IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Битката на ботовете

Uber и Waymo влизат в може би най-важното съдебно дело за технологичния сектор през този век

13:00 | 05.02.18 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Технологичните компании наливат милиарди долари в разработването на автомобили с роботи, за които се надяват, че ще спасят човешки животи, ще направят хората шофьори ненужни и един ден ще им се отплатят богато.

Бъдещето на тази технология обаче може да зависи от резултата на делото между две водещи сили в разработването на автономните превозни средства - Uber Technologies Inc. и Waymo, дъщерна компания на Alphabet Inc. (компанията майка и на Google), което ще започне в понеделник в Сан Франциско.

Най-голямата юридическа битка в Силициевата долина от години насам изправя един стартъп срещу технологичен лидер в случай, който от над година се превърна в драматична борба. В делото на Waymo, подадено в американския окръжен съд в Северна Калифорния, се твърди, че Uber е откраднал тайните на дизайнерите на технологичния концерн, след като е платил около 680 млн. долара през 2016 г., за да придобие компанията за автономни камиони Otto, основана от бившия инженер звезда в Google Антъни Левандовски. 



Uber отрича обвиненията, въпреки че съдебни документи показват, че компанията е знаела, че Левандовски е притежавал чувствителни данни от Google, преди да придобие Otto. Стартъпът от Сан Франциско твърди, че използва собствената си технология за създаване на автономни автомобили. През май миналата година той уволни Левандовски отчасти заради „нежеланието му да сътрудничи на собственото разследване“. Адвокатът на Левандонвски не е отговорил пред WSJ на искането за коментар.

Waymo „натрупа значителни и убедителни доказателства за кражбата на Uber и използването ѝ на търговските тайни на Waymo", каза говорител на компанията.

„Радваме се, че най-накрая ще можем да се съсредоточим върху това, което всъщност е случаят: технологията“, каза от своя страна говорител на Uber. „Ние сме много уверени в нашия успех“.

Случаят завладя Силициевата долина с обвинения за корпоративен шпионаж, очаквания за свидетелства от страна на високопоставени мениджъри от бранша и ожесточения федерален съдия Уилям Алсъп, който отправяше оплаквания и към двете страни за това, че според него не са разкрили основна информация.

Waymo ще поиска заповед за спиране на Uber от по-нататъшно развитие на аспектите на технологията на автономните автомобили и възможни компенсации, които биха могли да достигнат до милиарди долари. Ако Waymo победи, решението може да попречи на един директен конкурент, тъй като той предвижда през следващите години да изгради собствени мрежи за споделяне на автомобили, част от които да са автономни.

Uber нарече разработването на автономните превозни средства „екзистенциално" в стремежа ѝ за по-голяма ефикасност и евентуална рентабилност. Евентуално решение в негова полза ще доведе до важна морална победа за Uber, като същевременно му позволи да продължи безпроблемно да работи по автономните превозни средства.

Със заложените милиарди долари и бъдещето на персоналния транспорт, съдебният спор се очаква да се превърне в крайъгълен камък за Закона за интелектуалната собственост.

„Залозите са ужасно високи", казва Джон Марш, адвокат в Bailey Cavalieri LLC, който е специализирал в Закона за търговските тайни. „Компаниите ще трябва много внимателно да мислят за това как и кои други компании придобиват и какво знаят служителите, че носят със себе си в новата компания".

Waymo твърди, че мениджърите на Uber внимателно са ръководели придобиването, за да получат интелектуалната собственост и ноу-хау, които Левандовски би могъл да принесе от времето, когато е бил служител на Google. По този начин Uber е можело да получи неправомерно предимство в конкуренцията за пускане на автономните коли по улиците.

Твърденията на Waymo са насочени към развитието на технологията на Uber, използвана за насочване на самоходните превозни средства, известна като lidar (light detection and ranging systems). LIDAR се състои от поредица от въртящи се, групирани лазери, които излъчват под различни ъгли. Всеки слой се нарича канал и се състои от до 2 лазерни лъча. Сигналът от всеки индивидуален канал създава контур, и заедно тези линии създават триизмерен образ на околната среда. 

Waymo твърди, че Левандовски е изтеглил около 14 000 конфиденциални файла (9,7 гигабайта) в личния си компютър, преди да напусне Google, застрашавайки осем патента.

Но съдия Алсъп се противопостави на адвокатите на Waymo, от които иска да докажат не само че Uber е уредил кражбата на търговската тайна, но също така, че ги е използвал неподходящо за развитието на LIDAR. Това може да означава убеждаване на журито в техническите тънкости от програмния код и сензорите.

„Обемът на предполагаемото неправомерно поведение е извънреден," каза Марш. „Но тежестта е върху Waymo - да нарисува убедителна картина чрез обстоятелствени доказателства".

Случаят взе неочакван обрат в края на миналата година, когато се появи писмо от 37 страници от бивш служител по въпросите за сигурността в Uber. В него се твърди, че компанията е създала таен екип, посветен на кражбата на търговски тайни. Освен това тя е обучавала служителите да се измъкват от контрола на регулаторите. Uber каза в съда, че писмото представлява изнудване, предназначено да измъкне милиони долари от компанията и че много от твърденията в него са неверни. През миналия месец съдията заяви, че голяма част от писмото няма да бъде допусната като доказателствен материал, освен ако бившият мениджър, който е написал текста, не свидетелства под клетва. 

Левдановски, от своя страна, посочи, че ще се позове на Петата поправка (която забранява издаване на осъдителни присъди, основани само на самопризнания), защитавайки себе си от самоинкриминация, макар че не е призован по делото. Други мениджъри, които биха могли да свидетелстват, са бившият главен изпълнителен директор на Uber Травис Каланик, съоснователят на Google Лари Пейдж и инвеститорът Бил Гърли от Benchmark, който по-рано беше част от Борда на директорите на Uber.

Независимо от резултата, трудностите за Uber продължават да го преследват. Министерството на правосъдието на САЩ може да реши да преследва компанията, след като съдия Алсъп препоръча наказателно разследване. Министерството отказа да коментира темата пред WSJ. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:48 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още