Важността на етиката
Експертите по темата разискват още един сценарий, който е особено интересен според Ноа Гудол, изследовател в Центъра по транспортни иновации и изследвания във Вирджиния. Ако роботизирана кола се изправи пред удар, който не може да бъде избегнат, и трябва да се сблъска с мотоциклетист с каска или в такъв без, какво трябва да избере софтуерът? Добър алгоритъм би избрал мотоциклетистът с каска, тъй като, чисто статистически, той има по-голям шанс да се отърве невредим или поне да има по-малки наранявания. Възможно е обаче и в двата случая мотоциклетистът да загине, което поражда въпроса как е възможно една кола да реши кой да умре и кой да живее.
Има и друг интересен модел във въпросния сценарий. Ако колата удари мотоциклетиста с каската, това означава ли, че тя го наказва заради това, че е отговорен към собствената си безопасност?
Лоша политика като тази може да доведе до опасна тенденция сред мотоциклетистите, които ще предпочетат да карат без шлемове, за да не бъдат ударени от някоя автономна кола в беда, когато (ако) те станат мнозинство по пътищата.
Ролята на късмета
Елегантно решение на такива дилеми е да не се позволява на колите да правят преднамерен избор. Според експерти инженерите трябва да се концентрират в разработването на автономни коли, които взимат някои решения, но на случаен принцип. Ако имаш етичен проблем и не можеш да вземеш решение дали да се удариш в джип или в компактен автомобил, тогава защо въобще да правиш пресметнат избор?
Това може да се случи с генератор на случайни числа, вграден в софтуера на колата. Ако той генерира нечетно число, колата поема в една посока, ако е четно, тя тръгва в обратната. Такъв подход ще гарантира на производителите на безпилотни автомобили, че няма да бъдат обвинявани в дискриминация срещу SUV-та, мотоциклетисти с каски и др.
Въпреки че този вариант звучи доста несигурно, той няма да внесе нещо нечувано в живота ни, който зависи постоянно от късмета. Взимането на случайно решение имитира по по-добър начин истинското шофиране с човек зад волана.
Случайно взетите решения носят със себе си няколко проблема. Ако робо-колите ще имитират човешките реакции и няма да могат да взимат по-добри решения, тогава защо да ги създаваме на първо място? Човешка грешка, разсеяност, шофиране под въздействие на алкохол и други, са отговорни за 90% от катастрофите в момента, сочат последните проучвания. Само в САЩ по пътищата умират 32 000 човека годишно.
Докато на катастрофирал шофьор може да се прости взимането на погрешен избор в критичен момент на пътя, например удар в склонния да се взривява Ford Pinto, отколкото в мантинелата от другата страна на пътя, автономните коли няма да имат тази свобода. Програмистите трябва сериозно да поразмишляват върху случайността на избора, което може да е главната разлика между непредумишлено и предумишлено убийство.
И трето, ако приемем, че всяко решение трябва да е добре обмислено и аргументирано, тогава как робо-колите ще защитат случайността на избора си и ще се докажат като отговорни? Според наблюдатели това е най-големият пирон в ковчега на софтуерния генератор на числа, определящи взимането на конкретно решение, защото в някои случаи може да е по-опасно, отколкото природните човешки рефлекси, довели до лош изход.
