Да предположим, че безпилотен атомобил е изправен пред трудното решение да се блъсне в един от два обекта. Дали той трябва да завие наляво и да се забие в огромен джип, или пък да кривне надясно и да уцели малкия градски хечбек, който се намира там. Ако вие сте човекът, който програмира колата, като основният ви приоритет е да намалите щетите на околните, кой сценарий бихте избрали? Този въпрос задава технологичното издание Wired.com.
Физиката съветва да изберем удар с по-тежката кола, тъй като тя има по-добри свойства в абсорбирането на удара. Но физиката не е всичко, защото да програмираш в какво да се удари една кола прилича много на алгоритмите, които използват системите за прицелване на военните оръжия. Всичко това пречи много на компаниите, занимаващи се с подобни разработки, които са изправени пред много законови и морални дилеми.
Дори ако нанесените щети не са били преднамерени, програмните кодове може да са крайно дискриминационни към големите джипове, защото те ще се превърнат в потенциални мишени. Ако този пъклен план се осъществи, собствениците и шофьорите на такива автомобили ще понасят имуществени вреди, без да имат каквато и да е вина. Още по-голям започва да изглежда проблемът, когато се концентрираме върху целевата група на SUV автомобилите, а именно семейни хора.
Всичко това не звучи особено честно и доказва, че един разумен на пръв поглед програмен код може да срещне гигантски етични предизвикателства. Още повече, че производителите на големи и сигурни автомобили може да се възпротивят срещу колегите си, разработващи безпилотни автомобили, въпреки че те са се съобразили с всички правила на физиката.
Реален проблем ли е това?
Някои пътни инциденти не могат да бъдат избегнати и дори автономните коли не могат да избягат от съдбата си. На междуградски път пред колата може да изскочи елен, или колата в съседната лента да тръгне към вас. Ударът е неминуем, но отново безпилотният автомобил може да намали щетите.
Докато хората реагират инстинктивно в екстремни ситуации, колата разчита само и единствено на своя софтуер, който й казва коя е най-подходящата маневра за минимизиране на щетите. Електрониката сканира постоянно средата наоколо и може да извършва много изчисления, преди човешката глава да усети наличието на проблем. Чиповете могат да взимат решения за части от секундата, за да оптимизират пораженията от сблъсъка, но има един проблем. За да се случи всичко това, компютърната система трябва да бъде програмирана, а това означава да бъдат взети всички възможни обстоятелства за всеки възможен удар, което е доста сложно.
Разбира се, сложните в обстоятелствено отношение удари се случват рядко, но предизвикателствата в разгадаването им осветяват скритите проблеми в ежедневни казуси на пътя.
Когато инженерите за пръв път заговориха за автономни коли, техните функции бяха ограничени до използването им на магистрала и извънградски скоростни отсечки. Там средата е малко или много предвидима, защото в тези условия шофьорите не трябва да се притесняват за пешеходци и хилядите изненади, които градът им поднася.
Наскоро Google обяви, че е направила следващата стъпка в изпробването на своята безпилотна кола в градски условия. При използването си в динамична и опасна среда, роботизираните коли ще трябва да взимат трудни решения, като това дали да се ударят в друга кола или дори човек.
Роботизираните коли ще решават кой да живее и кой не
Законови и етични главоблъсканици поставят основните въпроси пред технологията на бъдещето
16:30 | 01.06.14 г. 10Служител на Nissan демонстрира възможностите на автономна версия на Leaf. Снимка: Ройтерс
-
Balkan eCommerce Summit 2025: 4000 гости от над 20 държави с интерес към електронната търговия
-
"Булгаргаз" предлага поскъпване на газа с близо 8% от 1 декември
-
Еврото се срина до двегодишно дъно след разочароващи икономически данни от региона
-
Мирослав Сингер: Нивото на лихвите на ЕЦБ няма да спадне под диапазона от 2%-3%
-
„Градус“ отчита над 37,4 млн. лева консолидирана печалба към края на септември
-
Българите ще могат да пътуват без виза до Китай от края на ноември
-
Путин: Войната в Украйна се превръща в глобален конфликт
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
Германия ли е новата Япония и откъде духат насрещните ветрове за Европа?
