През 1999 г. Renault и Nissan сключиха споразумение за партньорство, като тогава френският автомобилен производител се яви като спасител за японската компания. Днес е трудно да се каже кой от кого се нуждае повече. Напрежението между двете компании нарасна, след като изпълнителният директор на Renault Карлос Гон беше арестуван в Токио в понеделник, пише Bloomberg.
Ръководителят на обединението Renault-Nissan е подготвял сливането на компаниите преди ареста си, но е срещал съпротива от отделни фигури в японския производител на автомобили. Гон е срещал отпор за сливането и от Хирото Сайкава, който е финансов директор на Nissan от 2017 г.
Гон е обвинен във фалшифицирането на финансови отчети и използването на активи на компанията за лична изгода. В четвъртък борда на директорите ще реши дали да освободи формално Гон от председателския пост. Вероятно на мястото на 64-годишния бизнесмен временно ще застане Сайкава, пише Nikkei.
Пазарът показва, че рискът пред Reanult е висок. Цената на акциите на френската компания се понижи с 8.5% след ареста на Гон, докато акциите на Nissan поевтиняха с 5.1%.
Смисълът от партньорството
Алиансът, който включва Mitsubishi от края на 2016 г., е продал 10.6 млн. автомобила през изминалата година, доближавайки се до германския производител Volkswagen. Партньорството е необходимо за изпълнението на програмата за преход към производство на електрически и автономни автомобили. Renault и Nissan си партнират за производството и сглобяването на автомобили, както и за управлението на веригата за доставки. Пример за интеграцията е предприятието на Renault Flins, което се намира в околностите на Париж, тъй като в него се произвежда модела Nissan Micra от 2016 г.
Защо Nissan се нуждае от Renault
През 2017 г. японският производител е продал 500 хил. автомобила в Европа. Ако двете фирми се разделят, Nissan ще бъде изправена пред редица предизвикателства на Стария континент. Nissan е най-голямата компания в алианса, но финансовите резултати на Renault се подобряват. „Приходите на Nissan са с 50% по-високи от тези на Renault, но постъпленията на двете компании се изравняват преди данъци и лихви“, обяснява анализаторът в Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн. Той допълва, че прогнозата за приходите на Nissan е по-слаба в средносрочен план.
Защо Renault се нуждае от Nissan вижте в продължението на анализа в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!