В същото време, икономиката на споделянето, която ще бъде основната част от операциите на Uber и Lyft в обозримо бъдеще, е обезкуражаваща. Нито една компания не е печеливша, а разходите за шофьори и за привличане на нови клиенти са високи. Услугите за споделяне на велосипеди и скутери предлагат начини за свързване с нови клиенти. Тъй като превозните средства са евтини и няма водач, с който да се разделя цената, те също така имат по-високи маржове. Може би най-важното е обаче, че една платформа с множество транспортни възможности има по-голям шанс да представи жизнеспособна алтернатива на частната собственост на превозното средство, което е удобен, но и скъп начин за предвижване на хората. Средната цена на притежаването на автомобил и шофирането му 15 000 мили годишно е около 8 500 долара, показват данни на браншова организация.
Сюзън Шахйнн, професор по транспортно инженерство в Калифорнийския университет Бъркли, заяви, че платформите за споделено пътуване в сегашните им конструкции вероятно няма да могат да служат като надеждни алтернативи за притежаването на кола. Хората вземат Lyft или Uber до летището или до вкъщи след вечер в някой бар, но редовното придвижване е по-рядко срещано. Логично е компаниите да се преместят към нови форми на транспорт, казва тя. „Дали това ще ги измести към нещо, което е по-устойчиво като бизнес модел? Не знаем, докато не се създаде такава платформа", казва тя.
Ако идеята за по-разтегателна транспортна платформа не е нова, не е нова и идеята да се плаща на хората, за да ги отучат от навика на собственост на автомобил. През 2000 г. Сънил Пол, основател на вече несъществуващата услуга Sidecar, подаде заявка за патент, който предложи платформа за споделено пътуване. Един от аспектите на неговия план бе да се изкупуват автомобили от хора, които се интересуват от използването на системата, като те се компенсират с кредити, които биха могли да ползват, за да се возят. След това операторите на системата за возене можеха да продадат превозните средства, за да подпомогнат финансирането на основните операции.
През 2009 г. Zipcar предостави безплатно членство на 300 души, които се ангажираха да спрат да използват собствените си коли за един месец. Онези, които участваха, съобщиха, че са ходили пеша и са ползвали велосипеди значително повече, а мнозина казаха, че ще продължат да живеят без колите си. ( Lyft пусна пилотна версия на собствената си програма Ditch Your Car в Чикаго по-рано тази година).
Пол каза, че Lyft и Uber ще могат да победят конкуренцията при моторите и скутерите, като например оценените на милиарди долари компании Lime и Bird. Съществуващите потребителски бази на компаниите са по-голямо предимство от това, което имат по-малките компании за мотори и скутери. Но Пол признава, че по-новите форми на транспорт ще служат предимно за привличане на нови клиенти.
„Мисля, че всичко това ще доведе обратно до бизнеса за споделени пътувания, защото това е основният гръбнак", казва той. Зимър пояснява, че Lyft непрекъснато трябва да обучава клиентите си да правят неща, които не са свикнали да правят. Когато компанията стартира дейността си, имаше сериозни въпроси за това дали значителен брой хора биха желали да влязат в личните коли на непознати, които са открили чрез смартфона си.
„Всяка стъпка от начина, по който си представяхме поведението на клиентите, се промени", каза той. Зимър твърди, че повечето хора приемат разходите за собственост върху автомобили като нещо обичайно. „Просто стана нормално. Трябва да обясним защо има алтернатива“, пояснява още той.
Междувременно стана ясно, че Lyft подобрява способността си да управлява своите финанси. Услугата е удвоила приходите си до 909 млн. долара през първата половина на 2018 г. спрямо година по-рано, цитира The Information свой източник от стартъпа. А затягането на високите разходи за шофьори, промоции за пътниците и техническа инфраструктура са довели до забавяне на ръста на нетната загуба - тя е нараснала с 46% до 373 млн. долара за същия период.
Вижте повече във видео материала!