Милиони шофьори на дизелови коли ще гледат с тревога към Лайпциг в четвъртък. Защото състав на Федералния административен съд може да вземе решителна присъда. Дали съдът ще проправи пътя за забраната за дизелови коли в градовете, за да направи въздуха по-чист? Ето някои въпроси и отговори относно възможното решение.
Какъв е проблемът?
В продължение на много години в много градове не са спазвани ограниченията за замърсителите – в това число на азотни оксиди (NOx). Това са газове, които са токсични във високи концентрации. Те могат да раздразнят дихателната система и очите, да причинят сърдечно-съдови заболявания или белодробни проблеми.
Според последните данни на Федералната агенция по околна среда в Германия това замърсяване напоследък спада малко. Въпреки това граничните стойности са надхвърлени в малко над 70 града - най-вече в Мюнхен, Щутгарт и Кьолн. Според Федералната агенция по околна среда транспортният сектор допринася с около 60% за прекомерното замърсяване с NOx. На дизеловите автомобили се падат 72,5% от това замърсяване, така че излиза, че дизеловите коли са основният източник на азотни оксиди в градовете.
За спазването на ограниченията от години има искове и жалби от страна на германската неправителствена организация Deutsche Umwelthilfe (DUH). Европейската комисия също оказва натиск, заплашвайки да съди Германия пред Съда на Европейските общности.
И през първите шест седмици на тази година границите за замърсяване с азотен диоксид са били превишени в много градове, макар и положението да не е било толкова зле, колкото през същия период на миналата година. Според Федералната агенция по околната среда (UBA) пределно допустимата стойност от 40 μg/m3 (микрограмове на куб. метър) се отнася до годишна средна стойност за цялата календарна година. Понастоящем прогнозата все още не е възможна.
За какво става дума в съда?
Съдът ще заседава и може още в четвъртък да реши дали ограниченията за управление на дизеловите автомобили в особено замърсени германски градове са законово допустимо средство и трябва да бъдат включени в съответните планове за подобряване на качеството на въздуха.
Федералният административен съд обаче няма да разпореди сам по себе си забрана на шофирането на такива коли. По-конкретно, съдът в Лайпциг се занимава с плановете за чист въздух на Дюселдорф и Щутгарт. Компетентните административни съдилища, след жалба на DUH, задължиха властите да затегнат плановете си по такъв начин, че граничните стойности да бъдат достигнали възможно най-скоро.
Съдът от Щутгарт счете забраната за каране на такива коли за "най-ефективната" мярка. Защитата на здравето в града трябва да се оценява по-високо от интересите на дизеловите шофьори, смята той. Съдът в Дюселдорф реши, че забраните за шофиране за дизелови автомобили ще трябва да бъдат "сериозно тествани".
Какви са последиците от решението на съда?
Въпреки че Федералният върховен съд конкретно решава само за двата казуса в Северен Рейн-Вестфалия и Баден-Вюртемберг, решението ще има национален сигнален ефект. Особено ако съдът стигне до извода, че забраните за шофиране са законно допустими. За всеки град, в който се превишават границите, би било възможно да се включат подобни забрани за стари дизелови двигатели като опция в съответния план за чист въздух - а от гледна точка не само на DUH, забраните са най-ефективното средство за постигане на чист въздух. DUH образува общо около 60 съдебни производства. Забраните за шофиране винаги ще се решават за всеки отделен случай и ще варират от град до град. Те могат да бъдат ограничени във времето до определени маршрути и градски райони, където границите са най-превишени.
Какви последствия биха имали забраните за стари дизели?
Те могат да имат голямо значение. В Германия има милиони дизелови автомобили. Местните лидери и бизнес общността предупреждават, че забраните за шофиране могат да нарушат градския живот. Например, магазините в центъра на града няма да могат да получават редовно доставки, или занаятчиите вече няма да могат да обслужват клиентите. Но може да има изключения, както и такива за превозни средства на полицията, пожарната или аптеките.
При всички случаи обаче много хора, които пътуват до работното място, биха били засегнати. Забраните за шофиране също ще имат огромни последици за производителите на автомобили. Продажбите на дизелови коли спадат от месеци, но тези двигатели са все още много важни за автомобилната индустрия. Дизеловите шофьори пък са в угрозата да загубят средства заради колите си.
Политиците искат на всяка цена да избегнат забраните за шофиране. Те стартираха програма за милиарди евро за общините под името "Чист въздух". Става дума за по-добро проектиране на обществения транспорт или за преобразуването на автобуси и таксита. Със софтуерни актуализации за милиони превозни средства производителите искат да намалят емисиите.
Екологичните организации критикуват това като недостатъчна мярка. Преработка директно на двигателя би била по-ефективна от гледна точка на много експерти. Автомобилната индустрия отхвърля това не на последно място заради високите разходи. Ако съдът в Лайпциг реши, че забраните за движение по пътища са законово допустими, натискът върху политиците и производителите да се стигне до хардуерни актуализиции ще се увеличи.
По материал на n-TV.
преди 6 години Само че точно новите дизелови инжекциони понеже са по високооборотни отделят повече азотен двуокис, режима им на работа е такъв че моментите в които горивния цикъл термично способства за отделяне на повече азотен двуокис са повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Е поне на тръгване да свърши нещо полезно... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Меркелица и така и се клатят краката.Има си хас да забрани милиони дизелови коли, това ще е краят на който и да е... отговор Сигнализирай за неуместен коментар