IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кой ще ръководи автомобилната индустрия във време на големи промени?

Редица големи производители на коли се насочват към смяна на висшите си мениджъри. Въпросът е кой ще успее да се справи с предизвикателствата

18:43 | 05.04.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Карлос Гон. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Карлос Гон. Снимка: Архив Ройтерс

Кой ще поеме управлението на световните производители на автомобили? Въпросът кой ще води тези фирми към бъдещето излиза на преден план за няколко от най-големите световни групи. Това се случва в момент, в който световното производство на коли навлиза в период на големи промени, нуждае се от нови бизнес модели и трябва да инвестира в нови технологии, докато поддържа старите автомобили в движение, пише в свой анализ Financial Times.

“Изправени сме пред поколенческа промяна”, коментира Ралф Ландман, старши ръководител набиране на персонал в Spencer Stuart. Новите лидери ще трябва да направя тромавите компании по-конкурентни, като преодолеят пропастта между инженерите и нарастващия брой представители на технологичната индустрия в този сектор.

Fiat Chrysler, Daimler, алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, Volvo Cars, Jaguar Land Rover и Toyota ще изберат или ще трябва да започнат да мислят за нови директори в следващите няколко години, което се дължи на изтичането на договорите на част от ръководителите или на наложените възрастови ограничения в техните компании.

Първа сред компаниите е Fiat, която тази година ще обяви кой ще заеме поста на дългогодишния шеф Серджо Маркионе. Предизвикателството е още по-голямо и заради статуса на Маркионе на “рок звезда”, която се е превърнала във превъплъщение на компанията.

Алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi е изправен пред подобен проблем, когато става дума за намирането на наследник на Карлос Гон. Той вече се оттегли от ролята на главен изпълнителен директор на Nissan, но остава ръководител на Renault, като същевременно е председател на трите компании, изпълнителен директор и председател е на целия глобален алианс, който все повече се опитва да действа като една компания.

Маркионе и Гон са познати с номадския си начин на живот - често спят в частните си самолети или в управлявани от шофьорите им коли, докато съблюдават големи империи, изградени отчасти от самите тях през десетилетията.

“Техният управленски стил има огромно влияние върху организацията през последните 10 години”, коментира един от експертите по набиране на персонал, който е работил и с двамата.

Докато FCA подсказа, че наследникът на Маркионе ще бъде лице от компанията, все повече анализатори смятат, че следващото поколение директори вероятно ще дойде извън автомобилния сектор.

“Напълно възможно е следващото поколение автомобилни лидери да е от хора, за които никой не е чувал в индустрията”, коментира Крис Донкин, от компанията за проучвания Inzito. “Става все по-ясно, че подходът, който служи добре на индустрията през последните 100 години, който е свързан с наемането на главен изпълнителен директор, който е или най-технически надареният инженер или най-търговско ориентираният финансов експерт, няма да бъде достатъчен”, допълва експертът.

В исторически план някои от най-успешните имена в бизнеса са дошли от сфери извън автомобилния свят - от бившия изпълнителен директор на Ford Алън Мълали до самия Маркионе.

В ранните дни на кариерата си Маркионе заяви, че най-добрият му актив е, че не знае нищо за индустрията.

Мари Бара от General Motors е единствената жена главен изпълнителен директор на голям производител на автомобили, а като се изключат няколко случая като Линда Джаксън в Citroen, малко дами са в редиците на потенциалните бъдещи ръководители.

Въпреки че секторът разполага с огромен брой инженерни таланти, които са предимно мъже, това може да се появи, ако повече лидери от други индустрии навлязат в автомобилния сектор. Индра Нуи, главният изпълнителен директор на PepsiCo, за кратко беше сред смятаните, че могат да поемат позицията на председател в Tata Group.

Друг проблем, с който ще се сблъскат фирмите при намирането на нови лидери, са националните ограничения. Въпреки че това е една от най-глобализираните индустрии в света, секторът остава предимно национално насочен, когато става дума за наемането на ръководители. В момента трите германски компании са водени от германци, италианската Fiat е управлявана от италианец, шведските Volvo Cars и Volvo Group - от шведи, японските Honda, Toyota и Nissan имат японски изпълнителни директори, а американските Ford и General Motors - шефове от САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:32 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още