fallback

Пет агрегата VW, които трябва да измият петното от Дизелгейт

Най-добрите дизелови мотори на концерна

11:54 | 24.10.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Избухналият скандал с манипулираните дизелови двигатели на Volkswagen няма скоро да бъде забравен. Ясно е, че трите мотора, които бяха хванати със софтуер, снижаващ вредните емисии, ще бъдат заклеймени и пратени в историята. Какво обаче ще се случи с други, наистина впечатляващи дизели на концерна, предстои да видим. Факт е, че ако направиш 10 пъти добро, ще се запомни 11-ия, в който си направил гаф. Все пак Volkswagen не винаги е хитрувал с електронното оборудване и екологичните показатели. Концернът е правил дизели, които заслужават уважение. И които също ще влязат в историята. Ето 5 от тях. Volkswagen XL1, Два цилиндъра, 48 к.с. Хибридният Volkswagen XL1 спокойно може да бъде включен в римейк на филма „Завръщане в бъдещето”. Той прилича на изложбен експонат, но всъщност е сериен автомобил, който от 2014 г. се предлага в Европа.

Машината е по-къса от Polo и по-ниска от Porsche Boxter, като се предлага в серия от 250 бройки. Тя разполага с най-малкия дизелов мотор на Volkswagen – с два цилиндъра и 48 к.с. Обемът му е 800 куб. см., като е оборудван със 7-степенна DSG трансмисия, предаваща мощността към задните колела. В помощ на мотора действа електромотор с 27 к.с., захранван от литиево-йонни батерии с капацитет 5,5 кВт/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 12,7 секунди, максималната скорост е 160 км/ч, а само на електричество машината може да измине 50 км. Благодарение на своята обтекаемост и нисък силует XL1 предлага разход от 0,9 л/100 км и ниво на вредни емисии СО2 от 21 г/км. Теглото на автомобила е 795 кг, от които 225 кг. е силовият агрегат, 153 кг. тежи трансмисията, 105 кг. – електрониката и 80 кг. цялото оборудване със седалките.
Останалите 230 кг. са на каросерията, която почти изцяло е от карбон. Това обяснява защо малолитражката струва 110 000 евро. Впрочем, тя се продава само на лизинг и на корпоративни клиенти. VW Phaeton V10 TDI, VW Touareg V10 TDI/R50. Мотор V10 с 313/350 к.с. В началото на века Volkswagen създава един от най-известните и нестандартни дизели в историята си. През 2002 г. новият кросовър Touareg получава уникалния V10 TDI с директно впръскване на горивото. Година по-късно той е поставен и на седана Phaeton.
Благодарение на двата турбокомпресора Garret моторът с обем 5,0 литра предлага 313 к.с. и 750 Нм въртящ момент. С този агрегат Touareg ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,8 секунди, докато при Phaeton със система 4х4 това отнема 6,9 секунди. През 2006 г. във Volkswagen решават да повишат интереса към екзотичния супердизел и показват как сериен Touareg V10 TDI тегли самолет Boeing 747, чието тегло е 155 тона. Всъдеходът се справя, като издърпва авиолайнера на 150 метра, а техническият преглед след това показва, че по автомобила няма никакви неизправности.
Дизеловият V10 се поставя на Phaeton до 2007 г., а на Touareg до 2010 г. При фейслифта на кросовъра през 2007 г. Volkswagen предлага и версия R50. За нея мощността на мотора е увеличена до 350 к.с., а максималният въртящ момент нараства до 850 Нм. С него моделът ускорява от 0 до 100 км/час за 6,7 секунди, а максималната му скорост достига 235 км/ч. Audi R10 TDI LMP1. Мотор V12 с 650 к.с. През декември 2005 г. компанията Audi представя състезател прототип с дизелов мотор - R10 TDI. До този момент дизелови мотори се използват в автомобилния спорт, но именно в Audi решават да заложат на такъв двигател в „24 часа на Льо Ман”.
