Но продажбите и приходите имат смисъл само условно, а това, което наистина има значение, е онова, което излиза под черта. Печалбата. И в това отношение Toyota излиза напред, както показва сравнението на на EY на 16-те най-големи производители на автомобили.
Компанията е регистрирала печалба преди лихви и данъци (EBIT) от 5,3 милиарда евро през този период. Volkswagen стигна до малко под 4 млрд. евро. И по отношение на маржа на печалбата преди лихвите и данъците - индикаторът за това колко е рентабилна дадена компания и колко ефикасно е производството ѝ, BMW бе надмината от.... Suzuki. Мюнхенци, които в продължение на години бяха лидери в този сегмент, постигнаха марж от 11,0%. При Suzuki обаче мярката достига 11,8% и по този начин заема първо място. А за Toyota маржът е 9,3%.
Ако погледнем цялата половин година, то BMW все още е малко по-напред от Suzuki от гледна точка на маржа, но въпреки това представянето на японците е невероятно. Първо, защото през годините трябваше да минават през криза и доскоро не беше ясно дали производителят ще се възстанови. На второ място, защото е много по-трудно да се постигнат високи маржове в масовия бизнес, отколкото при скъпите автомобили от висок клас, които прави BMW.
След спора с Volkswagen от преди години почти никой в индустрията не би заложил на Suzuki. Според философията на анализаторите производителят на автомобили бе твърде малък, за да оцелее в дългосрочен план. Концернът от Волфсбург искаше да се съюзи със Suzuki, за да създават заедно евтини автомобили и да наводнят индийския пазар. Но двете компании не се сработиха, японците се чувстваха претоварени и поискаха да се отърват от партньорите и големите акционери от Волфсбург, което в края на краищата и стана. И очевидно се оказва благословия за Suzuki.
Какъв е изводът: Не е нужно да бъдете автомобилен гигант, за да се утвърдите. По-малките производители също могат да се придвижат напред, ако се съсредоточат върху печеливши ниши и търсят сътрудничество в ключови области - и ако могат да контролират разходите си. Suzuki взема всичко това присърце и се нарежда сред първите три автомобилни производители през първото и второто тримесечие с най-голямо увеличение на печалбата си. Между другото, през първата половина на годината трима японски производители регистрираха най-голямото увеличение на печалбите си: Toyota, Mitsubishi и Suzuki.
Още по-голям отколкото при Suzuki е обратът в Toyota. Компанията, която след неплатежоспособността на General Motors (GM) през 2009 г. за кратко време беше номер едно в отрасъла, преживя след краткия полет сериозен безпрецедентен срив. Въпросите за качеството, сервизните акции за милиони автомобили и разкъсаните вериги за доставки в резултат на бедствието във Фукушима оставиха Toyota много далеч от конкурентите. Прекалено бърз ръст – гласеше съсипващата присъда на анализаторите.
Е, японците отново са на първо място по отношение на печалбата. Защото с невероятна бързина преживяха това, което предстои на марката VW: цялостна програма за преструктуриране, затягане и строги мерки. Тъй като са силни в Азия, дори в Китай и в САЩ и тъй като нямат проблем с дизеловите коли и не практикуват измами, които да дърпат назад групата.
И не на последно място, защото Toyota има ясна стратегия за алтернативните двигатели. Групата е изцяло ангажирана с хибридите. Това е противоречиво донякъде, но Toyota трябва да се тревожи по-малко, отколкото например германските производители за това дали компанията спазва все по-строгите разпоредби за емисиите. И дори да не предоставя на клиента перфектно решение, то поне е прагматично – движение в градовете на ток, а извън тях – с двигателя с вътрешно горене.
Дебатът относно дизеловото гориво и твърденията за измами с отработените газове несъмнено са една от причините за слабостта на германските производители. Именно BMW, Mercedes и двигателя на печалбите в рамките на VW - Audi, залагаха агресивно на дизеловите коли, защото са по-икономични от бензиновите двигатели. И сега тримата производители са тежко засегнати от спадащите продажби на дизеловите коли. И очевидно германските производители не държат своите разходи и производство под контрол - поне не както го правят конкурентите от Далечния изток.
По отношение на процентния ръст на маржа, през първото полугодие на 2018 г. германските производители отчитат понижение с 1,2 процентни пункта. И производителите от САЩ и Франция отчитат спадове. За разлика от тях, японците генерират подобрение от 0,6 процентни пункта в сравнение с предходната година. По отношение на приходите, само шест и съответно седем производители на автомобили отчитат ръстове през второто тримесечие и през първата половина на годината - включително четири и съответно пет от Япония. Като в това отношение изненадващо добре се представят и французите (Renault и PSA), докато германските производители отбелязват спад в приходите и за двата периода.
За сегашната слабост на германските производители има няколко причини. Освен дизеловия скандал и производствените разходи основната причина за понижението е фактът, че японските конкуренти са били принудени да се реорганизират и реформират преди години. Досега това не бе нужно за немците, те бяха преминали в атака, и то успешно. Но това очевидно може да струва много енергия и да ги накара да се забавят в дългосрочен план.
Но това при всички случаи не е добра отправна точка за конкуренция срещу новите претенденти като Apple, Google, Uber и Tesla. И за разработването на чисти, самоходни, изцяло цифрови автомобили.
преди 6 години От статията е ясно, че по основен показател кой е на първо място Volkswagen е лидер с 2,619 милиона коли и микробуси пред Toyota с 2,615 милиона продадени едници. Приходите им също са по големи от тези на японците. Защо заглавието казва обратното не ми е ясно. Рентабилността касае инвеститорите. Тя не прави компанията голяма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ми познай защо ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години За мен пък беше интересно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ужасяващо повърхностна статия и нескопосан превод.Проблемите за немците не са в Япония, а в Китай отговор Сигнализирай за неуместен коментар