IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Продажбите на коли в Европа не са такива, каквито изглеждат

Следващите няколко месеца ще са решаващи за автомобилната промишленост, твърдят анализатори

13:08 | 07.04.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Reuters</em></p>

Снимка: Reuters

Статистическите данни за пазара в Европа показват непрекъснато увеличение на търсенето на нови автомобили, но въпреки това топ-мениджърите на водещите компании са настроени скептично. Причините за тази тенденция търсят анализаторите на Automotive News Europe.

Въпреки подобряващите се резултати, в големите автомобилни компании все още не са убедени, че кризата е преодоляна. Очаква се настоящата година да приключи с 3-процентен ръст на продажбите, но най-големите имена в бранша като шефa на FIAT-Chrysler Сержио Маркионе, председателя на Съвета на директорите на Volkswagen AG Мартин Винтеркорн и генералния директор на Ford Europe Стивън Одел, са на мнение, че тези цифри нямат много общо с реалността.

Първата причина е, че в много от страните работят програми за правителствено субсидиране, които стимулират покупката на нов автомобил. В същото време и самите производители продължават „войната на отстъпки“, благодарение на която машините се предлагат на около 15% по-ниска цена.

Вторият проблем е определен като саботаж от страна на дилърите. Анализът на последните няколко месеца, в които бе отчетен ръст на продажбите, показва, че големите компании имат сериозни грижи в отношенията си с търговците. Дилърите изкуствено завишават показателите си, което им гарантира по-ниски доставни цени. Производителите обаче вече предприемат мерки за това. В Австрия, например, Renault е увеличил продажбите си със 17%, след като са премахнати индивидуалните изкисвания към всеки мениджър и са напълно променени програмите за обслужване на клиентите и за поддръжката на автомобилите.

Конкурентите също използват подобни програми, тъй като е очевидно, че не може до безкрай да се продават автомобили, които не носят никаква печалба на производителя. Не може и вечно да се разчита на правителствените помощи при закупуване на нова кола. Сержио Маркионе твърди, че ръстът в продажбите до голяма степен се дължи на корпоративните клиенти, които на определен период подменят своя автопарк. И това оказва огромно влияние върху крайните цифри.

Доказателство за това са резултатите за месец март. Те показват, че най-големите пазари в Западна Европа са на плюс. Към Франция, Италия и Испания, които показаха увеличение още през февруари, се добавя и Германия. Там ръстът на продажби за март 2014 г. е 5 % в сравнение с март 2013 г. Това са 296 408 нови коли повече. Само че ръстът при частните клиенти е едва 3%, което отново показва важността на корпоративните продажби.

Отстъпките също не могат да продължават вечно, така че реалните резултати ще се видят през следващите 2-3 месеца. Голяма част от компаниите обаче са доволни. В Германия например, местните производители записват увеличение с 6%, като на минус са единствено Porsche и Smart.

Що се касае до Франция, там търсенето е увеличено с 9%, като през март са били продадени 179 871 нови автомобила. Затова и анализаторите са на мнение, че местните компании започват да стъпват на краката си. Все пак трябва да се отчете, че през декември 2013 г. ръстът също бе 9%, като той дойде след два „нулеви“ месеца.

В Испания нещата изглеждат още по-добре – увеличение с 10% в сравнение с март 2013 г., което означава близо 80 000 продажби на нови коли. Трябва да се отбележи обаче, че в страната действат механизми за изкуствено стимулиране на търсенето, а самата Испания пострада жестоко от кризата. Именно в тази страна има най-много нови автомобили на склад, което също позволява на производителите да смъкват цените и да правят сериозни отстъпки.

Добре се развиват нещата и в Италия, където ръстът на продажбите достига 5% или 140 000 нови коли, продадени през март. Както в случая с Испания и тук икономическата ситуация не е блестяща, така че през лятото нещата могат да се променят драстично. Затова и местната асоциация на автомобилните производители се опитва да накара властите да стимулират търсенето на нови машини.

„През следващите няколко месеца ще разберем дали автомобилният отрасъл в Европа наистина ще успее да се възстанови от кризата. Сегашните резултати са добри, но не бива да ни заблуждават“, категорични са експертите на Automotive News.

Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:52 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още