Проектът е един от най-амбициозните в спортното подразделение на марката, като струва на компанията по 15 млн. долара годишно. Те обаче са напълно оправдани. За три години – 2006, 2007 и 2008, дизеловите Audi R10 TDI LMP1 печелят 36 от общо 48 старта, в това число и 3 поредни победи на „Льо Ман”. Дизеловото R10 заменя бензиновия R8, който от 2000 г. печели легендарното състезание за издържливост 5 пъти поред. Новата кола следва каноните на надпреварата – открит кокпит, карбонов монокок, централно разположение на двигателя и задвижване към задната ос. Агрегатът обаче е съвсем различен – вместо лекия V6 от R10 е поставен 5,5-литров V12 с два турбокомпресора, заради който е увеличено разстоянието между двете оси при болида. Моторът тежи повече от 200 кг., което на фона на общото тегло на колата с пилота – 925 кг., не е никак малко. Предимството на агрегата обаче е в неговата мощност – 650 к.с. и 1100-1285 Нм въртящ момент. Още при дебюта си болидът на Audi с този мотор печели „12 часа на Себринг”, като поставя рекорд за обиколка в квалификациите. През юни 2006 г. дизеловият болид триумфира и в „Льо Ман”, след което следват още 2 победи. През 2009 г. моделът R10 е заменен от по-лекия R15 с 10-цилиндров мотор. Вече старият агрегат обаче не е забравен и много от неговите технологии са използвани в гражданските модели на Audi. Audi Q7 V12 TDI. Мотор V12 с 500 к.с. Ако при Volkswagen Touareg V10 ерата на супердизелите стартира, то при Audi Q7 тя достига своя апогей. На салона в Париж през 2006 г. компанията представя версия на модела с дизелов V12 с два турбокомпресора. Агрегатът има обем от 6,0 литра, като предлага 500 к.с. и 1000 Нм. въртящ момент. Това превръща автомобилът в най-мощния сериен дизелов модел в света, какъвто всъщност той остава и до наши дни.
На външен вид Audi Q7 V12 TDI се отличава по разширените си калници, под които са поставени колела с размер 295/20 R20 (като опция се предлагат и 21-цолови джанти). Резервоарът побира 100 литра гориво, като обявеният смесен разход е 11,3 л/100 км. Всъщност в основата на този мотор е именно агрегатът от прототипа Audi R10, за който стана дума преди малко. От него серийният V12 TDI заимства системата common-rail. Двигателят за кросовъра обаче е от чугун, докато този на прототипа е от алуминий. В Q7 агрегатът се съчетава с 6-степенен автомат и непрекъснато действаща система 4х4. В резултат теглото на всъдехода достига 2,6 тона, но въпреки това ускорението от 0 до 100 км/ч е впечатляващо – 5,5 секунди. Максималната скорост е ограничена по електронен път на 250 км/ч, а още в базовото си оборудване Q7 V12 TDI разполага с керамичната спирачна система на Audi RS6. Резултатът от това е 8 минути и 50 секунди на Северната дъга на „Нюрбургринг”, което е с 12 секунди по-бързо от бензиновото Posche Cayenne GTS с механична скоростна кутия.
Технически много сложният и доста скъп Audi Q7 V12 TDI се произвежда до 2012 г., като в крайна сметка отстъпва мястото си на по-простия 4,2-литров V8 с 326 к.с. и 760 Нм. А в крайна сметка Audi реши да не предлага подобни мотори на новото Q7, поне на този етап. Scania R730. Мотор V8 със 730 к.с.
Какво търси камион на Scania тук, ще попита някой. Факт е, че още в началото на века концернът Volkswagen започна да протяга ръце към шведския производител на товарни машини. И в крайна сметка през 2008 г. Scania стана част от Volkswagen Group. Две години по-късно излиза и новият флагман на марката Scania R730 V8, който веднага получава титлата „най-мощен сериен магистрален влекач на света”. Това става благодарение на двигателя V8 с обем 16,4 литра, разполагащ с турбокомпресор с променлива геометрия и предлагащ 730 к.с. и въртящ момент от 3500 Нм, достъпен при 1000 об/мин! За укротяването на този звяр помага 12-степенна скоростна кутия, която защитава трансмисията, като променя тягата на мотора при различни предавки или режими на работа. Тук се появява и друг въпрос – на кого му е нужен подобен камион? Отговорите са два - Scania R730 V8 се използва като автовлак, който тегли товари със стотици тонове. Другият е имидж - нещо, което концернът загуби. И от което се нуждае, при това спешно! Още интересни статии за автомобили четете в Automedia.bg

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:18 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още