Силно критикуваният заради опитите с маймуни германски съюз на автомобилната асоциация за научни изследвания е финансирал противоречив експеримент с хора. Изследователският институт, финансиран от германски производители на автомобили (EUGT - Европейската изследователска група за околна среда и здраве в транспортния сектор), е провеждал експерименти върху хора за въздействието на азотен диоксид - един от газовете, отделяни от двигателите, съобщи в неделя всекидневникът Stuttgarter Zeitung.
Автомобилните газове се считат за най-големия източник на замърсяването с азотен диоксид. В публикувано през 2016 г. проучването 25 млади, здрави хора са вдишвали газа в продължение на няколко часа в различни концентрации в един институт на Университета в Аахен и след това са били изследвани. Последствията за човешкия организъм от газовете не са били определени, когато изследването е било публикувано.
В EUGT влизат Volkswagen, Daimler, BMW и Bosch. Асоциацията е била разтурена през лятото на 2017 г. Тя попадна под сериозна критика едва преди няколко дни заради експеримент с вредни емисии с маймуни, проведен в САЩ. За тях в петък съобщи New York Times. Експериментите върху животните са правени през 2014 г. от Изследователския респираторен институт по договор, в който Volkswagen е бил основният възложител, твърдят двама души, които са ръководили опитите.
Маймуните са били принудени да дишат отработените газове от дизелов двигател на Volkswagen, за който година по-късно се разбра, че е оборудван с компютърна програма, прикриваща факта, че емисиите са над допустимото.
Volkswagen призна, че е използвал маймуни в експеримента, при който те са били принудени да вдишват отработените газове на дизеловите двигатели. Така се е проверявала токсичността на вредните емисии, отделяни от моторите.
„Използваните научни методи са погрешни и щеше да бъде по-добре тези тестове изобщо да не бъдат провеждани. Volkswagen осъжда всички форми на злоупотреба с животни и помоли за прошка заради това лошо поведение и неправилна преценка на някои лица”, се казва в изявление на компанията.
Тестовете са били проведени през 2014 г., тоест около година преди да избухне скандалът с манипулираните дизелови двигатели на концерна. Той нанесе огромни щети на германския производител, като той все още не е отшумял напълно.
Предназначението на опитите е било да се съберат аргументи в защита на дизеловите двигатели след разкрития на Световната здравна организация (СЗО), че отработените от тях газове може да предизвикват ракови заболявания. Не е ясно дали автомобилните компании са знаели за експериментите с маймуни. Пред медията Daimler обяви, че критикува силно опитите и се дистанцира от EUGT.
В понеделник германското правителство осъди опитите с хора и маймуни и настоя мениджърите и на трите компании да вземат мерки.
„Тестовете с маймуни или дори с хора са морално абсолютно неоправдани и повдигат множество важни въпроси за това кой стои зад тях. Надзорните съвети на тези, които са възложили поръчките, носят специална отговорност", заяви правителственият говорител Щефан Зайберт. „Възмущението на десетки хора е абсолютно разбираемо“, добави той.
По думите му концерните трябва да ограничават емисиите на вредни газове и да спазват граничните показатели, а не да доказват предполагаемата липса на вреда на газовете.
Междувременно също в понеделник Надзорният съвет на Volkswagen призова за незабавно разследване на това кой е поръчал тестовете. "Ще сторя всичко по силите си този въпрос да бъде разследван най-подробно. Който е отговорен, трябва да си понесе последствията", заяви председателят на съвета Ханс Дитер Пьоч.
Подобен призив идва и от Бернд Остерло, ръководителят на работническия съвет на компанията. Пред Die Welt той настоява за обстойна проверка, а замесените в опитите с маймуните мениджъри следвало да понесат отговорност.
Министърът на икономиката на Долна Саксония (която е един от големите акционери във Volkswagen) Бернд Алтусман призова "да не се прикрива и омаловажава нищо, всичко трябва да бъде показано". Според него тестовете са били "глупави" и в тях са прекрачени "морални граници“.
Daimler също осъди остро проучванията и твърди, че не e имала влияние върху формата на тестовете. „Въпреки това ние започваме подробно разследване по въпроса“, обяви компанията в неделя.
преди 6 години Тука някои хора вече са се сетили за асоциацията с газовите камери на нацистите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години фирми на окупирана държава не могат да бъдат конкуренти с фирми на окупатора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Явно старите немски традиции не отмират... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Да спазим традициите по времето на третия Райх. И Йозиф Менгеле отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Да ги омешат с още "арабели" и ще се оправят нещата. Ще си имаме мързеливи и смърдящи "нацисти, чакащи за помощи. Сименс, Бош, Дойче Банк, БМВ, Крупс...списъкът е огромен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Истинското лице на капитализма и Запада.Алчност безкруполност никаква мисъл за човека.Къде ще ги носите тия пари бе *** с тира сте тръгнали към гробищата чакат ви болести старост и смърт *** и глупаците алчни отговор Сигнализирай за неуместен коментар