Как софтуерът може да помогне?
Много експерти се съмняват в ефективността на софтуерното решение. За Стефан Карстенс, който ръководи семинари и обучения по системите за контрол на емисиите, едно е ясно. Дизеловият двигател ще работи наистина чисто, когато системата за рециркулация на отработилите газове се ползва често в градски условия. За това обаче са необходими значителни модификации на двигателя, като актуализацията на софтуера не е достатъчна.
И съдиите от Щутгартския административен съд имат съмнения по отношение на ефективността на преоборудването. В свое решение, с което разрешиха плана за чистотата на въздуха в Щутгарт, те казаха: „в сравнение със забрана за движение всяка друга мярка не е еквивалентно ефективна. Това важи и за така нареченото решение за преоборудване...".
Федералният министър на транспорта Добринд, който от дълго време защитаваше софтуерните подобрения, допусна наскоро, че актуализациите вероятно не биха могли да бъдат достатъчни. Федералното и местните правителства виждат софтуерното решение за сметка на производителя като "важна първа стъпка", но е необходимо да последват и други. Председателят на Асоциацията на автомобилната промишленост Матиас Висман обеща „значителни подобрения", но не и хардуерно преоборудване.
Германската социалдемократическа партия пък от самото начало иска по-нататъшни ангажименти от автомобилните производители. От индустрията се очаквало не просто обикновени софтуерни актуализации, заяви заместник-председателят на фракцията Сьорен Бартол пред Spiegel. "Не трябва да има плацебо решения, които не дават реално подобрение, трябва да се стигне до технически модернизации“. Партията иска концерните да бъдат задължени да намалят емисиите на азотен оксид чрез модернизиране с най-малко 30 на сто.
Кой ще плати подобренията?
„Преоборудването, което бъде договорено, ще бъде, разбира се, за сметка на индустрията“, заяви Добринд. Разходите за софтуерната актуализация се очаква да бъдат около 100 евро на автомобил.
Няколко производители и преди срещата на върха предлагат подобрения: Mercedes изтегля например три милиона дизелови автомобила, Volkswagen със своите дъщерни дружества VW, Audi, Porsche, Seat и Skoda изтегли 1,5 милиона коли. Става дума за така наречените доброволни сервизни акции, които не са задължителни за собствениците на автомобили.
Какви други мерки могат да бъдат взети?
Някои провинции с представителство на автомобилната индустрия са предложили кризата да се реши с публични средства. Премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл, който също е част от надзорния съвет на Volkswagen, говори за „данъчни стимули или някаква климатична премия" при преминаване от кола със стар дизел на кола с Euro-6 или към електрически автомобил. Неговият баварски колега Хорст Зеехофер настоява за по-нисък пътен данък като стимул за купуване на нови коли с ниски емисии.
В действителност федералното и провинциалните правителства поясняват в изявлението си преди срещата на върха, че производителите със собствени средства ще създадат стимули за преминаване от дизелови автомобили с по-стари стандарти към по-модерни превозни средства или електрически превозни средства.
Ford вече реагира и обяви "екобонус" в размер на 2000 до 8000 евро за бракуването на стари дизелови автомобили с година на пускане до 2006 г. Необходимо условие обаче е покупката на нов модел на Ford.
Ще има ли още помощ за засегнатите градове с високи замърсявания?
Ще се обсъжда предложеният от Добринд фонд, който трябва да се финансира от автомобилните производители и държавата. За всички 28 области в Германия, където замърсяването на въздуха с азотни оксиди е особено високо, след това ще се разработи отделен план за модерен и свързан транспорт.
Фондът „Устойчива градска мобилност" ще насърчи, наред с други неща, придобиването на електрически автобуси и екологични товарни градски автомобили.
Все още не е конкретизиран обемът на самия фонд, но Добринд говори за над 100 млн. евро.
А какво ще се случи след срещата?
Приетите мерки трябва да бъдат конкретизирани по време на срещи на четири експертни групи. По-конкретно те ще се занимават с проблемите за намаляване на емисиите в сегашния флот на превозните средства, по-доброто управление на трафика, прехода при обществените превозни средства към по-чисти модели и оптимизирането на технологиите за двигателите и алтернативните горива.