В глобалния автомобилен бранш се подготвя нов „милиарден брак“. Изпълнителният директор на Fiat-Chrysler Серджо Маркионе се опитва да убеди редица хеджфондове и други потенциални съюзници да обмислят възможността за сливане с гиганта General Motors (GM), предава Ройтерс, позовавайки се на запознати източници.
Търсенето на външни инвеститори е само една част от последните ходове на Маркионе да намери партньор за американско-италианския автомобилостроител, който през 2014 г. отчете приходи от продажби в размер на 108 млрд. долара. Контактите с инвеститори активисти - само няколко месеца, след като GM се поддаде на натиска от страна на хедж фондовете и изкупи обратно акции на стойност няколко милиарда долара, засега обаче не дават резултати, добавя източникът на Ройтерс.
Подобна стратегия по пътя към партньорство може да бъде последвана с поне още един европейски производител на автомобили, предава още агенцията.
Амбициозните планове на Маркионе за предизвикване на вълна от консолидация в индустрията изострят вниманието на много анализатори. Те са на мнение, че ходът му е знак на отчаяние с оглед на слабите оперативни маржове на Fiat-Chrysler. Въпреки че компанията в момента е на печалба, един евентуален икономически спад, бъдещите по-строги стандарти за емисиите и много възможните високи инвестиции в нови технологии ще представляват огромни рискове пред намаляването на разходите.
Мениджърът е окуражен от последния успех на акционерите активисти в GM. Те успяха да се наложат като решителна сила за консолидацията в силно фрагментираната автомобилна индустрия. От месеци 62-годишният италианец се аргументира, че свръхпроизводството, често свързано с двойните разходи за проектиране на превозни средства, трябва да бъде преборено, особено в Европа, за да се даде тласък на рентабилността. Той представи своята гледна точка вече пред ръководствата на няколко автомобилни компании по целия свят.
Със значително по-ниските си маржове обаче Fiat едва ли е привлекателен партньор за сливане. Само в Северна Америка маржът възлиза на 3,7% от продажбите през първото тримесечие - едва наполовина на стойността при GM.
Американският конкурент таи и малко враждебност срещу италианците. Маркионе принуди през 2005 г. GM да плати 2 млрд. щатски долара, за да откупи задължението да поеме очукания бизнес с коли на Fiat. Тази акция също така доведе до това, че компаниите развалиха петгодишното си партньорство за съвместно производство на двигатели и скоростни кутии.
GM се защитава срещу сегашния опит на Fiat-Chrysler за сливане. Американската компания има далеч по-значителни икономии от мащаба и успя да реализира успешно преминаването към глобални платформи за превозните си средства, което намалява разходите и консолидира производството. GM от около десетилетие се намира във вътрешен процес на консолидация, който според мениджъри е довел до ефективно спестяване на милиарди долари от разходите. Така постепенно групата се превърна във водещ концерн от гледна точка на възвръщаемостта на инвестициите.
Екип от активистки инвеститори, воден от хедж фонд мениджъра Хари Уилсън, се е свързал по-рано тази година с изпълнителния директор на GM Мери Бара, за да я накара да се съгласи на обратно изкупуване на акции на стойност 8 млрд. долара. GM вече представи скъп план за изплащане на дивиденти и възнамеряваше да възнагради своите акционери дори още повече. Въпреки това Бара омекна и се съгласи на програма на стойност 5 млрд. долара.
Маркионе вижда бъдещето на GM по-скоро в увеличаването на производството, а не в обратното изкупуване на акции, смята източник на агенцията. Готовността на Бара да удовлетворява желанието на активистите акционери сигнализира, че със сигурност тя би седнала на масата за преговори.
Въпреки това анализаторите виждат основно проблеми пред една такава сделка. „Сливанията страдат от рискове за изпълнението и има много примери, при които индустрията не успява да се справи с тези предизвикателства", казва автомобилният анализатор Адам Джонас от Morgan Stanley. GM почти няма защитни механизми, с които да се предпази от враждебно поглъщане, при което частните инвеститори могат да се откажат от своите краткосрочни интереси.
Намерението на Маркионе за партньорство в никакъв случай не е уникално за индустрията. През 2006 г. главният изпълнителен директор на Renault и Nissan Карлос Госн обедини усилия с милиардера Кърк Керкориан, за да предложи разширяване на съюза си с GM. Керкориан държеше голям дял от GM, призовавайки по онова време за значителни промени в групата. Ръководителите на GM прекараха няколко седмици, за да проучат едно евентуално сливане с Nissan-Renault. В крайна сметка обаче те отказаха сделката на Керкориан и Госн.
През 2008 г., когато GM и Chrysler бяха заплашени от фалит, мениджъри на двете компании също обсъждаха алианс, за да може двата концерна да оживеят. Плановете обаче не се осъществиха. Бара е убедена, че огромни по обема си сливания функционират рядко, а нейният концерн е достатъчно голям, за да може да се справи сам с предизвикателствата.
Мениджърът ще представи вероятно аргументите си по време на Общото събрание на GM. По всяка вероятност целта ѝ е да наложи GM в горната част на класацията по рентабилност на концерните. Бара възнамерява да превърне компанията си в най-ценния автомобилен концерн на света.
В момента Volkswagen, Toyota и GM са най-големите производители с по около 10 млн. продавани на година автомобила. Fiat-Chrysler е на седмо място със своите 4,7 млн. продажби. Освен това Маркиони бе принуден да отложи отново плана си за борсов дебют на баровската марка спортни автомобили Ferrari.