Модерното автомобилно производство е осеяно с куп изисквания, които варират спрямо определените пазари. Чудили ли сте се защо например в Китай моделите на Jaguar все още се продават с емблематичната скулптура на едноименния хищник на предния капак, докато в Европа това е немислимо и британците залагат на двуизмерно стандартно лого? Колкото и абсурдно да звучи на пръв поглед, проблемът е в пешеходците. Европейските регулатори отделят много повече време и енергия, за да гарантират безопасността на хората, разхождащи се спокойно по улиците. С най-прости думи, ако те удари Jaguar със стърчаща скулптура на предния капак, вероятността да пострадаш сериозно е много по-голяма.
Използваме този дребен пример, за да обрисуваме цялостната картина на автомобилостроенето в наши дни. Някой трябва да гарантира безопасността на шофьорите, пътниците, останалите участници в движението, както и на случайните минувачи, които може никога да не са се качвали на автомобил.
Чували ли сте за българската фирма ТЕХНОТЕСТ? Вероятно в разговор с приятел или просто познат е ставало въпрос, че трябва да “мине технотест”, за да може да регистрира новия си автомобил, ремарке, платформа или каквото и да е друго превозно средство. Голяма е вероятността обаче да не сте си давали сметка, че това е дружество, сформирано преди повече от 50 години. Всъщност, точната година е 1963 г. Оттогава фирмата, започнала развитието си като държавен научно-изследователски институт, отговаря за одобрението на всички превозни средства, които се продават у нас. Най-общо казано, фирми като ТЕХНОТЕСТ, защото тя вече не е единствена на пазара, играят ролята на експертна страна в целия процес по вноса и регистрацията на автомобили, които не разполагат с типово одобрение за използване в България.
Преминаването от държавни в частни ръце се случва през 1998 г., когато дружеството е приватизирано и 60% от неговия капитал са продадени на частната компания ТЕХНОТЕСТ 2001 - РМД.
Сега, след почти двугодишна пауза заради бюрократични пречки, свързани с акредитацията, която се издава от държавните институции, компанията отново работи на пълни обороти, което означава, че може да изпълнява пълния обхват от дейности. ТЕХНОТЕСТ извършва многобройни операции, но като цяло те могат да бъдат сведени до две основни. Специалистите в лабораторията имат правомощията да извършват проверки и изпитания на нови и регистрирани автомобили и техните ремаркета, както и да одобряват изменения в конструкцията на същите.
Кой се нуждае от подобна услуга? На практика всички собственици на превозни средства, които не разполагат с одобрение за използване в рамките на Европейския съюз.
Преди да бъде издаден протокол, че съответното возило отговаря на изискванията за сигурност и безопасност, за да може да бъде регистрирано и съответно използвано у нас и в Европа, возилото преминава през технически преглед по 22 правила на ЕС, подобен на този, какъвто всеки собственик на автомобил е длъжен да преминава всяка година. Тук обаче колата влиза в специализирана лаборатория, като експерти се ангажират да изследват всичко – от структурния интегритет на купето, през работните режими, до параметрите на двигателя, огледала, фарове, мигачи и т.н. т.н. Идеята е резултатите да се съотнесат към европейските стандарти. Ако те бъдат покрити от въпросното превозно средство, то продължава към следващата стъпка – ИА Автомобилна администрация и в последствие – регистрация в КАТ. Ако пък не, то не получава одобрение и няма да излезе по българските пътища.
Изпълнителният директор на компанията – инженер Драгомир Мицов, заяви за Investor.bg, че ТЕХНОТЕСТ и техният партньор TUV SUD имат капацитета в бъдеще да поемат самата регистрация на пътни превозни средства в България, като по този начин облекчат МВР от “несвойствената работа”.
