Продажбата на германския автомобилен концерн Opel на френския PSA изглежда много вероятна за мнозина. Политиците вече я обсъждат, синдикатите оказват съдействие. А главният изпълнителен директор на PSA Карлос Таварес говори открито за това какво би предприел с новата си дъщерна компания. Но все още нищо не е конкретно подписано.
Какво планира конкретно Таварес за Opel?
Изказванията на директора на PSA са доста ясни. Ако се стигне до придобиване, то самият Opel ще трябва да организира болезнено преструктуриране. Засега няма твърде точни подробности за плановете, но затова пък има големи очаквания за възвръщаемостта, която Таварес изисква за собствения си бизнес.
„Мосю марж“ вижда Opel в състоянието, в което е заварил PSA през 2013 г. Самият той е предприел трудно преструктуриране, преди да върне производителя отново на челни позиции. Освен всичко друго, той нареди да се закрие завод на PSA с 3 хил. работници на север от Париж. Подобни неща ще се очакват и от мениджърите на Opel.
Къде са шансовете за придобиване?
От една страна – в самия размер, казва пред DPA автомобилният анализатор Юрген Пипер от Bankhaus Metzler. В края на краищата така ще създаде втората по големина след Volkswagen автомобилна група в Европа.
Освен това Opel е силен там, където PSA е слаб: Великобритания и Германия. Размерът има значение при преговорите с доставчици. И инвестициите в технологии на бъдещето може да бъдат постигнати по-лесно. В средносрочен план автомобили на Opel ще може да бъдат лесно изнасяни в страни извън Европа, особено на пазари, на които са представени сестринските Peugeot и Citroen.
Какво значение имат колективно договорените гаранции за работните места?
Те служат главно за политическа стабилизация в годината на избори и дават малко време на страните по договора. „Краят на 2018 г. е всъщност вдругиден", предупреждават обаче автомобилните експерти и специалисти по трудовото право.
И преди да се стигне до сделка, Opel можела да започне с различни програми за прекратяване на трудови правоотношения, за да свие своя екип. Според анализатори други гаранции за работните места в Opel след 2018 г. е малко вероятно да бъде предоставена. Хиляди работни места са застрашени, единни са експертите.
Каква стратегия преследват Съветът на служителите и синдикатът IG Metall?
Те приветстват сделката и се надяват с новия концерн майка PSA да изковат по-добро бъдеще. Съкращения на работни места е щяло да има така или иначе и ако германският концерн бе останал в групата на General Motors.
Представители на служителите се опитват да водят преговори за запазване на колкото се може повече работни места и перспективи за отделните заводи в замяна на отказ за увеличение на заплатите. Според експерта Щефан Братцел вероятно неизбежно ще се стигне до намаляване на производствения капацитет, но това би означавало съкращения на позиции и при вече отново печелившата група PSA. Ще остане ли Opel самостоятелен в техническо отношение?
Не. Таварес вече обяви, че бъдещите модели на Opel ще ползват все повече технология на PSA. Докъде ще стигне синергията в случай на поглъщане, показват трите съвместно разработени модела на Opel Crossland, Grand и Combo, които вече са на пазара.
Те се различават по дизайн и външен вид и от другите модели с марките Peugeot и Citroen, но до голяма степен са идентични по конструкция и са излезли от същите ленти в заводите. Разработката и производственият капацитет на Opel ще бъдат намалени значително според експерта в автомобилната промишленост Фердинанд Дуденхьофер и ще бъдат напълно интегрирани в структурата на PSA.
Какви въпроси трябва да бъдат решени?
В крайна сметка точното развитие на преговорите между PSA и General Motors е тайна. Тъй като и двете страни желаят сделката, обявяването на принципно споразумение още по време на автомобилното изложение в Женева (от 9 до 19 март) изглежда възможно. Но има редица сложни въпроси за бъдещото използване на патентите на Opel или за възлизащите на милиарди евро пенсионни разходи, които са се натрупали в GM за работната сила на Opel.
Също така цената на сделката все още не е известна, въпреки че има спекулации за цена от над 2 млрд. долара.
Ще си сътрудничат ли в бъдеще двата концерна?
Напълно вероятно е, защото и на двете им липсва по един цял континент, за да бъдат глобални. Така че те се допълват взаимно на своите вътрешни пазари Северна Америка и Европа. GM може да даде срещу лицензи своята съвременна електрическа технология на на европейците, без да създава конкуренция на самата себе си. PSA пък може да помогне на американците да се конкурират в Европа с Renault и VW Group.