Френската Renault е доказан майстор на компактните автомобили, а с въведените наскоро модели Captur и Kadjar доказа, че знае как се създават успешни кросовъри. Сега наред е Talisman, който трябва да се наложи сред големите седани - тези от сегмент D, в който са разположени върховите модели на повечето масови производители на автомобили в Европа.
Луксозният френски модел се изправя срещу автомобили като VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis. За разлика от тях седанът на Renault тепърва трябва да си изгражда име. Но това не го обрича на неуспех. Новакът Talisman залага на отличителен дизайн, качествена изработка и технологии, които са новост не само за марката, но и за сегмента.
Дизайнът продава, той е първото нещо, което клиентът вижда. Знаейки това много добре, дизайнерите на Renault са се постарали да направят автомобил, който хваща окото. Резултатът е наистина ефектен - нисък профил, широка стъпка, отличителни елементи и динамична осанка. Дизайнът е твърде субективно нещо, няма как да не признаем, че Talisman изглежда самоуверено и въвежда нови стандартни в сегмента.
Погледнат отпред, новият Talisman изглежда нисък и широк. Това е търсен ефект, за който спомагат масивната решетка на радиатора и дневните LED фарове със специфичен светлинен подпис, разположени в краищата на автомобила. Задницата е изработена в унисон - с издължени LED светлини, интегриран в капака на багажника спойлер и широки тръби на изпускателната система, позиционирани ниско в бронята.
Технологичният екстериор кореспондира успешно с интериора, където също виждаме подобаващо внимание към детайла. Централната конзола е доминирана от вертикален дисплей с размер 8,7 инча - най-големият възможен в сегмента, а под него са разположени основните бутони за управление на системите в колата. Дисплей е използван и за уредите на арматурното табло, а точно пред очите на шофьора - пред челното стъкло, се изобразява информацията от цветния прожекционен дисплей.
Тук също е обърнато внимание на първото впечатление. Благодарение безключовия достъп до салона, Renault Talisman приветства водача и пътниците още при приближаването им към колата, активирайки дневните и задните светлини, амбиентното вътрешно осветление, както и диодите в страничните огледала, които осветяват пространството около автомобила. Когато вратата бъде отворена, приборното табло се включва, на дисплея на R-LINK 2 се появява визуална анимация, съпътствана от приветстващ звуков сигнал. Освен това шофьорската седалка (ако е електрическа) се изтегля назад, за да улесни влизането в автомобила.
Салонът на модела може да се похвали още с качествени и меки на допир материали, както и с ергономични седалки с масаж, подгряване и вентилация, създадени по технологии от авиацията. Пространството на двата реда седалки е едно от най-големите в класа, а обемът на багажника достига цели 608 литра. Още 25 литра обем предоставят множеството ниши в интериора.
Гамата двигатели е представена от 5 мотора - три дизелови и два бензинови. Те са част от стратегията за намаляване на работния обем, целяща редуциране разхода на гориво и нивата на вредните емисии. Двигателите са 1,5- и 1,6-литрови, но генерират мощност от 110 до цели 200 к.с. За Talisman са разработени и две нови трансмисии с два съединителя - с 6 и 7 предавки съответно.
При представянето на модела бяха налични само двете върхови дизелови версии. Те се задвижват от двигатели с обем 1,6 литра. Първият е с една турбина и развива 130 к.с. и 320 Нм, а вторият е с би-турбо и генерира 160 к.с. и 380 Нм.
И двата двигателя би трябвало да задоволят нуждите на повечето шофьори. Те са достатъчно динамични, като разгръщат максималния си въртящ момент при едва 1750 об/мин. Динамиката им леко се компрометира единствено при пълен автомобил и голямо изкачване, но това е простимо, тъй като двигателите са изненадващо икономични. Натоварените с по четирима души автомобили показаха средно потребление от само 5,6 л/100 км при теста, който се проведе с маршрут София - Банско и обратно. При умерено шофиране, може да очаквате разход с четворка отпред.
Докато сме на тема динамика, ще отбележим една от системите, които само Renault Talisman предлага в сегмента. Тя носи името 4CONTROL и представлява технология за завиване на четирите колела. При скорост под 50-70 км/ч, задните колела завиват в противоположна посока на предните, което значително подобрява маневреността. Над тези гранични скорости, задните колела завиват в същата посока на предните колела. Този ефект е сравним с удължаване на междуосието, като ползите са подобряване на удоволствието от шофирането, стабилността и впечатлението за сигурност.
За подобряване на динамиката служи и системата за електронен контрол на амортисьорите - новост в гамата на Renault. Тя анализира контакта с пътната настилка 100 пъти в секунда, като предлага няколко режима, включително индивидуален, спортен, икономичен, комфортен и неутрален. Системата MULTI-SENSE влияе не само на работата на шасито, но и на кормилната система, настройките на двигателя и трансмисията, осветлението в салона, уредите на таблото и др.
Подсигурени са и необходимите екстри, които да подплатят усещането за луксозен седан. Повечето от тях са базови за най-високото ниво на оборудване, което означава, че няма да се отразят на крайна цена. Ето и някои от тях - аудиосистема BOSE с 10 говорителя и активен звук, който редуцира шума в салона, акустично предно стъкло, отваряне на багажника с жест, автоматични къси/дълги светлини, активен автопилот с функция следене на движещия се отпред автомобил, система за автоматично паркиране и много други.
В България Renault Talisman ще бъде наличен на пазара от месец март 2016 г. Към момента е известна единствено стартовата цена - 41 490 лв. с ДДС за версията с дизелов двигател с мощност 110 к.с.
Тех. данни на
Renault Talisman
Дължина: 4,85 метра
Широчина: 1,87 метра
Височина: 1,46 метра
Междуосие: 2,81 метра
Предна/задна следи: 1,61 метра
Платформа: модулна CMF
Маса: 1390 кг.
Обем на багажника: 608 литра
Още технически данни и снимки на модела вижте в Automedia.bg