От началото на 2014 г. най-големите автомобилни производители в света са отзовали от пазара близо 15 млн. автомобила. Както съобщава Wall Street Journal, компаниите вече влизат в друг вид надпревара помежду си – тази на сервизните акции, което може да се отрази негативно на целия отрасъл.
Този показател продължава уверено да расте, при това със сериозни темпове. За първите няколко месеца на тази година изтеглянето на нови автомобили от пазара е по-голямо от това за същия период на миналата и според експертите най-вероятно ще достигне своя пик. Досега през 2014 г. само в САЩ са отзовани 12 млн. машини, а за цялата 2013 г. броят им е бил 22 млн. броя.
Лидер в тази негативна класация, при това с голяма разлика, е най-големият автомобилен концерн на планетата – Toyota Motor Corp., който преди няколко дни обяви сервизна акция на 6,4 млн. автомобила от цял свят. Аналогични действия предприеха General Motors Co., BMW AG, Fiat Chrysler Automobiles, Ford Motor Co. и Volkswagen AG. Всичко това води до глоби за компаниите, както и до образуване на наказателни дела от страна както на клиентите, така и от организациите, контролиращи автомобилния отрасъл.
Само през март тази година Toyota бе задължена да плати глоби в размер на 1.2 млрд. долара в САЩ заради открити дефекти в нейните модели. Тази сума ще спаси японската компания от углавно преследване от страна на властите. Производителят обаче ще трябва да извади още 1.6 млрд. долара, за да изплати заведените срещу него граждански искове.
Това накара главният прокурор на САЩ Ерик Холдър да призове автомобилните концерни да не „повтарят грешките на Toyota.“ От своя страна шефът на концерна – Акио Тойода, обяви, че неговата компания, а и останалите производители, реагират бързо при всеки проблем с автомобилите и поставят на първо място безопасността на своите клиенти.
Фактите обаче сочат, че през 2009 г., тоест до появата на проблема с автомобилите, пазарният дял на Toyota в САЩ е бил 17 %. Само година по-късно той пада на 15.2 % и се очаква след последния скандал да бъде още по-малък. И това трябва да бъде знак за останалите големи концерни, които вече са принудени да взимат мерки.
Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg