Модерното автомобилно производство е осеяно с куп изисквания, които варират спрямо определените пазари. Чудили ли сте се защо например в Китай моделите на Jaguar все още се продават с емблематичната скулптура на едноименния хищник на предния капак, докато в Европа това е немислимо и британците залагат на двуизмерно стандартно лого? Колкото и абсурдно да звучи на пръв поглед, проблемът е в пешеходците. Европейските регулатори отделят много повече време и енергия, за да гарантират безопасността на хората, разхождащи се спокойно по улиците. С най-прости думи, ако те удари Jaguar със стърчаща скулптура на предния капак, вероятността да пострадаш сериозно е много по-голяма.
Използваме този дребен пример, за да обрисуваме цялостната картина на автомобилостроенето в наши дни. Някой трябва да гарантира безопасността на шофьорите, пътниците, останалите участници в движението, както и на случайните минувачи, които може никога да не са се качвали на автомобил.
Чували ли сте за българската фирма ТЕХНОТЕСТ? Вероятно в разговор с приятел или просто познат е ставало въпрос, че трябва да “мине технотест”, за да може да регистрира новия си автомобил, ремарке, платформа или каквото и да е друго превозно средство. Голяма е вероятността обаче да не сте си давали сметка, че това е дружество, сформирано преди повече от 50 години. Всъщност, точната година е 1963 г. Оттогава фирмата, започнала развитието си като държавен научно-изследователски институт, отговаря за одобрението на всички превозни средства, които се продават у нас. Най-общо казано, фирми като ТЕХНОТЕСТ, защото тя вече не е единствена на пазара, играят ролята на експертна страна в целия процес по вноса и регистрацията на автомобили, които не разполагат с типово одобрение за използване в България.
Преминаването от държавни в частни ръце се случва през 1998 г., когато дружеството е приватизирано и 60% от неговия капитал са продадени на частната компания ТЕХНОТЕСТ 2001 - РМД.
Сега, след почти двугодишна пауза заради бюрократични пречки, свързани с акредитацията, която се издава от държавните институции, компанията отново работи на пълни обороти, което означава, че може да изпълнява пълния обхват от дейности. ТЕХНОТЕСТ извършва многобройни операции, но като цяло те могат да бъдат сведени до две основни. Специалистите в лабораторията имат правомощията да извършват проверки и изпитания на нови и регистрирани автомобили и техните ремаркета, както и да одобряват изменения в конструкцията на същите.
Кой се нуждае от подобна услуга? На практика всички собственици на превозни средства, които не разполагат с одобрение за използване в рамките на Европейския съюз.
Преди да бъде издаден протокол, че съответното возило отговаря на изискванията за сигурност и безопасност, за да може да бъде регистрирано и съответно използвано у нас и в Европа, возилото преминава през технически преглед по 22 правила на ЕС, подобен на този, какъвто всеки собственик на автомобил е длъжен да преминава всяка година. Тук обаче колата влиза в специализирана лаборатория, като експерти се ангажират да изследват всичко – от структурния интегритет на купето, през работните режими, до параметрите на двигателя, огледала, фарове, мигачи и т.н. т.н. Идеята е резултатите да се съотнесат към европейските стандарти. Ако те бъдат покрити от въпросното превозно средство, то продължава към следващата стъпка – ИА Автомобилна администрация и в последствие – регистрация в КАТ. Ако пък не, то не получава одобрение и няма да излезе по българските пътища.
Изпълнителният директор на компанията – инженер Драгомир Мицов, заяви за Investor.bg, че ТЕХНОТЕСТ и техният партньор TUV SUD имат капацитета в бъдеще да поемат самата регистрация на пътни превозни средства в България, като по този начин облекчат МВР от “несвойствената работа”.
Другата основна дейност на ТЕХНОТЕСТ е одобрението на изменения на конструкцията на автомобилите и ремаркета. В това перо влизат всички онези превозни средства, които по някакъв начин са били преустройвани – от пътнически в товарни (или обратното), от десен към ляв волан (ако колата е купена от Великобритания, Япония или друга страна с дясна дирекция), или пък е променен броя на местата в интериора, автомобилът трябва да премине през изпитателния център на ТЕХНОТЕСТ, който да гарантира безопасността на автомобила след извършеното преустройство. В този случай компанията играе ролята на инженера, който трябва да ти разреши да бутнеш стената, която така те дразни в новия ти апартамент.
Истината е, че доста хора не обръщат никакво внимание на автомобилите си. Отидете на първия пазар за зеленчуци и почти сигурно ще видите Москвич, преустроен в пикап, който превозва дини. Но дали, когато собственикът му е махнал две трети от покрива, който между другото стабилизира цялата конструкция, се е сетил да усили шасито? Познайте какво ще се случи, ако същият този Москвич катастрофира. Кой ще е виновен тогава? Скоростта, пътните условия, липсата на дисциплина в хората или комбинация от всичко това?
Защо е важно да има такъв регулаторен орган? “Ще се опитам да Ви отговоря така – един лекар не е нужно да разбира от автомобили, както и един инженер не е нужно да е специалист Уши, Нос, Гърло,” завършва инж. Мицов.
Кой одобрява колите в България?
Независимо дали новата ви кола е внесена извън ЕС, или пък й предстои смяна на дирекцията на волана, трябва да знаете за компанията Технотест
08:42 | 16.07.14 г.Снимка: Технотест
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Поръчките за бизнес оборудване в САЩ отчитат най-големия си ръст от над година
-
С близо 3 хиляди повече са студентите в България през академичната 2023/2024 г.
-
Кредитирането в България продължи да се ускорява и през ноември
-
Honda и Nissan формализираха преговорите помежду си
-
Поляризира ли се пазарът на памет?
-
С кого разговаря Доналд Тръмп в Европа?
-
След краха на Northvolt ЕС се обрича да остане зависим от Китай за батериите
-
ПАВЕЦ "Чаира" се завърна, засега с ограничен капацитет
-
Politico: Киев обвинява Словакия, че се облагодетелства от транзита на руски газ
-
Анализатори орязват прогнозите си за икономиката на еврозоната догодина
-
Панама отхвърли заплахите на Тръмп, че САЩ ще си върнат контрола върху Панамския канал
-
Планът на ОИСР за забрана на финансирането на петролни и газови проекти върви към провал
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Британски фирми съкращават работни места с най-бързия темп от Световната финансова криза
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Кредитирането в България продължи да се ускорява и през ноември
3 -
Служебният премиер прехвърли отговорността за неприетия бюджет към парламента
-
Обществени нагласи към бюджета: По-добре е да има стабилност, а не харчене
1 -
Новината за сливането на Honda и Nissan тласна азиатските пазари нагоре
-
Биткойнът изпрати най-лошата си седмица след преизбирането на Доналд Тръмп
-
Пазарите през 2024 г.: Инвеститорите се съсредоточиха върху САЩ