Създаването на нови технологии невинаги е въпрос само на колосални бюджети. Последното доказателство е революционният нов бензинов двигател на Mazda, за който компанията официално потвърди, че ще бъде представен през тази есен и ще влезе в производство още през 2019 година.
При този мотор, кръстен SKYACTIV-X, горивото се възпламенява под налягане, без намесата на свещи. Това го доближава до дизеловите двигатели като ефективност и икономия, но без азотните оксиди и фини частици, които дизелите изпускат в атмосферата.
Създаването на подобен двигател е цел на автомобилната индустрия от десетилетия, но дори гиганти като General Motors и Daimler не успяха да се справят въпреки солидните инвестиции.
От Mazda обаче сега уверяват, че са успели да отстранят всички сериозни пречки и технологията е готова за серийно приложение. Тя ще е главният коз на японската компания в следващите години, подчертава шефът на развойния отдел Кийоши Фудживара. "Електрификацията е необходима, но първо трябва да се съсредоточим върху двигателя с вътрешно горене", казва Фудживара. Mazda се готви да започне да въвежда електромобили в гамата си от 2019, но основният акцент при намаляването на емисиите ще е върху по-ефективните бензинови двигатели и понижаването на теглото. Японците са убедени, че това е по-практичен подход от хибридните технологии, които добавят доста и към теглото, и към цената на автомобилите.
В новия двигател от Х-поколение въздушно-горивната смес се възпламенява сама, след като бъде компресирана от буталото - горе-долу както работят дизеловите мотори. В технологията на Mazda обаче все пак се използват и свещи за дублиращо възпламеняване и по-гладка работа. Това осигурява с около 30% по-нисък разход в сравнение с конвенционалните бензинови двигатели.
"Това е голям пробив", коментира Риоджи Мияшита, шеф на инженерната компания AEMSS, пред AN Europe. "Сега големият въпрос е колко гладко ще работи този двигател, дали няма да е грубоват и рязък като дизела. Да се надяваме, че Mazda има отговор на този въпрос".