По-късно в понеделник главният изпълнителен директор на FCA Fiat Chrysler Серджо Маркионе ще се изправи пред журналистите в може би най-интригуващата пресконференция преди откриващия се автосалон в Детройт. Звучи изненадващо с оглед на факта, че концернът няма да представи на салона нито един нов модел. Но от Маркионе се очаква да разкрие новата си стратегия, която трябва да заличи над 5 милиарда долара от задълженията на FCA и да остави компанията в добро здраве при неговото пенсиониране в началото на 2019. Маркионе добре знае колко голям е залогът, отбелязва Томазо Ебхард в коментар за Bloomberg. Източници от компанията твърдят, че директорът все по-настоятелно искал да му се показват признаци за напредък във всички области по време на вътрешомениджърските срещи.
Някои от тези признаци са налице: в последните две години FCA постепенно премести фокуса в САЩ от губещите си седани към по-доходни модели като всъдеходите Jeep и пикапите Dodge Ram. Акциите на компанията тръгнаха постепенно нагоре. Според Джордж Галиърс, анализатор от Evercore, FCA вече е близо до момента, в който ще започне да намалява задълженията си. Въпреки това обаче Fiat Chrysler едва ли ще успее да изпълни целите, които бе заложил Маркионе в началото на годината - утрояване на нетните приходи спрямо 2015 и погасяване на 5 млрд. долара от задълженията. За момента компанията е с 42% под целта си за приходите, пресмятат анализатори за Bloomberg. Впрочем Маркионе е известен с това, че си поставя доста смели цели - "в сферата на фантазията", както каза преди време един от водещите пазарни анализатори. Италианският мениджър сам коригира едно от предишните си обещания - че до 2018 компанията ще продава по 7 млн. автомобила годишно. Вместо това FCA постигна 4.6 милиона през миналата година и около 4.8 милиона за тази, по данни на IHS Automotive. Затова Маркионе промени стратегията и вече се опитва да постигне финансовите си цели не чрез увеличаване на продажбите, а чрез налагане на по-доходни модели. Маркионе, финансов експерт с богат опит, пое Fiat през 2004 и успя само за две години да изведе компанията от ръба на банкрута до печалба. През 2009 той бе идеологът за поглъщането на обявилия фалит Chrysler, с помощта на финансиране от правителствата на САЩ и Канада. В последните години обаче отрасналият в Торонто италианец бе критикуван остро, че залага предимно на финансови хватки в управлението и пренебрегва развойната и изследователската дейност. Маркионе например блокира работата по нови модели във Fiat в най-лошите години след финансовата криза, обяснявайки, че няма смисъл да се правят нови модели за един свиващ се пазар в Европа. Усилията му да намали дълга на FCA, който при обособяването на групата надхвърляше 11 млрд. долара, доведоха до отделянето на Ferrari като самостоятелна компания и до един неуспешен опит да продаде Magneti Marelli на Samsung. След провала на сделката с корейците Magneti също най-вероятно ще бъде отделена от холдинга като самостоятелна компания. Възможно е Маркионе да прибегне до такова решение и за Alfa Romeo и Maserati, коментира анализаторът от Mediobanca Масимо Векио пред Il Sole 24 Ore. При оттеглянето си след две години Маркионе ще получи специално обезщетение в размер 12 млн. долара, плюс акции на стойност 43 млн., ако компанията изпълни заложените цели. Отделно от това италианецът спечели 10 млн. от продажбата на акциите си във Ferrari след отделянето на компанията за спортни автомобили. Основният стълб в стратегията на Маркионе за бъдещето бе да намери стратегически партньор, с който FCA да дели разходите за развойна дейност и производство. Но всички компании, към които той се обърна, начело с General Motors, категорично отхвърлиха предложението. Наскоро италианецът коментира, че задачата по намирането на стратегически партньор най-вероятно ще остане за наследника му.fallback
Последният залог на Fiat
Серджо Маркионе трябва да представи в понеделник новия си план за погасяване на дълговете
16:57 | 09.01.17 г.напиши коментар
fallback
Още от Анализи виж още