Това е сривът на един мениджър - суперзвезда. И може би безславният край на един от най-мощните ръководители в автомобилната индустрия. Той преживяваше винаги всички кризи, никой никога не би могъл да му навреди с нещо - докато в тази понеделнишка сутрин не слезе на международното летище в Токио от частен модел Gulfstream 650 и отведен от следователи - директно за разпит. Малко по-късно Карлос Гон беше арестуван.
Обвиненията на прокуратурата на Токио срещу шефа на френско-японския автомобилен алианс от Renault, Nissan и Mitsubishi са тежки сами по себе си: твърди се, че Гон е скрил пред японската данъчна служба голяма част от милионите, които е получил от Nissan. Укриването на данъци, финансовата манипулация и дори използването на фирмени средства за лични цели - всичко това са обвинения срещу него. Ако преобразуваме тези обвинения морален аспект, вероятно именно алчността се оказа фатална за Карлос Гон. През последните години за него стаа все по-трудно да прикрие слабостта си към парите.
„Не знам кога да спра“, каза Гон, на 64 години, не толкова отдавна. Но „няма да си тръгна в труден момент". Сега разследващите и Nissan биха могли да решат това вместо него. И това се случва в труден момент - за него. Бордът на Nissan заяви в понеделник след ареста, че ще уволни председателя в четвъртък.
Гон беше слънчевият крал на автомобилната индустрия: в кралството му, съставено от един френски и два японски масови производители, слънцето никога не залязваше. В продължение на две десетилетия той работи над алианса, след като спаси Nissan от фалит като млад мениджър и го направи изключително печеливш производител. Той застана начело на трите корпорации, обвърза ги финансово и постига спестявания за милиарди евро, като компаниите споделят голяма част от всичко - от научни изследвания до закупуване на продукция. Така той направи от този съюз най-голямата по продажби автомобилна мрежа в света. Renault-Nissan-Mitsubishi са продали през 2017 г. 10,6 милиона автомобила, повече от Volkswagen или Toyota. Макар че тези конкурентни, за разлика от Гон, не просто прибавят продажбите на капиталовите си участия, той се гордее с този рекорд. Той - харизматичният космополит, роден в Бразилия и наполовина французин, наполовина ливанец, създаде междукултурен глобален съюз.
Но падението му може да има сериозни последици за Алианса и неговите членове. Renault загуби в понеделник след новините от Япония до 15% от пазарната си стойност - толкова важен е Гон за инвеститорите. Дори и френския президент Еманюел Макрон е разтревожен: Френската държава, която с 15 на сто от акциите е основен акционер на Renault и косвено съсобственик на Nissan и Mitsubishi, ще „бъде изключително бдителна по отношение на стабилността на алианса". Хирото Саикава, който през 2017 г. пое оперативното управление на Nissan от Гон, не показва тревожност: партньорството с Renault и Mitsubishi няма да бъде засегнато от ареста на върховния ръководител. В Renault обаче Гон, независимо от основателността на обвиненията, няма да може да продължи дейността си, ако остане в Япония за по-дълго време. Съветът на директорите на компанията възнамерява „да се срещне възможно най-скоро" на кризисна среща, заяви компанията.
Алчността за величие движеше кариерата на Гон като автомобилен шеф. И просто не винаги скрита алчност за пари. Приходите му в Nissan надвишават обичайните за автомобилни мениджъри в Япония – с до девет пъти. Дори Акио Тойода от династията на Toyota печели много по-малко. Както показва разследването на прокуратурата, Гон е бил може би толкова алчен, че всъщност е добавял още много: укриването на данъци се счита за доказано за годините 2011-2016 г. Официално Гон спечели за този период повече от 5 милиарда йени, около 39 милиона евро, само в Nissan. Всъщност подозрението е, че действителната сума е повече от двойно по-висока.
Според председателя на Борда на директорите на Nissan Саикава престъпленията на Гон, както и на американския мениджър Грег Кели, са били разкрити благодарение на вътрешно разследване. След скандал около фалшивите емисии на отработени газове Nissan е създала канал през 2017 г., който е позволил на разобличители да съобщават за злоупотреби. Чрез този канал служител е съобщил на одиторите за Гон, а по-късно компанията се е обърнала към прокуратурата, твърди Саикава.
В Renault, където Гон печели толкова, колкото в годините начело на Nissan, стремежът му към парите е многогодишна тема. През 2017 г. стана ясно, че той е искал да създаде таен бонусен фонд за висши ръководни кадри чрез фондация в Холандия, за да не подлага тези допълнителни бонуси на гласуване от страна на акционерите. Защото акционерите, преди всичко френската държава, и без това вече не одобряваха възнагражденията на Гон по време на някои общи събрания. По-рано през тази година той се споразумя с Министерството на търговията на Франция на бартер: власт за пари. Гон може да остане до 2022 г. като шеф на Renault, но ще получава с 30% по-малко пари, отколкото досега. В Япония падналият автомобилен крал не е популярен, но е уважаван - досега. С методите си като безнадежден убиец на разходите той впечатляваше толкова силно, че бяха издавани специални манга комикси. Но сега с благоговението е свършено.
Nissan спечели много от Гон през последните 19 години, но толкова по-голям сега е гневът и разочарованието. Гон злоупотреби с доверието на мнозина. След шока от понеделник основната задача на Саикава сега е да стабилизира компанията. Гон все още е на поста си в Renault. Там той инсталира един кронпринц, който бързо би могъл да поеме главния пост.
Но творбата на живота му - алиансът - е по-фокусиран повече от всеки един от трите производителя върху него. Той не успя да намери свой наследник за него. Гон възнамеряваше да направи алианса „неразрушим", преди да се оттегли от властта. Сега се оттегля, но не по свое желание...