това е $130-184 за кВтч и върви надолу , всеки малък технологичен пробив и подобряване на процесите в самата батерия водят до постоянно спадане в цената . първата "жертва" ще са SUV-четата , там се очаква рязко да се промени обема на продажбите при достигане на цена на енергийна плътност от $104 за кВтч . това ще е границата , при която да придобиеш и караш електрически SUV ще е по-евтино и изгодно от бензинов или дизелов подобен , очаква се някъде към 2024-25 година . а при цена от $72 за кВтч някъде към 2030 година трендът ще е окончателно счупен вече . при по-сериозен технолгичен пробив и съответно спад на цената под границата от $62 за кВтч ще се счупи и тренда при така наречените малолитражки ... живи и здрави ще видим :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още