fallback

Как създателят на автомобилна империя Гон пада от пиедестала

С диплома от Политехниката този баща на четири деца, роден в Бразилия в семейство от ливански произход, започва трудовата си кариера в Michelin

17:14 | 20.11.18 г. 7
Автор - снимка
Създател

Карлос Гон, който ще бъде отстранен от Nissan заради укриване на доходи от японските данъчни власти и предполагаеми злоупотреби, издигна съюза Renault-Nissan-Mitsubishi до върха на световното автомобилостроене. Успех, който му струваше възнаграждение, което понякога предизвикваше противоречиви оценки, пише Даниел Аронсон в анализ за AFP, цитиран от БТА.  

Гон, който е на 64 години, бе разпитан от прокуратурата в Токио, която го обвинява, че не е декларирал всичките си доходи, съобщи в. "Асахи шимбун".  Nissan потвърди, че шефът на компанията е укрил доходи от данъчните власти и че вече е предложено отстраняването му от поста.

Начело на съюза Renault-Nissan-Mitsubishi Карлос Гон е получил 13 милиона евро за 2017 година според компанията Proxinvest, специализиран в управление на капитали. Той е спечелил миналата година 7,4 милиона евро като шеф на Renault.

Начело на групата с ромбоидна емблема от 2005 година, Карлос Гон спечели доверието на акционерите със силата на постигнатите резултати както във френската група, така и в японския й партньор Nissan. "Лидерът преди всичко е човек, който постига резултати", твърди Гон.

Съюзът Renault-Nissan, разширен през 2016 година с Mitsubishi, стана номер едно в света по продажби миналата година с пласирани 10,6 милиона коли.

Тласкана напред от Гон, групата, чиито финанси вече се стабилизираха, бе първата, направила значителни инвестиции в електрическия автомобил и в този сегмент тя е световен лидер. След като му се подиграваше, конкуренция побърза да последва примера, виждайки както този пазар хвърчи нагоре.

Гон, президент и главен изпълнителен директор на съюза и председател на управителния съвет на Nissan и Mitsubishi, е стожерът на група, в която постигането на баланс никак не е лесно.

Този съюз трябва да съчетава управленията на различни предприятия, да зачита културните особености, като в същото време разпределя промишлените си мощности, за да постига икономии, които са сравними с икономиите в една интегрирана компания.

Френско-японският гигант обединява десет марки (сред тях са Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun...). За него работят 470 000 служители и 122 завода по всички континенти.

Само че функционирането на това обединение, което се крепи на кръстосани дялове, които не са мажоритарни, поставя въпроси дали то може да оцелее след ерата на Гон.

Този мениджър с френско гражданство от ливанско-бразилски произход, обикаля света от детството си. Редовните му маршрути между Бразилия, Ливан, Франция, САЩ и Япония са го направили полиглот, който лесно може да преминава от една в друга култура. Той се описва като работохолик, особено сутрин. Обикновено пристига в централата на Рено в Булон-Биянкур, близо до Париж, в 07:30 часа, "сред като у дома вече съм поработил няколко часа".

"Убиец на разходи"

Наричан "убиеца на разходи ("cost killer"), той се е специализирал в превръщането на предприятия, които са на раба на фалита в рентабилни дружества.

Сегашното му предизвикателство бе да изправи отново на крака Mitsubishi Motors, който бе замесен в скандал със злоупотреби. В Япония той бе силно почитан и стана манга герой, откакто възкреси Nissan, след като Renault пое контрола му през 1999 година.

Във Франция често бе обвиняван, че има привилегировано отношение към японските интереси или пък че ръководи прекалено "финансово". Критиките обаче станаха по-приглушени, откакто Renault започна отново да създава допълнителни работни места в страната.

Сътрудниците му високо оценяват харизмата му и способността да изслушва.

Отношенията му понякога са били прекалено бурни с френската държава, която притежава над 20% от акциите с право на глас в Renault.

Те като че ли се подобриха при сегашното управление, което подкрепи оставането му за нов мандат начело на групата през юни тази година в замяна на намаление с 30% на заплатата му и назначаването на втори човек в компанията, Тиери Болоре, който би трябвало да го смени на поста.

През 2016 година общото събрание на Renault отхвърли с 54% от гласовете заплатата му от 7,25 милиона евро, която той бе получил за предходната година.

Социалистическото правителство на Франция и Гон бяха влезли в остър спор през 2015 година по въпроса с двойните акции с право на глас на дългогодишните акционери, които според Nissan бяха посегателство срещу баланса в съюза.

С диплома от Политехниката този баща на четири деца, роден в Бразилия в семейство от ливански произход, започва трудовата си кариера в Michelin, където се изкачва по стълбицата и става втория човек в компания. През 1996 година той е нает на работа в Renault от шефа Луи Швайцер, който има планове именно Гон да стане негов приемник.

Гон запазва връзките си с Ливан, където учи при йезуитите и притежава лозе.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:35 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още