Силният ръст на пазара на електрически автомобили в Китай се обяснява от скептици предимно с високите държавни субсидии в страната. Все пак според рейтинговата агенция Fitch няма друга държава в света, освен Норвегия, която толкова силно да субсидира покупката на електромобили като Китай. От януари 2017 г. обаче Пекин сви субсидиите си с 40%. Означава ли това край на бума?
Първоначално изглеждаше точно така. Компанията BYD, най-големият в света производител на електромобили, обяви през август спад от 20 на сто на продажбите си за първото полугодие. Причината: заради по-слабите субсидии в Китай BYD е била принудена да повиши цените си.
Към края на годината обаче стана ясно, че това е по-скоро изключение. Продажбите на електрически автомобили в Китай се повишават до нови рекордни стойности въпреки по-слабата държавна подкрепа. Само през ноември продажбите са се увеличили с 80% на годишна база, както пише Wall Street Journal, като се позовава на данни на CEIC Data. През първите 11 месеца на 2017 г. както производството, така и продажбите са нараснали с 50%. Така общият брой на продадените електромобили за цялата година вероятно ще мине границата от 500 хил. броя.
Пазарните анализатори са съгласни, че централното правителство в Пекин положи много усилия, за да увеличи търсенето. Местните и централни органи плащаха през 2016 г. субсидии в размер на до 15 хил. долара за автомобил, припомня Financial Times.
Дори при разпределението на регистрационните табели приоритет имат купувачите на е-коли. Докато собствениците на конвенционални автомобили получават своите регистрационни номера отчасти чрез търгове, лотарии или чрез заплащане на високи такси, в най-малко шест града няма такси или часове за изчакване за притежателите на електрически автомобили. В тези райони са били пласирани 70 на сто от всички електрически автомобили в страната.
И по отношение на инфраструктурата за зареждане на автомобилите Китай доста напредва. В цялата страна вече има над 171 хил. станции за зареждане. Освен това до 2020 г. държавата възнамерява да вложи около 25 млрд. юана (3,21 млрд. евро) в изграждането на други десетки хиляди станции. Броят им е доста над около 17-те хил. зарядни станции или 47 хил. зарядни пункта в САЩ. В Германия засега пък има почти 4 хил. зарядни колонки, които в повечето случаи са с по два пункта. Действителният брой на обществено достъпните зарядни обаче вероятно е по-висок.
Субсидиите в Китай все пак остават сравнително високи. А и засега Пекин не планира нови ограничения. Наскоро данъчното облекчение при закупуването на електрически автомобили бе удължено с три години. Също така властите продължават да бъдат призовавани да купуват електрически автомобили за своите нужди.
Въпреки това последните тенденции показват, че китайският пазар на електрически автомобили не се е сринал въпреки по-ниските субсидии, а изглежда, че развива свой собствен, устойчив импулс.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Синът на Нели и Ашанти вече е проходил
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО
22 млн. евро "зелени" средства в израелски оръжейни компании: войната като устойчива инвестиция
Служители на американски ресторант използваха ChatGPT, за да...инсценират обир
Зодиите, които остават спокойни в кризисни ситуации