fallback

Volkswagen - концернът строителна площадка

Патриархът на VW Фердинанд Пиех губи търпението си към председателя на Борда на директорите Мартин Винтеркорн

15:31 | 14.04.15 г.
Автор - снимка
Създател

Само с няколко думи Фердинанд Пиех стресна Volkswagen Group: „Аз съм на дистанция от Винтеркорн“, заяви пред Spiegel Online председателят на Надзорния съвет на VW по адрес на заемащия от 2007 г. позицията главен изпълнителен директор на концерна Мартин Винтеркорн. И сега светът на колите се чуди какво накара Пиех точно сега публично да се конфронтира с Винтеркорн - само три седмици преди следващото годишно общо събрание на VW.

В продължение на дълго време Пиех и Винтеркорн бяха считани за стегнат екип. Самият Пиех назначи Винтеркорн в началото на осемдесетте години в Audi, тоест в VW Group. Винтеркорн е считан за „приемен син“ на Пиех. Досега бе почти сигурно, че Винтеркорн ще замени Пиех в Надзорния съвет, когато той се оттегли от компанията. Пиех е на 77 години, Винтеркорн – с десет години по-млад.

Неговият договор като главен изпълнителен директор – най-високо платената позиция сред листнатите в индекса DAX компании, продължава до края на 2016 г. Зад кулисите всъщност се говори, че той вече се е съгласил да удължи договора си до 2018 г.

Но от известно време Пиех се изказва критично за проблемите, с които VW трябва да се бори. През март 2014 г. могъщият председател на управителния съвет отговори на журналистически въпрос дали счита, че VW е на прав път с лаконичното "Не съвсем." Сега той изглежда е загубил търпението си към Винтеркорн, пише в свой анализ Die Zeit.

Изглежда обаче, че в критичното си настроение Пиех е самотник в Надзорния съвет. Това означава, че има нов раздор между семействата на създателите на концерна. Волфганг Порше, братовчед на Пиех и също член на борда на Volkswagen, вече публично изрази солидарност с Винтеркорн. 

И представителите на служителите в контролния орган са на страната на Винтеркон, както и провинцията Долна Саксония, която заема две места в борда.

„Аз съм неприятно изненадан от цитираните изявления на проф. Пиех“, заяви премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл. Политикът от SPD не вижда нужда от "специални действия". Позицията на Вайл е от решаващо значение, дори и ако Пиех и Порше сключат единна позиция в Надзорния съвет, те не могат да постигнат мнозинство.

Едно е ясно – в рамките на VW Group има нужда от промяна. Особено на северноамериканския пазар основната марка отдавна изпитва огромни проблеми. Въпреки че неотдавнашните данни за продажбите в САЩ за март показват, че Audi и Porsche успяват значително да увеличат продажбите си на един пазар, който по принцип е в застой, продажбите на VW падат спрямо същия месец на миналата година с 18%. А от моделите Jetta и Passat Volkswagen е продала в САЩ с около 25 процента по-малко, отколкото през март 2014 г.

Още през през изминалата година шефът на работническата група в компанията Бернд Остерлох нарече американския бизнес „ истинско бедствие". Скъпият завод в Чатануга / Тенеси, открит през 2011 г., където в момента от лентите излиза само американската версия на Passat, не е с напълно натоварен капацитет. Разработен специално за нуждите на САЩ джип ще започне да се строи едва след 2016 г.

В допълнение идва и ниската норма на възвръщаемост, която отчита VW. Печалбата възлиза на едва 2,5% от приходите от продажбите. При конкурента Toyota обаче този дял достига до 8,6 процента. Също така и GM и Ford са по-печеливши от VW. Проблемът са огромните разходи. Критици се оплакват, че базираният във Волфсбург концерн произвежда твърде много компоненти сам, вместо например да поръчва компоненти, като оси и зъбни колела на по-ниска цена от доставчици. А това свива възвръщаемостта.

Освен това не е ясна и стратегията за марките. Има твърде много модели, твърде много варианти. Това увеличава не само разходите по развойната дейност и текущите разходи, но води до неясно позициониране на марките на концерна. По-специално основната марка VW е заклещена между чешкото дъщерно дружество Skoda, която отдавна загуби своя имидж на евтин бранд, и по този начин оспорва позицията на VW, и първокласната марка Audi, на която VW не иска да навреди. И така се оказва, че VW Passat например претендира за "премиум стандарт", но не може да се конкурира с Audi A4. За много купувачи Škoda Octavia или Superb сега вече са алтернатива на Passat.

Няма спор: Винтеркорн не бяга от проблемите и анонсира програма за строги икономии за 5 млрд. евро. Той съкрати възможността за специални поръчки и постави под въпрос автономното производство на много части. По този начин Винтеркорн възнамерява да увеличи възвръщаемостта на VW до 2018 г. до 6%. Справедливо е да се каже, че около 40 процента от продажбите на VW са в Китай, но поради счетоводни причини тези данни не влизат в баланса на VW.

От 2007 г. насам, когато Винтеркорн стана главен изпълнителен директор, консолидираните продажби са нараснали от малко под 109 млрд. евро до повече от 202 млрд. евро. Печалбата след данъчно облагане почти се е утроила от 4,1 млрд. до 11,7 млрд. евро. Винтеркорн успя да доближи Volkswagen близо до японския си конкурент Toyota. През миналата година Volkswagen продаде 10,14 милиона автомобили – а Toyota е пласирала 10,23 млн. броя – съвсем малко повече. Още през тази година германците може да задминат японците и по този начин VW може да изпълни своя отдавнашна мечта. „В лицето на д-р Винтеркорн ние вкарахме в борда най-успешния автомобилен мениджър", заяви председателят на работническата група Бернд Остерлох.

Но от известно време Винтеркорн е на мушката. Фактът, че той трябваше да предаде мандата на член на борда на основната марка през юли на „откраднатия“ от BMW мениджър Херберт Диес, е доста красноречив. Каквото и да си говорим, факт е, че когато става дума за критични за бъдещето теми, Volkswagen действа бавно. Разработката на евтини коли за развиващите се пазари не намери решение и до днес. Тук VW можеше да се диверсифицира - критиците отдавна се оплакват от силната зависимост на компанията от китайския пазар.

И по отношение на темата за електрическите автомобили Volkswagen изостава. По-специално Audi едва отговаря на изискванията на своя слоган „Предимство чрез техника“ (Vorsprung Durch Technik). Докато другите производители вече вадят електрически модели на пазара, главният изпълнителен директор на Audi Рупърт Щадлер обяви, че две серии електрически превозни средства ще бъдат представени до 2018 г.

Впрочем Щадлер се счита за обещаващ кандидат за наследник на Винтеркорн. Или по-скоро, считаше се. След уикенда това също е отворен въпрос. Пиех заяви пред Spiegel, че би искал начело на VW Group да застане техник. Щадлер обаче има диплома по бизнес администрация. Така че през следващите седмици дебатът по отношение на мениджърските позиции отново ще измести темата за реконструкцията във VW.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:25 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още