fallback

Spiegel: Германия забранява бензинови и дизелови автомобили след 2030 г.

За да спази споразумението за климата oт Париж, страната трябва да свие емисиите от CO2 до 2050 г. с до 95%

14:12 | 08.10.16 г. 30
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германските федерални провинции възнамеряват да забранят за продажба от 2030 г. нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели, пише в своя нов брой от събота местното седмично списание Der Spiegel.

Информацията е от побликуваните решения, приети от Бундесрата на последното му заседание. По този начин управлявани както от лявоцентристката Социалдемократическа партия (SPD), така и от Християн-демократичния съюз провинции се присъединяват към забраната. 

В приетото решение се приканва и Европейската комисия да „оцени последните данъчни практики и други такси на държавите членки спряно ефективността по отношение на насърчаването на мобилността с нулеви емисии..., за да може не по-късно от 2030 г. в ЕС да се допускат само беземисионни автомобили“.

Зелените приветстват решението, но са същевременно изненадани. „Предвид споразумението за климата от Париж след 2030 г. не може да се продават нови коли с двигатели с вътрешно горене", казва Оливър Кришер, заместник-председател на фракцията. „Решението на Бундесрата е надпартийно и е правилно. Но е изненадващи, че двете партии наскоро спориха със Зелените именно по този въпрос“, казва той. 

За да успее да спази споразумението за климата, Германия трябва да свие емисиите от CO2 до 2050 г. с до 95%. Една мярка е насърчаването на електрическата мобилност, което досега се случва с ограничен успех. Дори и стимулите при покупка на такива автомобили досега не предизвикаха желания тласък. 

Преди няколко месеца Норвегия беше напът да стане първата държава в света, която да наложи пълна забрана на автомобилите с бензинови и дизелови двигатели. Продажбите на подобни превозни средства трябваше да бъдат спрени през 2025 г. Дни по-късно обаче се оказа, че вместо забрани, кралството вече предвижда бонуси за всеки, който смени бензиновата или дизеловата си кола с екологично превозно средство

Скандинавското кралство смята да инвестира значителна сума за масово разширяване на алеите за велосипедисти и платната за градски транспорт. Около 1 млрд. евро ще бъдат отделени за изграждането на велосипедни магистрали, които да свързват 9 града.

Освен това Норвегия ще стимулира продажбата на електрически управлявани автомобили чрез дотации от правителството на стойност 420 млн. евро годишно. Въпреки че в много страни електрическите автомобили тепърва навлизат, още през 2014 г. в скандинавската страна бяха закупени 18 хил. такива коли при население от малко над 5 млн. души. 

Към момента около ¼ от автомобилите в Норвегия са оборудвани с електрически силови агрегати, като в това число влизат и водородните коли. Собствениците на тези машини не плащат данъци при покупка, както и такса при регистрация. Освен това те имат право да паркират безплатно, да се придвижват в лентите на градския транспорт, както и да ползват напълно безплатни зарядни станции.

Страната с малко над 5 млн. жители вече е лидер по отношение на електрическата мобилност. В нито една друга държава в Европа няма толкова много електрически автомобили на глава от населението. Вече 15% от всички новорегистрирани коли се движат с помощта на електричество. А този дял се покачва.

 

Норвегия, която забогатя преди всичко заради своите петролни и газови залежи, генерира почти 100% от своето електричество от незамърсяващи околната среда източници – вода и вятър. Придобиването на електрически автомобил се подпомага значително от властите – с данъчни облекчения и отпадане на различни такси.

Държавата обаче загуби от това данъчни постъпления за 2,3 млрд. крони (243 млн. евро) и сега обмисля дали да продължи с тази политика, или моделите на Tesla, VW и Nissan са достатъчно атрактивни и без тези стимули?

Междувременно Холандия започва постепенно отказване от автомобилите, задвижвани с бензиново и дизелово гориво. Според NLTimes забраната ще влезе в сила от 2025 г., като тя ще засегне дори превозните средства с хибридни агрегати. Новият законопроект вече бе гласуван от Долната камара на холандския парламент. Според него след 9 години в страната ще може да се продават единствено автомобили, задвижвани с електричество. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:37 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още