IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Заплашена ли е автомобилната индустрия на Великобритания при Brexit?

Британските производители са притеснени, че ако са извън ЕС, няма да влияят на европейските разпоредби при внедряването на нови изобретения

23:03 | 23.10.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив, Ройтерс

Великобритания в момента е начело в света на автомобилостроенето по производство на висококачествени автомобили, но това би могло да бъде застрашено от напускането на ЕС.

Лидерството на Обединеното кралство по отношение на високата производителност в автомобилната индустрия, което се базира на внедрените модерни технологии, може да бъде сериозно застрашено, ако Великобритания не постигне благоприятна сделка за Brexit, твърди The Telegraph, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

През миналата година британската автомобилна индустрия постигна 25% ръст на произведените луксозни автомобили спрямо 2012 г.

Проучване на Сдружението на производителите и търговците на автомобили във Великобритания (SMMT) разкрива, че секторът, който включва спортни автомобили като Aston Martin, McLaren и TVR, специализирани автомобили като електрически таксита и дори луксозни поръчкови автомобили като Rolls-Royce, е произвел 32 хиляди автомобила през 2016 година, като автомобилната индустрия е генерирала оборот от 3,6 млрд. паунда.

Според SMMT ако текущите тенденции продължат, производството ще се повиши с 60% до 2020 година, достигайки годишен темп от 52 хил. автомобила.

                                            Британската автомобилна индустрия в цифри:

– 1,72 млн. автомобила са произведени във Великобритания през 2016 - най-много от 1999 насам;
   

– 8 от 10, произведени в Обединеното кралство автомобила, се изнасят - общо 1,35 млн. за 2016  г. (рекордна стойност);
   

– 71 млрд. паунда е годишният оборот на британската автомобилна индустрия;
   

– 12% е приносът на британската автомобилна индустрия в общия износ на стоки от Великобритания;
   

– 169 000 лица са директно заетите в автомобилното производство във Великобритания;
   

– 814 000 лица са заети в косвено поддържаните от индустрията работни места;
   

– 70 са моделите автомобили, произвеждани във Великобритания;
  

– 15 са производствените фабрики;

– 1972 е годината, в която островната държава произвежда рекорден брой автомобили - 1,9 млн. превозни средства са напуснали производствените линии.

Източник: Сдружение на производителите и търговците на автомобили във Великобритания (SMMT)

SMMT обаче предупреди, че извън ЕС британските производители, разработващи нови технологии, като леки материали, аеродинамика и турбокомпресори и миниатюризация, биха били възпрепятствани в усилията си, ако не могат да повлияят на европейските разпоредби така, че да се вземат предвид предизвикателствата, пред които се изправя индустрията с внедряването на нови изобретения.

"Нашият специализиран сектор за производство на автомобили е един от световните успехи на Великобритания. Разработваме водещи в световен мащаб продукти и иновативни технологии от ново поколение, които са от полза за всички", заяви Майк Хаус, главен изпълнителен директор на SMMT.

По думите му, за да продължи Великобритания да бъде световен лидер в иновативното автомобилно производство, имам "нужда от сигурност по отношение на бъдещите британски търговски отношения, включително митнически планове, достъп до пазара, разпоредби, регулиращи проектирането, производството и одобрението на превозни средства.

"Това ще осигури увереност, че секторът ще остане конкурентоспособен. Само тогава ще могат да се взимат иновативни решения, които да позволяват на бранша да продължи да развива авангардни, вълнуващи и желани продукти, за които светът да ни завижда", е мнението на Хаус.

Според Анди Палмър, главен изпълнителен директор на Aston Martins, „има нещо добро в Brexit за нашия бранш".

Той коментира, че слабият паунд означава, че има ценови предимства, митническите тарифи работят двупосочно и това може да изключи конкуренти като Ferrari.

Палмър добавя, че очаква сделка за напускането на Великобритания от ЕС заради репутацията на Обединеното кралство като "остров на съкровищата" на Европа за автомобилната индустрия, главно поради апетита си към автомобилите.

"Сигурен съм, че ще има споразумение – Великобритания е твърде важна за европейските производители - ако отнемете съкровището, то тогава островът ще стане просто остров", посочва той.

Тази идея бе подкрепена от ръководителите на McLaren, Lotus и TVR.

"Ние работим на пазара на луксозни стоки, така че ако цените се повишат заради митническите тарифи, което все пак не е желателно, но това в никакъв случай не е краят на света", заяви шефът на TVR Лес Едгар.

Директорът на McLaren Анди Палмър е сигурен, че "Brexit е нещо, което ще управляваме и ще продължим – това е британският дух".

„В процес на проектиране и да пускане на пазара сме на цяла серия добри продукти, от които пазарът се нуждане. Не можем да си позволим провали", категоричен е той.

Производителите на луксозни автомобили са по-спокойни за процеса на напускате на Великобритания от ЕС, отколкото големите производители на масови автомобили, при които маржовете са много изтънели и ценообразуването е изключително чувствително.

Все пак едно от най-разпространените опасения касае пазарната регулация.

"Нашата главна тревога е дали гласът на британската автомобилна индустрия ще продължи да се чува по отношение на регулациите в Европа", казва  главният технически експерт в Lotus Саймън Уудс.

Той се надява, че след като британските компании са водещи в много области, Обединеното кралство традиционно има глас при вземането на различни регулаторни решения, в който администраторите се вслушват.

"Моят опит да работя с Европейската комисия е, че те са готови да ни слушат“, убеден е Уудс и се надява това да  продължи и след Brexit.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:56 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още