fallback

Надценяват ли американските автомобилни компании търсенето на електромобили?

Завишените производствени планове на концерните нямат гаранция за задоволителни продажби, смятат от консултантската агенция AlixPartners

22:16 | 04.02.19 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Електромобилите бяха големите звезди на автомобилното изложение в Детройт в началото на тази година, привличайки голямо медийно внимание на фона на все по-честите дебати за борбата с изменението на климата и начинът, по който светът се проваля в нея, пише Ирина Слав от Oilprice. 

Всеки уважаващ себе си автомобилен производител разработва поне един модел електромобил в своите заводи. При световните лидери плановете за развитието на електрическите превозни средства дори са още по-оптимистични.

Всички планирани нови модели електромобили се очаква да бъдат пуснати на пазара през следващите няколко години.

Това обаче може да доведе до сериозно пренатрупване.

Консултантската агенция AlixPartners предупреждава, че това пренатрупване може да достигне епични мащаби.

Само до края на 2019 г. анализаторите очакват над десет нови модела електромобила да изникнат в американските шоуруми. Някои от тях са подготвяни да се конкурират директно с лидера в това отношение Tesla, която в момента държи 83% от пазара на електрически автомобили в САЩ.

Този пазарен дял на водената от Илон Мъск компания обаче е неустойчив. Потребителската лоялност към марката е достатъчно голяма, за да могат от Tesla да бъда спокойни за бъдещите продажби.

Но опасенията на AlixPartners са напълно оправдани.

Най-големите автомобилни концерни в света инвестират милиарди долари в електрическите превозни средства, мотивирани от държавните стимули и стратегиите, предвиждащи постепенното премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене на някои пазари.

Всички големи производители усилено разработват платформи за електромобили, които тепърва ще развиват. Милиони електрически превозни средства се подготвят да излязат на пазара. Но има един проблем в това отношение – статистическите данни при продажбите.

Китай е най-големият пазар на електромобили в света, като общият брой на този тип превозни средства по китайските пътища през 2018 г. достигна 2,61 млн. броя, което е със 70% повече спрямо година по-рано.

И все пак тези 2,61 млн. електрически превозни средства представляват едва 4% от общия автопарк на страната. Пекин е поръчал на местните производители да увеличат продажбите на електромобили до 10% от общите такива през настоящата година и до 12% през 2020 г.

В САЩ продажбите на електромобили са нараснали с 81% през 2018 г. като в момента по американските пътища се движат около 1 млн. подобни превозни средства.

Общите продажби на автомобили на американския пазар за изминалата година достигат над 17,2 млн. броя, докато тези на електромобилите е приблизително 360 хил.

Въпреки ентусиазма около електрическите коли, те продължават да бъдат само малка част от общия автомобилен пазар.

В статия на Forbes, която анализира този сегмент, анализаторът Аманда Майърс смята, че много хора не желаят да преминат към електромобили, защото за момента те остават прекалено скъпи.

И все с пак с намаляването на разходите при батериите електрическите автомобили ще станат по-достъпни в ценово отношение, което ще се отрази и на продажбите.

В същото време ще се увеличи и пробегът с едно зареждане, което продължава да бъде проблем при електромобилите.

Въпросът пред всички тези производители, които инвестират милиарди в развитието на електромобилите, е дали този тласък ще бъде достатъчен, за да оправдае техните инвестиции.

Анализът на AlixPartners показва, че „до 2023 г. всичките 255 млрд. долара от научноизследователска и развойна дейност и капиталови разходи ще бъдат изразходвани в глобален мащаб за електрически превозни средства и приблизително 207 модела ще бъдат пуснати на пазара до 2022 г.“, а много от тях се очаква да бъдат нерентабилни поради високите системни разходи, ограничените количества и голямата конкуренция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:50 | 07.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още