fallback

Как германската автоиндустрия иска да избегне забрана за коли в градовете

Бизнесът ще предложи на властите сделка за милиони евро, за да подпомогне пречистването на атмосферата

10:49 | 31.07.17 г. 5
Автор - снимка
Създател

Германската автомобилна индустрия възнамерява да предложи на правителството по време на т. нар. „Среща на върха за дизела“ в сряда създаването на „Фонд за мобилност". Зад него се крие идеята, че правителството и бизнесът заедно ще подпомагат градовете в усилията им да пречистват атмосферата, пише Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, позовавайки се на източници от преговорите. 

Подробностите все още не са уточнени, особено за това кой колко ще плати от сумата. Като цяло се споменава трицифрена сума от милиони евро. Тя ще включва например финансирането на проучвания за системи за управление на трафика. Предвижда се кметове да могат да получават пари от фонда за екологично надграждане на градските автобусни паркове или за изграждане на паркинги за електрически автомобили. 

През миналата седмица административният съд в Щутгарт отсъди в полза на природозащитниците, които настояват за предприемането на радикални мерки относно замърсяването на въздуха. По този начин се открива пътят за влизането в сила от 1 януари 2018 г. на забраната за движение на дизелови автомобили, които не изпълняват стандарта Euro 6. Все още съществуват правови мерки, с които решението може да бъде оспорено.

Съдът настоява за спирането от движение на дизеловите превозни средства, определяйки това за единствената реална възможност за редуцирането на азотните оксиди в града, след като реши, че предложеното от автопроизводителите модифициране на колите не е достатъчно ефективно. Според съдията по казуса Волфганг Керн отсъждането е абсолютно легитимно, защото опазването на здравето на хората е с приоритет пред правото на собственост и свободна търговия. По данни на местните власти в града по улиците на Щутгарт се движат 107 хил. дизелови автомобила, като 73 хил. от тях не изпълняват критериите от Euro 6. 

По-рано през годината и Дитер Райтер, кметът на Мюнхен, където е централата на един от големите германски автомобилни производители - BMW, заяви, че обмисля да забрани движението на дизелови автомобили. 

Много европейски градове и държави вече обявиха война на дизеловите автомобили и се заканиха да ги забранят частично или изцяло. Решенията идват след скандала, придобил известност като „Дизелгейт", при който стана ясно, че автомобили на Volkswagen са били снабдени със специален софтуер, който манипулира резултатите при тестовете за замърсяване.

В навечерието на срещата на 2 август германският федерален министър на транспорта Александър Добринд призова германските автомобилни концерни да „поемат проклетата отговорност и да отстранят грешките си“.

„Автомобилната индустрия надроби сериозна каша и сега заплаха грози марката 'Automobil made in Germany'. Това е ужасяващо", заяви Добринд пред Bild am Sonntag. Кризата се превръща в сериозно изпитание за страната като място за правене на бизнес, смята той. 

„Освен това някои говорители с тайна радост точат брадвата за корените на нашия икономически успех. Някои идеологии на човечеството без автомобили се радват на голямо внимание“.

Същевременно министърът на икономиката Бригите Циприс предупреди в интервю за вестниците на медийната група Funke, че не може да се постави твърда дата за края на двигателите с вътрешно горене в Германия. „Точно сега да зададем една година, като 2040 г., е нито смислено, нито ще доведе до решения", каза политикът от SPD.

По-рано през миналата седмица британското правителство призова за забрана на двигателите с вътрешно горене от 2040 г. „Докато в Англия вече почти не се произвеждат автомобили, Германия е един от най-големите автомобилостроители в света с повече от един милион работни места, които зависят от бранша", каза Циприс.

Същевременно тя призова за съвместна стратегия между политиците и автомобилната индустрия за насърчаване на електрическата мобилност. „В следващия мандат трябва да се създаде платформа „Бъдещето на мобилността“, в която с експерти да се дискутира необходимата трансформация към устойчива, мрежова мобилност", поясни тя.

Междувременно пред Tagesspiegel министърът на околната среда Барбара Хендрикс настоя автомобилната индустрия да предостави „ясни и технически правдоподобни отговори" на въпроса за това как дизеловите превозни средства биха могли са били оборудвани с неадекватен контрол на емисиите. Тя не очаква обаче това да стане още по време на срещата на върха, но настоява за ясна информация от автомобилната индустрия в близко бъдеще за това по какъв начин действително може да се подобрят различните видове автомобили, какви са разходите за това и какво ще е подобрението на качеството на въздуха.

Пред Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung Хендрикс пояснява, че настоява не само за актуализация на софтуера, но и за подобряване на хардуера при засегнатите автомобили за сметка на производителите.

Пред списание Spiegel баварският премиер Хорст Зеехофер пък настоява сриващият се пазар на дизелови коли да бъде подкрепен с данъчни облекчения. „Добре би било чрез намаляването на данъка за автомобили да създадем някакъв стимул за закупуване на нови коли с Euro 6", заяви лидерът на Християнсоциалния съюз пред списанието.

Междувременно автомобилната индустрия вече губи доверието на потребителите. 53 процента от германците вече не смятат, че могат да имат доверие на германските производители на автомобили, става ясно от проучване, проведено от института за общественото мнение Emnid за Bild am Sonntag. Само пет процента смятат, че VW, Audi, BMW и Сие са "много надеждни".

В същото време станаха известни нови обвинения, този път срещу BMW. За базирания в Мюнхен автомобилен производител се твърди, че е участвал в разработването на правдоподобни обяснения пред властите в САЩ за ограниченото използване на разтвора AdBlue, ползван за намаляване на вредните емисии от дизелите, пише Bild am Sonntag, позовавайки се на имейли и презентации.

В края на 2006 г. VW, Audi, Porsche, Daimler и BMW са сключили споразумение да вграждат само малки резервоари AdBlue поради липса на място. BMW, Daimler и Audi са развили „предложение за правдоподобност при проверка на ограничаването на дозировката в AdBlue". BMW е имал "водещата" роля. Баварците са разработили два различни „режима" за отработените газове, един от които е имал по-ниска ефективност. Адвокат на BMW обяснява, че групата не е извършвала неправомерно намаляване на системата за контрол на емисиите. Проучванията показват, че BMW почиства отработените газове толкова ефективно по пътя, колкото е в тестов режим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:58 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още