Убедителната победа на Еманюел Макрон във френските президентски избори в неделя би трябвало да е добра новина за местните автомобилни гиганти Renault и PSA Peugeot Citroen, коментира Bloomberg.
Макар като икономически министър да имаше директни сблъсъци с шефа на Renault Карлос Гон, Макрон все пак бе предпочитаният избор от автомобилните производители на фона на заканите на Марин льо Пен за излизане от ЕС и започване на търговски войни.
Програмата на новия президент предвижда намаляване на данъчното облагане за работодателите и известно либерализиране на пазара на труда във Франция, на който в момента е трудно и да наемеш, и да освободиш служители.
Макрон спечели втория тур в неделя с 65% от гласовете срещу 35% за лидера на популисткия Национален фронт - доста по-голяма разлика от 20-те процента, показвани от социологическите проучвания преди вота.
Льо Пен се заканваше да принуди френските производители да върнат цялото си производство във Франция чрез вносни мита и други протекционистични мерки.
Самият Макрон като министър опита доста активно вмешателство в политиката на двете френски автомобилни групи, и най-вече в Renault, където той притискаше за увеличаване на държавния дял и за намаляване на заплатата на Карлос Гон. Намесата на министъра за малко не доведе до разрив между Renault и стратегическия партньор Nissan, защото ако плановете му бяха успели, френската държава щеше да придобие известен контрол и върху японската компания.
След като напусна социалистическата партия обаче, Макрон предложи държавният дял в двете компании да бъде продаден на публични дружества, като приходите се използват за стимулиране на различни иновации.
Още е рано да се каже към кой подход ще прибегне новият президент. "Макрон е пробизнес настроен, но той споделя това схващане, много разпространено във Франция, за държавата като някакъв вид главен стратег", коментира пред Bloomberg Себастиан Лайе, изследовател в института "Томас Мор" в Париж. "Това е последната област, в която френските политици имат някакъв директен контрол върху икономиката, и те няма да се откажат от нея. И понеже Макрон познава тези компании много добре, той ще е изкушен да се намесва".
39-годишният Макрон, който е най-младият френски лидер от Наполеон насам, със сигурност ще се опита да наложи трудовите си реформи. Ако успее да убеди синдикатите да го подкрепят и да станат по-гъвкави, както се случи в Германия, това ще има забележим ефект върху икономиката, подчертават анализаторите. Евентуален пробив в тази област ще е от решаващо значение за Peugeot-Citroen в светлината на придобиването на Opel и на необходимостта от съкращаване и преструктуриране на работната сила.