Евтин труд
Пренасочването на производството на автомобили от Западна към Източна Европа подкрепи икономиките на страни като Словакия и Румъния, където колите Dacia на Renault се превърнаха в основен износ.
България, която за разлика от другите няма дълга история в производството на автомобили, успя да привлече само китайския производител на коли Great Wall Motor Co Ltd, който изгради завод със скромни размери с местен партньор край Ловеч през 2012 г.
Разликата в производствените разходи все още е твърде малка, за да изкуши производители на коли да закрият фабрики например в Чехия и да ги преместят в България, обяснява Йенс Вийзе от глобалната консултантска компания AlixPartners.
Удобната ѝ локация и евтиният труд обаче означават, че производителите на авточасти вече разглеждат България като опция за нови проекти, допълва Вийзе. Така страната може да привлече нови инвестиции вместо по-наложени дестинации за производство на коли.
Средната цена на труда за един работник в България е 3,70 евро на час, спрямо 7,20 евро за Полша, 7,90 евро за Унгария и 8,60 евро за Словакия, посочва Вийзе, цитирайки данни на германската държавна статистика.
„В това отношение България има известна привлекателност като ниски производствени разходи, особено за трудово интензивни дейности“, допълва Вийзе.
„При това мнозина от първата вълна източноевропейски дестинации като Чехия, Унгария или Словения вече поскъпнаха. При търсенето на допълнителни локации компаниите винаги ще търсят начини да оптимизират разходите си за труд наред с други критерии“.
Друго предимство за инвеститорите е, че България има дълга история в електрониката, още от времето на комунизма. Това помага на някои компании като белгийската EPIQ – придобита от филипинската IMI преди три години, която създаде фабрика за производство на авточасти с фокус върху електрониката през 1997 г. Нейните продажби са нараснали с 30% само през 2013 г.
При пристигането на компанията в страната EPIQ е открила готов екип от талантливи програмисти в Ботевград след фалита на местна държавна фабрика за електроника през 1995 г., казва управляващият директор на IMI за България Ерик де Кандидо пред Ройтерс.
преди 10 години Това е така защото тъпите социалисти и още по-тъпият им мизерен електорат не ядяли асфалт.Предлагам да се уморят от глад докато проядат асфалт та да изгрее малко надежда за икономическа промяна в България. Всички отдавна преди нас са открили топлата вода и най-важните предпоставки за какъвто и да било икономически растеж, само тук още на власт са хора вярващи в корупция, саботажи и подмолни партизански борби изпълнени с предателства и непредсказуемости на болни мозъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Инвеститорите се оплакват и от неразвитата пътна инфраструктура на страната. Основният път към Румъния и Централна Европа е през тесен, задръстен мост над Дунав при Русе, където камионите могат да чакат с часове, отбелязва агенцията.Когато влизам в България по моста, си мисля В Ирак ли съм? Да не съм някъде в Азия? Това е толкова ужасно, споделя Индра.=========================================================Оправянето на инфраструктурата е ключът към привличането на чужди инвеститори! В момента България няма нито една магистрална връзка със съседна държава :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар