Времето на електрическите камиони наближава, и то с голяма скорост. Все повече проучвания показват, че този тип товарни превозни средства е лесен за производство и от неговото използване може да се извлече печалба. Камионите, които не отделят вредни емисии, ще бъдат необходими за постигането на поставените цели от Парижкото споразумение за климата, пишат Стеф Корнелис и Томас Ърл за Euractiv.
През изминалата пролет Daimler/Mercedes - най-големият производител на камиони в света, остана изненадан от Deutsche Post DHL Group, която представи своя електрически микробус StreetScooter, изпробван от потенциалните клиенти в реални условия.
Daimler/Mercedes “отвлече“ прототипа в Щутгарт, за да го тества в своите лаборатории, но GPS системата веднага издаде неговото местоположение, позволявайки на DP-DHL Group да „почука на вратата“ на Daimler и да си го вземе обратно.
Това е реална история, която много добре илюстрира тромавостта и арогантността на световния производител на камиони по време на този глобален процес на преминаване от дизелова към електрическа технология.
Това обаче може да се промени бързо, особено в динамичната автомобилна индустрия. През последните 12 месеца почти всеки голям европейски производител на камиони (Volvo-Renault, MAN, DAF и др.) обяви планове за производство и продажба на собствени електрически камиони в рамките на следващите няколко години.
Когато тази тема премине върху масата за дебати на европейската политическа сцена, тя предизвиква предимно „намръщени физиономии“ и скептицизъм.
Появяват се въпроси относно теглото на този нов тип товарни превозни средства, потенциала на техния пробег и цената на захранващите батерии.
Последните анализи на производителите показват, че дори най-тежките камиони (тези, които тежат по 40 тона) са технически и икономически „жизненоспособни“.
Това се дължи главно на следните фактори: цените на батериите падат по-бързо от очакваното; ходовата част на електрическите автомобили е по-ефективна от остарялата дизелова технология; 65% от товарните релации на камионите в Европа са под 500 км, което означава, че не е необходимо да се търси заряд, който да издържа много над тази граница.
Електрическите камиони ще получат и сериозна отстъпка при настоящото предложение за евровинетка, което ще ги направи още по-конкурентни спрямо дизеловите камиони.
Европа се нуждае от тази технология най-вече заради постигане на целите, обвързани с климатичните промени.
Камионите съставляват 22% от всички превозни средства, отделящи вредни емисии. Това ги обвързва тясно с Парижкото споразумение за изменението на климата, което цели понижаването на глобалната температура с 1,5 градуса по Целзий.
Ново проучване на холандското министерство на околната среда показва, че за да се постигне тази цел, един на всеки три камиона трябва да премине на електрическо задвижване до 2030 г.
В сравнение с един средностатистически камион от 2015 г. електрическото товарно превозно средство може да ограничи отделянето на вредни газове от източника до потребителя (well-to-wheel) до 67%.
Единственият начин това да се постигне е като Европа въведе задължителни цели при производството и продажбата на електрически камиони като част от предложението за въвеждане на стандарти при отделянето на вредни емисии. Такива цели биха задължили европейските производители на камиони да се пренасочат към новата технология и по този начин да променят кардинално пазара на товарни коли.
Европейските градове очакват по-чист въздух и екологосъобразни превозни средства, така че пътищата са отворени за действие, смятат Стеф Корнелис и Томас Ърл.