Роботизираните коли ще решават кой да живее и кой не
Законови и етични главоблъсканици поставят основните въпроси пред технологията на бъдещето
16:30 | 01.06.14 г. 10Служител на Nissan демонстрира възможностите на автономна версия на Leaf. Снимка: Ройтерс
-
Politico: Киев обвинява Словакия, че се облагодетелства от транзита на руски газ
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Барселона откри иновативен начин да зарежда електромобилите чрез метрото
-
Stellantis се отказва от плана си да съкрати 1100 служители в САЩ
-
Две трети от французите вече са недоволни от новия премиер Франсоа Байру
-
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Леонардо ди Каприо инвестира милиони в диамантения бум в Испания
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
Акция на седмицата: „Еврохолд България“ АД
-
Унгарската MOL иска да купи рафинерията на „Лукойл“ в Бургас
-
Тръмп заяви, че може да поиска Панама да върне Панамския канал на САЩ
-
Имотният пазар в Европа набира инерция с навлизането си в 2025 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
Британски фирми съкращават работни места с най-бързия темп от Световната финансова криза
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Акция на седмицата: „Еврохолд България“ АД
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
BNP Paribas придобива част от бизнеса на Axa за 5,1 млрд. евро
-
Играта на гадаене за неутрални лихви е с високи залози на пазара на облигации
2
преди 10 години Ама че заглавие.За тази цел не са необходими коли. И дроновете дето в момента са на въоръжение се справят чудесно с тази задача. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ами тогава няма да карат. Едно време беше - три корни - дузпа :)Скъсат те 3 пъти, аре чао, няма книжка. Не като сега, е вчера пред мен Опел, в крайна лява лента, кара с 30 а на задното стъкло сложил един знак "млад шофьор" голям колко главата му.Аз съм карал курсове на камион, цяла година и цяла година съм учил закона ама и ден днешен ( 20 год по-късно) някои неща ги знам буква по буква. Отделно, просто от всяко дърво *** не става. Има хора просто имат слабо чувство за ориентация и не става и така. А не да пуснем софтуер и да се трепем по пътищата. Е хвани си метрото или влакчето и си пътувай спокойно като не можеш да караш отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Проблемът е, че 95% от шофорите по пътищата трудно биха могли да се вкарат в категорията добър шофьор и е много по добре да се заменят с робот! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз, роботът! Спасяваме млад мъж, вемсто дете, защото той е по-силен и има по-голям шанс да оцелее.А големия въпрос е, как разбираме, че удара е неизбежен и че трябва да изберем между джип и малка кола? Във всяка ситуация има безброй възможности - мантинела, канавка... стои и избора челен удар или удар отзад, или удар в спряла кола. Честно, до момента, винаги, когато съм анализирал критични ситуации, в които съм попадал, съм стигал до извода, че инстинктивната ми реакция е била най-правилна и не мисля, че в обозримо бъдеще ще се измисли софтуер, реагиращ и на половина така добре, като добър шофьор отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Кой е говорил за реално слагане на чип в хората? В момента всеки притежател на мобилен телефон може да бъде следен, като дон на броволно си е дал всичките лични данни! Това което коментирах е, че би могло тези данни анонимно да се споделят с компютрите на колите и ако някой стъпи на улицата, дори скрит от един паркирал камион, колата пак да знае, че идва човек. Значителната част от едрите животни и 100% от кучетата в много държави и в момента се бележат с чип! Ако тази информация се сподели с колите шансът за сблъсък между кола и животно може да се намали значително. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, ама телефона мога да го хвърля, а с чипа трябва да си правя операция и да ме режат! А и откъде знаеш какъв софтуер могат да ти сложат в чипа, с който да ти влияят на мозъка и мозъчните вълни. И т.н. и т.н., мисли малко в перспектива, не само с клишета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За твое сведение всеки, който носи мобилен телефон вече си е сложил чип и е проследим! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако насреща ми се движи кола-робот и изляза да изпреварвам в насрещното, дали колата ще реши, че ще се блъскаме и ще скочи на спирачките? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз ти пожелавам и на децата ти да сложат чип, още в първите 10 мин след раждането. Егати манията за тея чипове... Ако не бях атеист. щях да кажа, че се месите в божиите работи, но такива неща просто водят до масово унищожение и затъпяване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Проблем ще има докато всички коли и мотоциклети не станат роботизирани! В бъдеще би могло дори едрите животни да получават чип, а хората да бъдат следени анонимно през мобилния си телефон и така случайните движения по пътя да бъдат сведени близко до нулата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар