Да предположим, че безпилотен атомобил е изправен пред трудното решение да се блъсне в един от два обекта. Дали той трябва да завие наляво и да се забие в огромен джип, или пък да кривне надясно и да уцели малкия градски хечбек, който се намира там. Ако вие сте човекът, който програмира колата, като основният ви приоритет е да намалите щетите на околните, кой сценарий бихте избрали? Този въпрос задава технологичното издание Wired.com.
Физиката съветва да изберем удар с по-тежката кола, тъй като тя има по-добри свойства в абсорбирането на удара. Но физиката не е всичко, защото да програмираш в какво да се удари една кола прилича много на алгоритмите, които използват системите за прицелване на военните оръжия. Всичко това пречи много на компаниите, занимаващи се с подобни разработки, които са изправени пред много законови и морални дилеми.
Дори ако нанесените щети не са били преднамерени, програмните кодове може да са крайно дискриминационни към големите джипове, защото те ще се превърнат в потенциални мишени. Ако този пъклен план се осъществи, собствениците и шофьорите на такива автомобили ще понасят имуществени вреди, без да имат каквато и да е вина. Още по-голям започва да изглежда проблемът, когато се концентрираме върху целевата група на SUV автомобилите, а именно семейни хора.
Всичко това не звучи особено честно и доказва, че един разумен на пръв поглед програмен код може да срещне гигантски етични предизвикателства. Още повече, че производителите на големи и сигурни автомобили може да се възпротивят срещу колегите си, разработващи безпилотни автомобили, въпреки че те са се съобразили с всички правила на физиката.
Реален проблем ли е това?
Някои пътни инциденти не могат да бъдат избегнати и дори автономните коли не могат да избягат от съдбата си. На междуградски път пред колата може да изскочи елен, или колата в съседната лента да тръгне към вас. Ударът е неминуем, но отново безпилотният автомобил може да намали щетите.
Докато хората реагират инстинктивно в екстремни ситуации, колата разчита само и единствено на своя софтуер, който й казва коя е най-подходящата маневра за минимизиране на щетите. Електрониката сканира постоянно средата наоколо и може да извършва много изчисления, преди човешката глава да усети наличието на проблем. Чиповете могат да взимат решения за части от секундата, за да оптимизират пораженията от сблъсъка, но има един проблем. За да се случи всичко това, компютърната система трябва да бъде програмирана, а това означава да бъдат взети всички възможни обстоятелства за всеки възможен удар, което е доста сложно.
Разбира се, сложните в обстоятелствено отношение удари се случват рядко, но предизвикателствата в разгадаването им осветяват скритите проблеми в ежедневни казуси на пътя.
Когато инженерите за пръв път заговориха за автономни коли, техните функции бяха ограничени до използването им на магистрала и извънградски скоростни отсечки. Там средата е малко или много предвидима, защото в тези условия шофьорите не трябва да се притесняват за пешеходци и хилядите изненади, които градът им поднася.
Наскоро Google обяви, че е направила следващата стъпка в изпробването на своята безпилотна кола в градски условия. При използването си в динамична и опасна среда, роботизираните коли ще трябва да взимат трудни решения, като това дали да се ударят в друга кола или дори човек.
Роботизираните коли ще решават кой да живее и кой не
Законови и етични главоблъсканици поставят основните въпроси пред технологията на бъдещето
16:30 | 01.06.14 г. 10Служител на Nissan демонстрира възможностите на автономна версия на Leaf. Снимка: Ройтерс
-
Politico: Киев обвинява Словакия, че се облагодетелства от транзита на руски газ
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Барселона откри иновативен начин да зарежда електромобилите чрез метрото
-
Stellantis се отказва от плана си да съкрати 1100 служители в САЩ
-
Две трети от французите вече са недоволни от новия премиер Франсоа Байру
-
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Леонардо ди Каприо инвестира милиони в диамантения бум в Испания
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
Акция на седмицата: „Еврохолд България“ АД
-
Унгарската MOL иска да купи рафинерията на „Лукойл“ в Бургас
-
Тръмп заяви, че може да поиска Панама да върне Панамския канал на САЩ
-
Имотният пазар в Европа набира инерция с навлизането си в 2025 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
Британски фирми съкращават работни места с най-бързия темп от Световната финансова криза
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Акция на седмицата: „Еврохолд България“ АД
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
BNP Paribas придобива част от бизнеса на Axa за 5,1 млрд. евро
-
Играта на гадаене за неутрални лихви е с високи залози на пазара на облигации
2
преди 10 години Ама че заглавие.За тази цел не са необходими коли. И дроновете дето в момента са на въоръжение се справят чудесно с тази задача. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ами тогава няма да карат. Едно време беше - три корни - дузпа :)Скъсат те 3 пъти, аре чао, няма книжка. Не като сега, е вчера пред мен Опел, в крайна лява лента, кара с 30 а на задното стъкло сложил един знак "млад шофьор" голям колко главата му.Аз съм карал курсове на камион, цяла година и цяла година съм учил закона ама и ден днешен ( 20 год по-късно) някои неща ги знам буква по буква. Отделно, просто от всяко дърво *** не става. Има хора просто имат слабо чувство за ориентация и не става и така. А не да пуснем софтуер и да се трепем по пътищата. Е хвани си метрото или влакчето и си пътувай спокойно като не можеш да караш отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Проблемът е, че 95% от шофорите по пътищата трудно биха могли да се вкарат в категорията добър шофьор и е много по добре да се заменят с робот! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз, роботът! Спасяваме млад мъж, вемсто дете, защото той е по-силен и има по-голям шанс да оцелее.А големия въпрос е, как разбираме, че удара е неизбежен и че трябва да изберем между джип и малка кола? Във всяка ситуация има безброй възможности - мантинела, канавка... стои и избора челен удар или удар отзад, или удар в спряла кола. Честно, до момента, винаги, когато съм анализирал критични ситуации, в които съм попадал, съм стигал до извода, че инстинктивната ми реакция е била най-правилна и не мисля, че в обозримо бъдеще ще се измисли софтуер, реагиращ и на половина така добре, като добър шофьор отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Кой е говорил за реално слагане на чип в хората? В момента всеки притежател на мобилен телефон може да бъде следен, като дон на броволно си е дал всичките лични данни! Това което коментирах е, че би могло тези данни анонимно да се споделят с компютрите на колите и ако някой стъпи на улицата, дори скрит от един паркирал камион, колата пак да знае, че идва човек. Значителната част от едрите животни и 100% от кучетата в много държави и в момента се бележат с чип! Ако тази информация се сподели с колите шансът за сблъсък между кола и животно може да се намали значително. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, ама телефона мога да го хвърля, а с чипа трябва да си правя операция и да ме режат! А и откъде знаеш какъв софтуер могат да ти сложат в чипа, с който да ти влияят на мозъка и мозъчните вълни. И т.н. и т.н., мисли малко в перспектива, не само с клишета. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За твое сведение всеки, който носи мобилен телефон вече си е сложил чип и е проследим! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако насреща ми се движи кола-робот и изляза да изпреварвам в насрещното, дали колата ще реши, че ще се блъскаме и ще скочи на спирачките? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз ти пожелавам и на децата ти да сложат чип, още в първите 10 мин след раждането. Егати манията за тея чипове... Ако не бях атеист. щях да кажа, че се месите в божиите работи, но такива неща просто водят до масово унищожение и затъпяване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Проблем ще има докато всички коли и мотоциклети не станат роботизирани! В бъдеще би могло дори едрите животни да получават чип, а хората да бъдат следени анонимно през мобилния си телефон и така случайните движения по пътя да бъдат сведени близко до нулата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар