Според Ди Фабио биха могли да се породят големи морални дилеми, особено при нееднозначни и деликатни ситуации. Например какви морални приоритети могат да бъдат програмирани в компютърен софтуер, "ако изборът ви се сведе само до няколко възможни катастрофи?"
Като конституционен правист Ди Фабио не крие факта, че някои дебати, като се имат предвид основни принципи на човешкото достойнство, са просто "чудати".
Дали превозното средство ще реши да блъсне бездомник или някой друг? Дали колата ще преценява хората според ползата им за обществото?
"Не мисля, че етичната комисия ще може сериозно да обсъжда това," отбеляза той.
Германският конституционен съд стигна до същото решение в началото на годината, когато имаше дискусия дали да се свалят самолети, ако бъдат отвлечени от терористи, планиращи нападение. Това доведе до заключението, че не трябва да се поставят на везните живот срещу живот.
Производителите също се готвят за евентуални фатални ситуации.
"Дилемата ще се появи", казва в кулоарите на Парижкия автосалон Томас Вебер, член на управителния съвет на Daimler. "Затова е добре да се захванем с тези въпроси колкото се може по-рано," добави той.
Компаниите все още изразяват смесени мнения по въпроса кой взима решенията, свързани с живота и смъртта - съгласие има само по пункта, че автономните системи за шофиране могат всъщност да избягват катастрофи.
В технически доклад, изготвен миналата година, Daimler се опита да намери отговори на тези въпроси, но не стигна до ясни определени резултати. "Въпреки това съм сигурен, че можем да намерим решения," посочи Вебер.
Ръководителят на продажбите на BMW Ян Робъртсън изглежда предпочита въпросът да бъде замразен за момента: "На мнение сме, че отговорността на шофьора ще остане основен принцип още дълго време," отбеляза той в Париж. "Също така вярваме, че технологията все още не е достатъчно зряла за следващи стъпки," посочи той.
Така че в сектора въпросът за това кой поема отговорността за новата технология все още не се обсъжда: от гледна точка на производителите е ясно, че тя не може да бъде делегиране на отделен доставчик, казва Жил льо Борн, вицепрезидент на отдела за разработки и проучвания на групата PSA.
Както обясни германският транспортен министър, дискусията е за етичните насоки за системите, които може да започнат да се ползват след пет години или по-късно.
Друг фактор, който трябва да се вземе предвид е, че може да има по-малко загинали на улиците, ако могат да бъдат избегнати човешките грешки. "Това е страхотна възможност", казва ръководителят на комисията Ди Фабио, но личните права на всяко човешко същество остават основно нещо, което трябва да се има предвид.
А при особено деликатните ситуации най-важният въпрос може да бъде дори още по-прям въпрос: трябва ли въобще да бъдат разрешени технологии, които водят до такива дилеми?
(БТА)