Германският автомобилен концерн Daimler е заплашен от все по-сериозно пропадане в Дизелгейт. Сега се оказва, че производителят на автомобили със седалище в Щутгарт също е инсталирал специален софтуер за контрол на замърсителите в дизеловите си автомобили, съобщава Bild am Sonntag, позовавайки се на конфиденциални документи на американските разследващи органи.
Според материала Daimler разполага с няколко софтуерни функции, за да премине обичайните тестове за вредните емисии в САЩ. Функция, наречена "Bit 15", е програмирана така, че след изминаването на 26 километра режимът за пречистването на отработените газове се изключва.
Американските следователи са разкрили още една подозрителна функция, която се намира в системата за контрол на превозното средство. Този така наречен "Slipguard" разпознава дали превозното средство е на изпитвателен стенд на база на скоростта или ускорението. В различни имейли дори инженерите на Daimler изразяват съмненията си дали тези софтуерни функции са законни.
Главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетче винаги досега е отхвърлял възможността концернът да е използвал трикове за отработените газове, като тези във VW. Според Bild am Sonntag обаче документите разкриват също така, че служителите на Daimler се съмнявали още преди оповестяването на Дизелгейт, че ще могат да се съобразят с ограниченията за вредните емисии при пътните тестове в САЩ. Вътрешнофирмени измервания са разкрили опустошителни резултати. Редица модели на Mercedes са превишавали с повече от десет пъти ограниченията за азотните оксиди при работа по пътищата.
Компанията не е пожелала да коментира темата за софтуера пред вестника. Daimler няма да коментира „подробности за текущото разследване", тъй като групата е постигнала съгласие с американското министерство на правосъдието за „абсолютна поверителност", казва говорител на концерна пред медията. „Ние работихме пълноценно повече от две години и осигурихме пълна прозрачност", добавя говорителят.
Daimler не оспорва наличието на цитираните от таблоида документи. Те са „очевидно целенасочено разпространени, за да навредят на Daimler и нейните 290 000 служители", заяви още говорител на концерна пред Handelsblatt. По-рано компанията неколкократно отричаше незаконна намеса в управлението на двигателя, с която може да бъдат манипулирани тестовете за одобрение на дизелови автомобили.
Въпреки това концернът се подготвя да посрещне глоби за милиарди евро. Според неотдавна публикувания годишен доклад, редица дизелови автомобили, продавани в САЩ, могат да съдържат системи, които могат да бъдат считани от властите за недопустими устройства. Ако разследването доведе до „неблагоприятни резултати", Daimler може да бъде принуден да „плати значителни глоби" и да премахне продуктите от пазара.
При това компанията от Щутгарт отпразнува рекордната 2017 г. на цели 345 страници в доклада си.
Според посланието Daimler отново е номер едно – и при камионите, и при вановете, и най-вече в престижния бизнес с луксозни седани.
Но анализаторите и мениджърите на фондове знаят, че могат да се доверят само отчасти на тези дитирамби от Щутгарт. Тяхното внимание е фокусирано върху подробния „доклад за възможностите и рисковете". От стр. 155 нататък е формулирана правната формулировка на това, което групата може да очаква по отношение на рисковете като цяло и по-специално при емисиите на вредни газове.
Три години след избухването на дизеловата криза, производителят на автомобили от Щутгарт участва в толкова много разследвания и дела, че въпреки рекордите си Daimler се търгува на фондовата борса с висока отстъпка спрямо останалите компании от Dax. А главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетче и финансовият директор Бодо Шбер избягват от известно време подробни изявления по темата.
Разделът „правни рискове" описва ситуацията в детайли. В Германия прокуратурата в Щутгарт разследва концерна по подозрение за измама и измамни рекламни послания във връзка с продаваните дизелови коли. В САЩ половин дузина федерални и държавни органи изискват информация за резултатите от тестовете и измерванията, процедурите за одобрение и отговорностите в рамките на групата. Освен това е образувано съдебно дело, заведено от клиенти в 13 щати в САЩ, които искат от Daimler обезщетение за прекомерни емисии, а акционерите пък търсят обезщетение за загубите си.
„Ако тези съдебни производства бъдат в ущърб на Daimler, ще бъдат нанесени значителни вреди и щети заради глоби, преработки, акции по връщане в сервизите и други скъпи действия", предупреждава Daimler. Групата все още отхвърля всички твърдения за умишлено манипулиране на превозни средства.
Юристите обаче вече не са напълно сигурни в категоричната правна позиция на концерна. Тъй като в същото време Daimler споменава в доклада за риск в случай при „друг автомобилен производител" - вероятно Fiat Chrysler – който през май 2017 г. бе обвинен от властите на САЩ за незаконно изключване на устройство за контрол на емисиите. Дори на фона на собствени „вътрешни разследвания" не е изключено „различните органи да стигнат до заключението, че в дизеловите автомобили на Mercedes-Benz може да бъде включена подобна функционалност“, формулира Daimler опасенията си. Потенциалните последици могат да бъдат „значителни глоби, изземване на продукти, мерки за подобряване на процесите и смекчаване на последиците от тях", се казва в доклада.
Става все по-ясно, че финансовият директор Бодо Юбер трябва да се приспособи към бремето на милиардни глоби. Почти всяка седмица служители на Daimler пътуват до САЩ, за да докладват пред американските агенции по околната среда Carb и EPA. Към това се добавят и вътрешните разследвания, поръчани от Министерството на правосъдието на САЩ, подкрепени от одиторската и консултантска фирма Deloitte. Властите в САЩ също така разчитат на изявленията на поддоставчика Bosch.
Последните събития заплашват да подкопаят доверието към групата, коментира Handelsblatt. През септември 2015 г., веднага след избухването на аферата Дизелгейт, Цетче публикува един вид генерална декларация за Daimler.
„Ние се придържаме принципно към законовите изисквания и няма манипулации, извършени в нашите автомобили", заяви главният изпълнителен директор на Daimler. „Коригиращо устройство, което е функция, която ограничава ефективността на отработването на вредните газове, не се използва в Mercedes-Benz".
Изказвания, които в светлината на последните открития може да бъдат предмет на дискусии по време на годишната среща на групата в началото на април. Защото в Германия зрее нова заплаха: Федералната агенция за автомобилен транспорт на Германия (KBA) призовава групата за обяснения заради нередности в по-стари модели на микробуса Vito. В Европа Daimler е вкарала три милиона автомобила от серията „доброволно за обслужване" в сервизите, за да намали чрез софтуерни актуализации емисиите.
Новите обвинения срещу Daimler тежат още повече, тъй като конкурентът BMW успява да изчисти обвиненията срещу него. KBA вече опроверга през миналата седмица подозренията за манипулация, повдигнати от неправителствената организация „Германска екологична помощ“ (DUH) при BMW 320d. „Емисиите от отработени газове на динамометричния стенд, както и на пътя, не са нелегални при нормални експлоатационни условия", твърдят инспекторите. Такива изявления в Daimler все още чакат.