На автомобилните компании им беше нужен само ден, за да започнат да се опитват да продават коли на жените в Саудитска Арабия, пише Quartz.
Саудитска Арабия, единствената страна, която забранява на дамите да шофират, обяви по-рано тази седмица, че жените ще имат право да карат коли от 2018 г. Решението беше прието като голяма победа за правата на жените, но и като ключов ход на правителството за насърчаване на чуждестранните инвестиции в консервативната страна, която се опитва да направи икономиката си по-малко зависима от петрола.
Всичко това е добре дошло и за производителите на автомобили. Саудитска Арабия е най-големият вносител на превозни средства и части в региона и се класира на 21-во място в списъка от 198 пазара на автомобили в света според LMC Automotive.
Решението на властите означава, че ще има множество нови потенциални клиенти зад волана, за които компаниите да се борят - има над 8 млн. жени между 15 и 54 години в Саудитска Арабия според Wordl Factbook на CIA. Merrill Lynch, че разрешението ще допусне 9 млн. потенциални нови шофьори по пътищата, включително 2,7 млн. жени, които не живеят в страната.
Само няколко часа след обявяването на решението на властите, някои от най-големите автомобилни компании в света пуснаха реклами в социалните мрежи.
В дългосрочен план пазарът в Саудитска Арабия е голяма възможност за производителите на коли. Средната възраст в страната е 27 и близо половината от населението е под 24-годишна възраст. Това означава едно ново поколение собственици на превозни средства ще има властта да оформи навиците на пазаруване в страната и съответно и целия автомобилен сектор. Решението за позволяване на жените да шофират може да повиши продажбите на коли в страната с 15 до 20% годишно, прогнозира LMC Automotive.
Въпреки че Саудитска Арабия е известна с вкуса си към скъпите и луксозни марки, на пазара има предимно малки и среден клас коли - на Toyota, Hyundai-Kia и Nissan се падат около 71% от продажбите.