Автомобилният свят се среща в Детройт за последното зимно издание на известното изложение, което тази година се провежда на фона на прехода в сектора, изправен пред най-големите трудности от финансовата криза, предаде Франс прес.
След фалита на General Motors и Chrysler през 2009 година хоризонтът пред големите автомобилостроители никога не е бил толкова мрачен.
Търговското напрежение между САЩ и Китай, забавянето на световната икономика, все по-твърдата политика за опазване на околната среда и промяната във вкусовете на потребителите създават неимоверни трудности. Тези затруднения приканват сектора да се преоткрие, за да се противопостави успешно на гигантите от Силициевата долина.
Въпреки че се очаква Ford и Volkswagen да обявят утре стратегически съюз, обстановката в кулоарите на центъра Кобо - изложбената зала, която е разположена не много далеч от централата на General Motors в сърцето на Детройт - остава спокойна.
По-голямата част от автомобилостроителите от високия и луксозния клас (Mercedes-Benz, BMW, Jaguar, Land Rover, Volvo, Lamborghini, Ferrari, Mini, McLaren) няма да участват в изложението.Това е голям удар за Детройт, който печели близо 500 милиона долара годишно от салона, посещаван от около 800 000 гости.
"Сега е година на преход за салона в Детройт и е показателно за състоянието на сектора. Ние сме в преходна година за индустрията", твърди експертът от Autotrader Мишел Кребс.
Все по-скъпи автомобили
Очаква се продажбите на нови автомобили в САЩ да спаднат през 2019 година заради високите лихви, които се отразяват на кредитите за автомобили, посочват експертите.
Освен това автомобилите са станали много по-скъпи, отколкото в миналото. През 2018 година само 34 процента от продадените автомобили са стрували между 20 000 и 30 000 долара, като средната цена на превозно средство е била 36 000 долара или увеличение с 3 процента, се посочва в данните на консултантската компания Cox Automotove.
Увеличението на цените се обяснява преди всичко с китайско-американската търговската война, която повиши цените на алуминия и на стоманата, а и 47 процента от продадените в САЩ автомобили през миналата година са били вносни.
Ако Вашингтон наложи, както се предвижда, на 17 февруари допълнителни вносни мита от 25 процента за японските, китайските и европейските автомобили, това би означавало много тежка година за автомобилния сектор, посочва Джонатан Смоук от Cox Automotove.
Предвиждайки най-лошото, някои автомобилостроители като General Motors, Ford и Jaguar взеха предпазни мерки за икономии, които се изразяват в големи съкращения на работни места и затваряне на заводи.
Изчезват ли малките автомобили?
Най-символичната мярка остава постепенното спиране на производството на седани и градски автомобили в Северна Америка от "Голямата тройка" (Ford, Chrysler, General Motors - бел. ред.) за сметка на големи автомобили като пикапи, високопроходими автомобили и кросоувъри, предпочитани от американските потребители заради ниските цени на бензина.
Тази тенденция ще се бъде ознаменувана в Детройт, където ще бъдат представени преди всичко големи автомобили.
Тонът бе зададен от Cadillac, който обеща да изкара на пазара 6 модела за три години и представи късно снощи големия кросоувр XT6.
Компанията показа и първите изображения на концептуалния си първи електрически автомобил, за който до този момент има малко детайли.
Fiat Chrysler ще разкрие новия си пикап RAM Heavy Duty, а Ford ще представи новия Explorer. Според Мишел Кребс тазгодишното издание на Детройтския салон ще е много спокойно. Според експерта решението на организаторите от догодина да преместят салона през юни би могло да доведе до неговото възраждане.
/БТА/