Това си беше недвусмислено предупреждение - ако Великобритания напусне ЕС през март, без Лондон и Брюксел да се споразумеят за сделка за времето след това, то може да се стигне до спиране на производството в завода в британския град Бърнастоун. Това каза пред зрителите на BBC директорът на Toyota за Европа Йохан Ван Зил по време на мероприятие в кулоарите на автомобилното изложение в Париж, цитиран от Spiegel.de
„Причината за наличието на много производители във Великобритания е, че те могат да изнасят безмитно за европейския пазар, допълни Ван Зил. “Британският пазар сам по себе си не е достатъчно голям, за да оправдае наличието на завод от тази големина. Ако ние не можем повече да продаваме на европейския пазар, тогава това ще има последици за бъдещето на завода“.
Автомобилната индустрия играе важна роля за Великобритания. По актуални данни в бранша работят повече от 850 000 души. Освен Toyota и Honda и Nissan развиват значителна дейност. Заводът на Nissan в Съндърланд, Северна Англия, където работят 7000 души, произвежда половин милион коли на година, което е една трета от общата продукция на страната. Любопитното в историята е, че преди две години по време на референдума жителите на региона неочаквано ясно подкрепиха Brexit.
На мнозина обаче вече е ясно, че напускането на ЕС не обещава внезапно добро бъдеще. Твърдият срив може да има сериозни последици, особено за компании, които са свързани със своите доставчици по целия свят.
Ето защо не е чудно, че нервността в бранша расте. Защото индустрията на страната, както и днес, произвежда почти само по мотото "just in time": повечето части влизат в заводите едва съвсем малко време,преди да бъдат нужни за асемблирането. Мрежата на доставки се простира по цяла Европа, а Брекзит без сделка, с граничен контрол и мита може да доведе до същински колапс.