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Австрия се готви да сложи край на над половин век зависимост от руския газ
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Защо Германия планира да наруши своето основно икономическо правило?
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Мирослав Сингер: Нивото на лихвите на ЕЦБ няма да спадне под диапазона от 2%-3%
-
„Градус“ отчита над 37,4 млн. лева консолидирана печалба към края на септември
-
Пазарите в Азия приключиха последния ден от седмицата предимно с повишения
-
Ефектът Тръмп: Нищо не е ясно, докато не стане ясно
-
Цената на петрола се насочва към седмичен ръст*
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
8
преди 10 години Ама че заглавие.За тази цел не са необходими коли. И дроновете дето в момента са на въоръжение се справят чудесно с тази задача. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ами тогава няма да карат. Едно време беше - три корни - дузпа :)Скъсат те 3 пъти, аре чао, няма книжка. Не като сега, е вчера пред мен Опел, в крайна лява лента, кара с 30 а на задното стъкло сложил един знак "млад шофьор" голям колко главата му.Аз съм карал курсове на камион, цяла година и цяла година съм учил закона ама и ден днешен ( 20 год по-късно) някои неща ги знам буква по буква. Отделно, просто от всяко дърво *** не става. Има хора просто имат слабо чувство за ориентация и не става и така. А не да пуснем софтуер и да се трепем по пътищата. Е хвани си метрото или влакчето и си пътувай спокойно като не можеш да караш отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Проблемът е, че 95% от шофорите по пътищата трудно биха могли да се вкарат в категорията добър шофьор и е много по добре да се заменят с робот! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз, роботът! Спасяваме млад мъж, вемсто дете, защото той е по-силен и има по-голям шанс да оцелее.А големия въпрос е, как разбираме, че удара е неизбежен и че трябва да изберем между джип и малка кола? Във всяка ситуация има безброй възможности - мантинела, канавка... стои и избора челен удар или удар отзад, или удар в спряла кола. Честно, до момента, винаги, когато съм анализирал критични ситуации, в които съм попадал, съм стигал до извода, че инстинктивната ми реакция е била най-правилна и не мисля, че в обозримо бъдеще ще се измисли софтуер, реагиращ и на половина така добре, като добър шофьор отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Кой е говорил за реално слагане на чип в хората? В момента всеки притежател на мобилен телефон може да бъде следен, като дон на броволно си е дал всичките лични данни! Това което коментирах е, че би могло тези данни анонимно да се споделят с компютрите на колите и ако някой стъпи на улицата, дори скрит от един паркирал камион, колата пак да знае, че идва човек. Значителната част от едрите животни и 100% от кучетата в много държави и в момента се бележат с чип! Ако тази информация се сподели с колите шансът за сблъсък между кола и животно може да се намали значително. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, ама телефона мога да го хвърля, а с чипа трябва да си правя операция и да ме режат! А и откъде знаеш какъв софтуер могат да ти сложат в чипа, с който да ти влияят на мозъка и мозъчните вълни. И т.н. и т.н., мисли малко в перспектива, не само с клишета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За твое сведение всеки, който носи мобилен телефон вече си е сложил чип и е проследим! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако насреща ми се движи кола-робот и изляза да изпреварвам в насрещното, дали колата ще реши, че ще се блъскаме и ще скочи на спирачките? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз ти пожелавам и на децата ти да сложат чип, още в първите 10 мин след раждането. Егати манията за тея чипове... Ако не бях атеист. щях да кажа, че се месите в божиите работи, но такива неща просто водят до масово унищожение и затъпяване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Проблем ще има докато всички коли и мотоциклети не станат роботизирани! В бъдеще би могло дори едрите животни да получават чип, а хората да бъдат следени анонимно през мобилния си телефон и така случайните движения по пътя да бъдат сведени близко до нулата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар