Американският президент Доналд Тръмп може да нанесе сериозни щети на германския автомобилен сектор чрез специалните допълнителни мита, твърди Мюнхенският институт Ifo. Ако САЩ трайно увеличат митата върху вноса с 25 процента, износът на германски автомобили за САЩ би могъл се свие наполовина в дългосрочен план, показват изчисленията на института.
„Тези задължения биха намалили общия автомобилен износ от Германия със 7,7%, което би съответствало на стойност от 18,4 милиарда евро", казва експертът на Ifo Габриел Фелбермайер. Износът към други страни и сектори би могъл да смекчи до известна степен този ефект, но като цяло общият германски износ може да намалее с 11,6 млрд. евро, смята Фелбермайер.
Решението за възможните мита се приближава с всеки ден. В неделя е крайният срок за решение от страна на Министерството на търговията на САЩ дали вносът на автомобили и части ще се отрази на националната сигурност на страната. Ако решението е такова, Тръмп ще може в рамките на 90 дни да реши дали да наложи специални мита.
В последно време се говореше за специални мита от 25%. С тях Тръмп възнамерява да намали търговския дефицит на САЩ и да създаде нови работни места в САЩ. Кога точно ще бъде обнародвано решението на министерството, засега не е неясно - следващия понеделник е празник за САЩ. Министерството не е пожелало предварително да коментира решението пред DPA.
Ако Тръмп вземе това решение, според Фелбермайер това ще намали добавената стойност на германската автомобилна индустрия с около пет процента, или 7 млрд. евро. В рамките на ЕС около 60% от общите икономически щети ще отидат за сметката на Федералната република. Обратно, създаването на стойност в автомобилната индустрия на САЩ вероятно ще се увеличи с около 25 млрд. евро.
През декември делегация на германски автомобилни мениджъри от VW, Daimler и BMW се срещна с Тръмп, за да го разубеди от специалните мита - но резултатът остава неясен. Германският автомобилен бранш предупреждава за мерките и цитира значението на немските производители и доставчици за пазара на труда в САЩ.
„През 2018 г. около 118 000 служители са били пряко заети в техните заводи, с около 8 000 повече от година по-рано", се казва в доклад на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). „Докато произвеждахме около 750 000 превозни средства в германски заводи през 2018 г., само 470 000 нови коли бяха изнесени от Германия за САЩ."
Ако няма контрамерки от другите държави, САЩ биха могли да се възползват значително от специалните мита в дългосрочен план, казва Фелбермайер. „Porsche, Audi, BMW, Mercedes & Co ще произвеждат все повече в САЩ и по този начин ще заобиколят митата". Ако продължат да изнасят за САЩ, трябва да свият цените. Освен това САЩ ще събират милиарди долари под формата на митнически приходи. Проблемът е: „Контрамитата ще разрушат всичко".
И това може да е уловката на Тръмп. По вече наложените американски мита върху стоманата и алуминия ЕС реагира с бариери пред някои продукти на САЩ, като уиски. И тук вече има някои последици: износът на уиски от САЩ към ЕС напоследък спадна значително, според американското индустриално сдружение The Distilled Spirits Council. Касае се обаче за сравнително малки суми. Европейската комисия не желае да коментира за момента възможна реакция върху евентуалните американски мита.
преди 5 години DE марки ще глътнат солена вода. отговор Сигнализирай за неуместен коментар