Пазарът на автомобили в САЩ, който започна да набира скорост в годините след кризата от 2009 г., може скоро да премине своя зенит.
Експерти предупреждават, че вторият по големина автомобилен пазар в света наближава своя пик и скоро може да започне отново да се свива, предава CNBC.
След две години пазарът на автомобили в САЩ ще достигне пика си от 16,9 милиона продадени автомобила за година, очаква консултантската компания AlixPartners. Една година по-късно търсенето може да падне до 15,8 милиона превозни средства, а през 2019 г. дори да спадне до 15,4 милиона коли.
В глобален аспект обаче перспективите за индустрията като цяло обаче са по-добри. Редица наблюдатели очакват значителни увеличения на продажбите, насърчени от силния растеж в Китай. AlixPartners очаква през следващото десетилетие глобално нарастване на продажбите от 31 на сто до 109 милиона превозни средства.
Европа обаче ще продължи да бъде труден терен. Наистина продажбите тук може би вече са достигнали дъното. Въпреки това производствените капацитети са все още твърде високи, а търсенето е твърде ниско, казва AlixPartners в анализа си. Затова производителите на автомобили са построили от 2007 г. насам в Европа само един допълнителен завод. Докато в Източна Европа са построени осем нови фабрики, в Западна Европа седем завода са били закрити. Независимо от това степента на използване на капацитетите в малко над половината от заводите възлиза на по-малко от 75 на сто. Това не е достатъчно, за да се реализира печалба, смятат от AlixPartners.
В това отношение американската автомобилна индустрия в момента е в по-добро положение. От 2007 г. производителите са закрили десет завода в Северна Америка, като по този начин са увеличили използването на капацитетите до около 90 на сто. Това е основната причина, поради която много автомобилни производители реализиран високи печалби на континента. Предвид мрачните перспективи обаче е малко вероятно този тренд да се запази дългосрочно. Има редица причини, които вещаят тъмно бъдеще над автопазара в САЩ, пише още CNBC.
От една страна това са редица икономически аспекти. AlixPartners причислява към тях относително слабия растеж на заетостта, както и риска от повишаването на лихвените проценти. Заради лихвените проценти в близост до нулата е възникнал ликвиден балон, който може да бъде също толкова опасен за икономиката на САЩ, както и интернет балонът или балонът при недвижимите имоти, казва Джон Хофекър, съпредседател на AlixPartners за Северна и Южна Америка.
Освен това има и промени в поведението на купувачите на автомобили. Така например е налице тенденцията потребителите да карат колите си по-дълго и по този начин да не обновяват колите си толкова често, колкото преди. В допълнение ентусиазмът сред младите американци към шофирането отслабвал.
За разлика от AlixPartners обаче други консултанти, инвеститори и мениджъри са по-оптимистично настроени за американския пазар. LMC Automotive очаква например постоянен растеж. Според изследователите продажбите ще растат през 2015 г. до 16,5 милиона превозни средства, а през 2020 г. - до малко под 17,4 милиона. Растежът ще бъде подгрян от интереса на купувачите към новите модели и атрактивните възможности за финансиране, смята LMC. И експертите от IHS са оптимистично настроени, поне в краткосрочен план, но очакват спад през 2017 г. През следващата година продажбите ще се увеличат до 16,4 млн. автомобила, през 2016 г. - до 16,7 милиона коли. През 2018 и 2019 г. обаче се очаква продажбите да намалеят до 16,5 милиона броя.
През следващите години обаче ще се променят и факторите, които движат пазара на автомобили, казва икономистът от IHS Джордж Малияно. Докато в момента възстановяването на продажбите се поддържа преди всичко от нуждата от наваксване, в бъдеще само икономическият растеж и нарастването на населението ще бъдат в подкрепа на индустрията.
За да паднат продажбите под 16 млн. единици обаче, както предвиждат от AlixPartners, трябва да има нов икономически спад. Поне до 2020 г. Малияно не предполага такъв спад, а след това обаче растежът може и да се забави поради възможните по-високи цени на петрола и слабото увеличение на броя на населението.