Другата основна дейност на ТЕХНОТЕСТ е одобрението на изменения на конструкцията на автомобилите и ремаркета. В това перо влизат всички онези превозни средства, които по някакъв начин са били преустройвани – от пътнически в товарни (или обратното), от десен към ляв волан (ако колата е купена от Великобритания, Япония или друга страна с дясна дирекция), или пък е променен броя на местата в интериора, автомобилът трябва да премине през изпитателния център на ТЕХНОТЕСТ, който да гарантира безопасността на автомобила след извършеното преустройство. В този случай компанията играе ролята на инженера, който трябва да ти разреши да бутнеш стената, която така те дразни в новия ти апартамент.
Истината е, че доста хора не обръщат никакво внимание на автомобилите си. Отидете на първия пазар за зеленчуци и почти сигурно ще видите Москвич, преустроен в пикап, който превозва дини. Но дали, когато собственикът му е махнал две трети от покрива, който между другото стабилизира цялата конструкция, се е сетил да усили шасито? Познайте какво ще се случи, ако същият този Москвич катастрофира. Кой ще е виновен тогава? Скоростта, пътните условия, липсата на дисциплина в хората или комбинация от всичко това?
Защо е важно да има такъв регулаторен орган? “Ще се опитам да Ви отговоря така – един лекар не е нужно да разбира от автомобили, както и един инженер не е нужно да е специалист Уши, Нос, Гърло,” завършва инж. Мицов.
Кой одобрява колите в България?
Независимо дали новата ви кола е внесена извън ЕС, или пък й предстои смяна на дирекцията на волана, трябва да знаете за компанията Технотест
08:42 | 16.07.14 г.Снимка: Технотест
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
М. Бехар: Новоучредената Българо-чешка търговска камара ще предоставя пазарни консултации
-
Външнотърговският дефицит на САЩ се е увеличил с близо 20% през септември
-
Riyadh Air започва полети през 2025 г.
-
Средната заетост на офисите в Европа расте, но още е под нивата отпреди пандемията
-
Президентските избори в САЩ - битка до последната бюлетина
-
Бъфет отново намалява експозицията към Apple
-
Западни служби обвиняват Русия в опит за саботаж на самолети, летящи за САЩ и Канада
-
Първият дървен сателит в света се отправи към Космоса
-
Изборите в САЩ отварят широко прозореца на възможностите за масиран щурм на Русия в Украйна
-
Кризата във Volkswagen удря голям доставчик на автомобилни части
-
Как работи избирателната система в САЩ и кога ще разберем кой е спечелил?
-
Какво всъщност иска Путин от изборите в САЩ?
Най-четени новини
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Минималната заплата във Великобритания ще се повиши с 6,7% през 2025 г.
-
Украйна е близо до своята ракета, способна да порази Москва, но ѝ липсват компоненти
-
Китайците насочват незаконно милиарди долари извън страната
-
Колко е важна марката и защо не можем да имаме кисело мляко „Кисело мляко“?
-
Крахът на Northvolt тласка броя на фалитите в Швеция до исторически високо ниво
-
ГБС Енерджи Сълюшънс участва в изграждането на стратегически газопровод за Централна и Югоизточна Европа
-
Газът от Азербайджан ще покрие по-малко от половината потребление през ноември
-
Западни служби обвиняват Русия в опит за саботаж на самолети, летящи за САЩ и Канада
-
Да загубиш 165 хил. паунда за час, или как се случват измами в Revolut
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Деси Стоянова: Когато си свел публичния си образ до редове в LinkedIn, пропускаш възможности
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
Вълната от евтини китайски електромобили застигна и българския пазар
-
Бивш шеф на "Роскосмос": Дронове смениха "адресната регистрация" на Черноморския флот
-
Акио Тойода: Пълната електрификация при колите ще доведе до загуба на работни места
-
Гуверньорът на Австрийската национална банка: С удоволствие бих приветствал България в еврозоната
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Единствено beamX от индексите на БФБ отчете ръст във вторник
-
Wall Street започва сесията с оптимизъм в очакване на победителя от вота в САЩ*
-
Трудността на копаене на биткойни постави пореден рекорд
-
България се обяви против данъчна хармонизация на ниво ЕС
1 -
КЗП ще атакува нелоялни практики при бързите кредити с иск в съда
2 -
Премиите в общото застраховане растат с 2% в края на юни, в животозастраховането – с 9%