Федералното германско правителство прие нов регламент в опит да ограничи забраните за движението на стари дизелови коли в централните градски зони, а в същото време все повече и повече градове ограничават достъпа на тези превозни средства, които замърсяват околната среда, предава DPA.
По-конкретно става въпрос за промяна във Федералния закон за контрол на вредните емисии (BImSchG). В градовете със сравнително малко надвишаване на пределно допустимите стойности за вредните азотни оксиди забраните за по-стари дизели коли „по правило” не са пропорционални, се казва в решението, защото други мерки са достатъчни, за да се спази граничната стойност.
Границата е 40 микрограма азотен диоксид на кубичен метър въздух. В градовете с максимални стойности до 50 микрограма не трябва да има забрани за шофиране, става ясно от законовата промяна. Повечето общини, в които пределно допустимите стойности са превишени, са под този знак. Градовете обаче могат да продължат да решават свободно какви забрани да наложат, се пояснява в решението.
Почти цялата политическата класа в Германия води битка срещу тези антидизелови разпоредби, предизвикващи безпокойство както сред автомобилните концерни, така и сред шофьорите, макар че в Германия досега не е имало никакво масово мобилизиране по тази тема, предава DPA.
В текста се посочва също, че по-старите коли (нормите Евро 4 и 5) ще могат да се движат въпреки забраната, която им е наложена, при условие че не отделят над 270 милиаграма азотен диоксид на един изминат километър с помощта на допълнителен катализатор.
Мерките са част от цялостен пакет на коалицията, с който се цели да се предотвратят по-нататъшни забрани за шофиране. Тези промени са спорни. Екологичните организации и опозиционните политици критикуват, че те нарушават европейското право, защото с тях е омекотена границата на ЕС от 40 микрограма.
Под натиска на сдруженията за опазване на околната среда, които сезираха местни съдилища, редица германски градове вече бяха принудени да ограничат присъствието на стари дизелови автомобили на своята територия. Такъв е случаят с Берлин, Майнц, Щутгарт, Хамбург, Кьолн и Бон.
Подобно решение взе в четвъртък административният съд за градовете Есен и Гелзенкирхен, съобщи неправителствена организация „Действие за защита на околната среда“ (DUH), която бе инициатор на вълната забрани, отбелязва пък AFP.
Първият град в Германия с подобни ограничения върху по-старите дизелови автомобили, но само на сравнително къси участъци от пътя, бе Хамбург. От началото на 2019 г. ще има забрани за по-старите дизелови коли в Щутгарт и Берлин, във Франкфурт от февруари, както и в Кьолн и Бон от април.