Американският производител на електрически автомобили Tesla получи зелена светлина този месец да построи производствен център в Шанхай след преговори с китайски представители, продължили години, предаде CNN tech.
След като заводът бъде завършен, Tesla ще има възможността да произвежда до 500 хил. автомобила годишно на най-големия световен автомобилен пазар.
Производството на първите автомобили трябва да започне до пет години, но Tesla ще трябва да преодолее редица огромни предизвикателства, за да реализира своите смели планове успешно.
Tesla върви сама. Дали това е добра идея ?
За първи път Китай дава възможност на чуждестранен автомобилен производител да отвори магазин без местен партньор за съвместно дружество. Това означава, че има по-малка вероятност Tesla да споделя ценната технология с китайски конкурент, но това означава, че битката ѝ с китайските разпоредби може да е по-трудна.
"Tesla ще трябва да маневрира през различни бюрократични нива с местното и националното правителство, преди да се построи това нещо", каза Ту Лу, директор на китайската консултантска компания Sino Auto Insights.
Китайските власти вероятно ще искат да влияят на всичко - от това как Tesla съхранява данните за своите клиенти до това кои ще бъдат местните доставчици, което допълнително може да забави проекта. Целта на Tesla е заводът да бъде построен за две години.
Въпреки че компанията се развива сама, все още съществува риск интелектуалната собственост на Tesla да се окаже в ръцете на съперници, ако работниците напуснат и се присъединят към конкурентите.
"Tesla не може да гарантира, че тайните ѝ няма да изтекат", каза Ерик Харвит, експерт по китайския бизнес в Хавайския университет в Маноа. Друга пречка, която може да се появи пред компанията, е намирането на достатъчно квалифицирани инженери за построяването на завода в Шанхай, добави той.
Как ще плати Tesla за това?
От Tesla не дават информация колко се очаква да струва производственият център в Шанхай или как ще плати за него. Компанията вече е изправена пред парична криза, тъй като матуритетът по облигации за над 1 млрд. долара изтича през следващата година.
Въпреки че е голяма сила в автомобилната индустрия, Tesla все още не е отбелязала годишна печалба.
Ще стане ли Tesla жертва на търговската война?
Китай вече е жизненоважен пазар за Tesla. Приходите от Китай са се удвоили до над 2 млрд. долара за миналата година, което представлява почти 20% от общите приходи на компанията.
Нейният дял в китайския пазар на електрически автомобили е само 3%, сочат данни на BMI. Това показва огромния потенциал, стига фабриката да бъде изградена.
По-рано този месец Tesla повиши цените си в Китай с около 20%, след като Пекин постави нови мита върху американските автомобили в отговор на решението на президента Доналд Тръмп да наложи такива върху китайския внос.
Наличието на завод в Китай би позволило на Tesla да избегне строги мита за внос в бъдеще. Но по-високите цени днес биха могли да отслабят позициите им на пазар, на който силно конкуренти са BMW и Volkswagen, както и големи китайски играчи като BYD и Geely.
"Сегашното напрежение в търговията между Съединените щати и Китай прави още по-наложително Tesla да произвежда електрическите си автомобили в Китай", каза анализаторът на Cox Automotive Кребс.
Анализатор в BMI Фабрис Гатуайеж споделя, че ключът към успеха е вероятното създаване на завода, който ще намали сравнително разходите на Tesla.