Германското правителство разшири списъка на облекченията и субсидиите за купувачите на електрически автомобили, съобщи Deutsche Welle. На заседание в началото на август Бундестагът реши да намали наполовина данъчната ставка върху служебните автомобили с електрически и хибридни двигатели. Тази мярка се прилага за коли, които ще бъдат купени в рамките на следващите три години - от 1 януари 2019 г. до 31 декември 2021 г.
Поредната мярка за подкрепа на автомобилите на ток свидетелства за твърдото намерение на Берлин да ускори разпространението на този екологично чист вид транспорт. В същото време новото облекчение показва, че предишните мерки за стимулиране на търсенето все още не са постигнали желания резултат.
Затова сега правителството се насочи към може би най-платежоспособния сегмент на местния автомобилен пазар - служебните коли. Става дума не само, а и не толкова, за автомобилния транспорт, обслужващ високопоставените федерални служители: в Германия по-голямата част от служебните автомобили не са собственост на държавните организации, а на частните фирми.
Всяка година немски компании - малки, средни и големи, купуват около 800 000 коли, които след това се дават на висши, а понякога и на средни мениджъри, както и на тези служители, които трябва редовно да пътуват до клиентите. В случаите, когато фирмите позволяват на получателите на служебни превозни средства да ги използват и за лични цели (което е честа практика), данъчните изискват плащането на налог. Защото, макар и косвено, се получава материално възнаграждение на въпросните служители.
Ето защо всеки месец към размера на дохода, с който получателят на служебния автомобил плаща данъци, се добавя 1% от каталожната цена на автомобила. Ако например, колата струва 60 000, се добавят 600 евро месечно. В резултат на това в края на годината данъчната основа на служителя се увеличава с 7200 евро.
Така че от 1 януари 2019 г. данъчната ставка ще намалее наполовина - до 0,5%, а след това получателят на служебна кола на стойност 60 000 евро ще добави само 300 евро на месец към данъчната основа или съответно 3600 на година.
По този начин правителството, очевидно, се стреми незабавно да реши две задачи: да ускори разпространението на електромобили и в същото време да подпомогне местните производители на коли в трудното време за преориентиране на производството към електрическа мобилност. В Германия фирмите купуват за служебни автомобили такива от премиум класа, а именно това е сегментът, в който водещите германски производители BMW, Daimler с марката Mercedes, и Volkswagen с марките Audi и Porsche, са особено силни.
А всички тези производители в следващите 2-3 години ще започнат серийно производство на голям брой нови модели с електрически или хибридни двигатели. Много германци обаче не могат да си позволят тези модели, защото и без това скъпите коли на престижните марки са още по-скъпи в електрическите си версии. Следователно, на първо място тези автомобили вероятно ще започнат да се купуват - дали изцяло, дали на лизинг, от юридическите лица: те имат не само пари, но и възможност да отпишат покупката на моторни превозни средства от данъците си като производствени разходи.
Кой критикува новото данъчно облекчение и защо – вижте в продължението на материала в Automedia.bg.